Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Ogólna technologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogólna technologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Natalia Krzemińska <Natalia.Krzeminska@zut.edu.pl>, Mariusz Szymczak <Mariusz.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu chemii żywności, biochemii i inżynierii procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
C-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ogrzewanie mikrofalowe w technologii żywności2
T-L-2Wpływ pH na rozpuszczalność białka2
T-L-3Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek2
T-L-4Kinetyka procesu suszenia2
T-L-5Stabilność emulsji.2
T-L-6Strukturotwórcza rola białka jaj.2
T-L-7Obróbka termiczna roślin strączkowych2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika1
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.1
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.3
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.2
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.1
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.1
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.1
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.2
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.1
T-W-10Rodzaje żywności.1
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przeprowadzenie ćwiczeń15
A-L-2Analiza wskazanej literatury8
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów8
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Kontakt z nauczycielem3
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
S-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-4Ocena formująca: ocena prezentacji
S-5Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C7_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywnośći, metod pozykiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmianach w nich zachodzących podczas przetwarzania.
TZZ_1A_W04, TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W15C-2, C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_1A_C7_W02
Ma podstawową wiedzę na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17C-2, C-1T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C7_U01
Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, jest w stanie opracować dokumentację zadań inżynierskich.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03C-2, C-1T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-9, T-W-8M-1, M-2S-3, S-4
TZZ_1A_C7_U02
Posiada umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować główne składniki żywności.
TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U17C-2, C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-4M-1, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C7_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera. Potrafi ocenić skutki działalności.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-2, C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-4M-1, M-2S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C7_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywnośći, metod pozykiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmianach w nich zachodzących podczas przetwarzania.
2,0Wiedza w zakresie budowy głównych składników żywności, metod pozykiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmianach w nich zachodzących podczas przetwarzania jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
TZZ_1A_C7_W02
Ma podstawową wiedzę na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów
2,0Wiedza na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C7_U01
Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, jest w stanie opracować dokumentację zadań inżynierskich.
2,0Umiejętność wyszukiwania i wykorzystania informacji źródłowych podczas pracy indywidualnej i w zespole, oraz opracowanie dokumentacji zadań inżynierskich jest niewystarczające.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
TZZ_1A_C7_U02
Posiada umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować główne składniki żywności.
2,0Umiejętność samokształcenia oraz charakterystyki głównych składników żywności jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C7_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera. Potrafi ocenić skutki działalności.
2,0Świadomość ciągłego dokształcania, przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, myślenie w sposób przedsiębiorczy i przyjmowanie pozycji lidera oraz ocena skutków działalności jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Pijanowski E. i in, Ogólna technologia żywności, PWN, Warszawa, 2001
  2. Zin M., Technologia Żywności i Żywienia, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2014
  3. Dłużewska E., Leszczyński K., Ogólna Technologia Żywności, Wyd. SGGW Warszawa, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski Z.E., Chemia żywności, WNT, Warszawa
  2. Czapski J. i in., Surowce, technologia i dodatki a jakośc żywności, Wyd. AR Poznań, Poznań

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ogrzewanie mikrofalowe w technologii żywności2
T-L-2Wpływ pH na rozpuszczalność białka2
T-L-3Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek2
T-L-4Kinetyka procesu suszenia2
T-L-5Stabilność emulsji.2
T-L-6Strukturotwórcza rola białka jaj.2
T-L-7Obróbka termiczna roślin strączkowych2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika1
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.1
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.3
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.2
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.1
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.1
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.1
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.2
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.1
T-W-10Rodzaje żywności.1
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przeprowadzenie ćwiczeń15
A-L-2Analiza wskazanej literatury8
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Kontakt z nauczycielem3
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C7_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywnośći, metod pozykiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmianach w nich zachodzących podczas przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
TZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
TZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza w zakresie budowy głównych składników żywności, metod pozykiwania surowców roślinnych i zwierzęcych oraz zmianach w nich zachodzących podczas przetwarzania jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C7_W02Ma podstawową wiedzę na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5).
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie Średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza na temat operacji jednostkowych i procesów technologicznych kształtujących właściwości funkcjonalne produktów jest niewystarczająca.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C7_U01Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, jest w stanie opracować dokumentację zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-L-5Stabilność emulsji.
T-L-6Strukturotwórcza rola białka jaj.
T-L-1Ogrzewanie mikrofalowe w technologii żywności
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-4Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność wyszukiwania i wykorzystania informacji źródłowych podczas pracy indywidualnej i w zespole, oraz opracowanie dokumentacji zadań inżynierskich jest niewystarczające.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C7_U02Posiada umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować główne składniki żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-L-4Kinetyka procesu suszenia
T-L-5Stabilność emulsji.
T-L-6Strukturotwórcza rola białka jaj.
T-L-3Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek
T-L-2Wpływ pH na rozpuszczalność białka
T-L-1Ogrzewanie mikrofalowe w technologii żywności
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
T-W-10Rodzaje żywności.
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprowozdania
S-4Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia oraz charakterystyki głównych składników żywności jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C7_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy i przyjmować pozycję lidera. Potrafi ocenić skutki działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych.
Treści programoweT-L-4Kinetyka procesu suszenia
T-L-5Stabilność emulsji.
T-L-6Strukturotwórcza rola białka jaj.
T-L-3Wpływ siły jonowej na rozpuszczalność białek
T-L-2Wpływ pH na rozpuszczalność białka
T-L-1Ogrzewanie mikrofalowe w technologii żywności
T-W-1Przemysł żywnościowy i jego specyfika
T-W-2Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności.
T-W-5Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów.
T-W-6Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego.
T-W-7Ogólne zasady technologiczne.
T-W-11Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności.
T-W-10Rodzaje żywności.
T-W-9Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności.
T-W-3Podział i charakterystyka surowców żywnościowych.
T-W-8Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka.
T-W-4Składniki żywności i ich funkcje technologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem metod audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość ciągłego dokształcania, przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, myślenie w sposób przedsiębiorczy i przyjmowanie pozycji lidera oraz ocena skutków działalności jest niewystarczająca.
3,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.