Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
Sylabus przedmiotu Wybrane działy z reologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy z reologii | ||
Specjalność | ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej. Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego |
W-2 | Podstawy ogólnej technologii żywności, analizy sensorycznej, zasad oceny jakości artykułów żywnościowych |
W-3 | Znajomość reologii materiałów lepkosprężystych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych |
C-4 | Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Uogólniony stan naprężeń - przyklady obliczeń | 1 |
T-A-2 | Podstawowe właściwości płynów | 1 |
T-A-3 | Ciecze lepkosprężyste, równanie stanu reologicznego | 1 |
T-A-4 | Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych | 1 |
T-A-5 | Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych | 1 |
T-A-6 | Analiza Profilu Tekstury (TPA) | 1 |
T-A-7 | Wyznaczanie właściwosci reologicznych materiałów lepko-sprężystych | 2 |
T-A-8 | Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności | 2 |
T-A-9 | Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawo lepkości Newtona. | 1 |
T-W-2 | Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego | 1 |
T-W-3 | Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych | 1 |
T-W-4 | Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych | 1 |
T-W-5 | Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności | 1 |
T-W-6 | Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 25 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady multimedialne |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr4-6oaiz_W01 Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | TZZ_2A_W01 | — | — | C-1 | T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr4-6oaiz_U01 Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
TZZ_2A_Gr4-6oaiz_U02 Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05 | — | — | C-3, C-1 | T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr4-6oaiz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | TZZ_2A_K01 | — | — | C-4, C-3, C-1, C-2 | T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr4-6oaiz_W01 Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr4-6oaiz_U01 Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | 2,0 | Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. |
3,0 | Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych. | |
TZZ_2A_Gr4-6oaiz_U02 Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | 2,0 | Student nie potrafi stosować teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. |
3,0 | Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr4-6oaiz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności. |
Literatura podstawowa
- Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
- Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
- Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989
- Wilkinson W.L., Ciecze nienewtonowskie., W.N.T., Warszawa, 1960
- Balejko J, Reologia żywności, Wydawnictwo Naukowe Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne nżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 1985
- Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
- Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983