Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstawowych pojęć prawniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozeznania pojęć właśności intelektualnej
C-2Zrozumienie istoty utworu
C-3Zrozumienie wagi przestrzegania BHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.1
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne1
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.1
T-W-4Problematyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.1
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Prezentacja i dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności syskusji i przedstawiania własnych racji
S-2Ocena podsumowująca: Test wraz z pytaniami opisowymi

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A4_W01
Potrafi zidentyfikować przedmioty ochrony intelektualnej
TZZ_2A_W17C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A4_U01
Umiejętność i świadomość potrzeby ochrony właśności intelektualnej
TZZ_2A_U05C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A4_K01
Student jest zorientowany w zasadach ochrony własności intelektualnej
TZZ_2A_K04C-3, C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A4_W01
Potrafi zidentyfikować przedmioty ochrony intelektualnej
2,0brak wiedzy
3,0znajomość materiału w stopniu dostatecznym
3,5Znajomość materiału w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0znajmomość materiału w stopniu dobrym
4,5znajmość materiału w stopniu więcej niż dobrym oraz zdolność do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce
5,0znajomość materiału w stopniu bardzo dobrym i zdolność do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A4_U01
Umiejętność i świadomość potrzeby ochrony właśności intelektualnej
2,0brak umiejętności
3,0Umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu dostatecznym
3,5umiejętnośc rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu dobrym
4,5umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu więcej niż dobrym
5,0umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A4_K01
Student jest zorientowany w zasadach ochrony własności intelektualnej
2,0brak kompetencji
3,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu dostatecznym
3,5Student nabył wymagane kompetencje w stopniu lepiej niż dostatecznym
4,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu dobrym
4,5Student nabył wymagane kompetencje w stopniu lepiej niż dobrym
5,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu Bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. E. Nowińska, U. Promińska, M. du Vall, Prawo własności przemysłowej, Warszawa, 2008, 4
  2. J. Barta (red.), Prawo autorskie, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. A. Kisielewicz, Własność przemysłowa, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.1
T-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne1
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.1
T-W-4Problematyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.1
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.1
5

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_A4_W01Potrafi zidentyfikować przedmioty ochrony intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W17Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz podstaw rachunkowości.
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie istoty utworu
C-1Umiejętność rozeznania pojęć właśności intelektualnej
Treści programoweT-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne
T-W-4Problematyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja i dyskusja
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności syskusji i przedstawiania własnych racji
S-2Ocena podsumowująca: Test wraz z pytaniami opisowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy
3,0znajomość materiału w stopniu dostatecznym
3,5Znajomość materiału w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0znajmomość materiału w stopniu dobrym
4,5znajmość materiału w stopniu więcej niż dobrym oraz zdolność do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce
5,0znajomość materiału w stopniu bardzo dobrym i zdolność do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_A4_U01Umiejętność i świadomość potrzeby ochrony właśności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie istoty utworu
C-1Umiejętność rozeznania pojęć właśności intelektualnej
Treści programoweT-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne
T-W-4Problematyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja i dyskusja
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności syskusji i przedstawiania własnych racji
S-2Ocena podsumowująca: Test wraz z pytaniami opisowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności
3,0Umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu dostatecznym
3,5umiejętnośc rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu dobrym
4,5umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu więcej niż dobrym
5,0umiejętność rozpoznania utworów i sposobu ich ochrony w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_A4_K01Student jest zorientowany w zasadach ochrony własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie wagi przestrzegania BHP
C-2Zrozumienie istoty utworu
C-1Umiejętność rozeznania pojęć właśności intelektualnej
Treści programoweT-W-2Charakterystyka regulacji prawnych. Podstawowe akty normatywne
T-W-4Problematyka obrotu prawami autorskimi. Licencja. Rodzaje licencji.
T-W-1Przedmiot ochrony prawnej w przypadku własności intelektualnej.
T-W-5Prawo własności przemysłowej. Patenty, znaki towarowe, użytkowe wzory, topografie układów scalonych. Procedura rejestracji. Rola Urzędu Patentowego.
T-W-3Prawo autorskie. Przedmiot i podmiot ochrony.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja i dyskusja
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności syskusji i przedstawiania własnych racji
S-2Ocena podsumowująca: Test wraz z pytaniami opisowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak kompetencji
3,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu dostatecznym
3,5Student nabył wymagane kompetencje w stopniu lepiej niż dostatecznym
4,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu dobrym
4,5Student nabył wymagane kompetencje w stopniu lepiej niż dobrym
5,0Student nabył wymagane kompetencje w stopniu Bardzo dobrym