Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
Sylabus przedmiotu Otrzymywanie preparatów pochodzenia mikrobiologicznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Otrzymywanie preparatów pochodzenia mikrobiologicznego | ||
Specjalność | technologia rybna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy mikrobiologii i biotechnologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie studentów z możliwościami zastowania mikroorganizmów i pochodzących z nich prodktów aktywnych do tworzenia biopreparatów i ich zastosowania w różnych sektorach przemysłu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody ilościowo-jakościowe oznaczania mikroorganizmów wykorzystywanych w otrzymywaniu biopreparatów | 6 |
T-L-2 | Wykorzystanie metod biologii molekularnej w oznaczaniu przydatności drobnoustrojów wykorzystywanych w tworzeniu biopreparatów | 2 |
T-L-3 | Kontrola jakości mikrobiologicznej biopreparatów | 2 |
T-L-4 | Techiki otrzymywania biopreparatów | 4 |
T-L-5 | Kryteria wyboru i zastosowanie metod przechowywania biopreparatów | 4 |
T-L-6 | Biologiczne podstawy procesów mikrobiologicznych wykorzystywanych w tworzeniu biopreparatów | 4 |
T-L-7 | Wydzielanie, oczyszcanie i utrwalanie biopreparatów | 4 |
T-L-8 | Podstawy technologii wybranych biopreparatów | 3 |
29 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Akty prawne regulujące zatwierdzanie i wykorzystanie biopreparatów | 1 |
T-W-2 | Kryteria selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w otrzymywaniu biopreparatów | 2 |
T-W-3 | Kierunki wykorzystania biopreparatów i ich rola w różnych gałęziach przemysłu | 2 |
T-W-4 | Podział biopreparatów | 2 |
T-W-5 | Organizacja kolekcji drobnoustrojów | 2 |
T-W-6 | Grupy drobnoustrojów oraz produkty pochodzenia mikrobiologicznego jako podstawa tworzenia biopreparatów | 2 |
T-W-7 | Biopreparaty nowej generacji | 3 |
T-W-8 | Techniki otrzymywania biopreparatów | 2 |
T-W-9 | Metody przechowywania biopreparatów | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Konsultacje z prowadzącycm zajęcia | 20 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie publikacji naukowych | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań zaliczeniowych blok tematyczny | 23 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia części laboratoryjnej | 23 |
A-L-5 | uczestnictwo w zajęciach | 29 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Samodzielny przegląd literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-9tr_W01 Posiada wiedzę z zakresu kryteriów selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w biopreparatach i technik ich modyfikacji. Zna możliwości wykorzystania biopreparatów w różnych sektorach przemysłu i metody ich tworzenia. | TZZ_2A_W03, TZZ_2A_W05, TZZ_2A_W14 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-9tr_U01 Posiada umiejętność selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w biopreparatach oraz wyboru i zastosowania technik ich modyfikacji. Potrafi dokonać podziału biopreparatów i je zastosować w zalezności od celu wykorzystania. | TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U06, TZZ_2A_U08, TZZ_2A_U09, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-9tr_K01 Rozumie potrzebę pozyskiwania i modyfikacji mikroorganizmów i produktów z nich pochodzących w celu tworzenia biopreparatów oraz ich stosowania w różnych sektorach przemysłu. | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-9tr_W01 Posiada wiedzę z zakresu kryteriów selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w biopreparatach i technik ich modyfikacji. Zna możliwości wykorzystania biopreparatów w różnych sektorach przemysłu i metody ich tworzenia. | 2,0 | student nie potrafi wykorzystać narzędzi badawcze omawiane na zajęciach |
3,0 | student na poziomie dostetycznym potrafi dobrać narzędzia badawcze omawiane na zajęciach | |
3,5 | student poprawnie wykorzystuje poznane narzędzia badawcze w celu przeprowadzenia doświadczenia | |
4,0 | student poprawnie wykorzystuje narzędzia badawcze omawiane na zajęciach oraz potrafi przeanalizować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski z wykonanych analiz | |
4,5 | student wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze, potrafi przeanalizować uzyskane wyniki oraz wyciągnąć wnioski z wykonanych analiz | |
5,0 | student wykorzystuje wszystkie poznane narzędzia badawcze, potrafi przeanalizować uzyskane wyniki, wyciągnąć wnioski z wykonanych analiz oraz na ich podstawie samodzielnie dobrać technikę z ewentulną modyfikacją metodyczną dzięki czemu dokona rozwiązania określonego problemu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-9tr_U01 Posiada umiejętność selekcji mikroorganizmów wykorzystywanych w biopreparatach oraz wyboru i zastosowania technik ich modyfikacji. Potrafi dokonać podziału biopreparatów i je zastosować w zalezności od celu wykorzystania. | 2,0 | student nie potrafi zaprezentować wyników przeprowadzonych analiz |
3,0 | student prezentuje wyniki bez samodzielnej umiejętności ich interpretacji | |
3,5 | student prezentuje wyniki oraz samodzielnie je interpretuje | |
4,0 | student efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy oraz na podstawie uzyskanych wyników przeprowadza dyskusje | |
4,5 | student potrafi efektywnie prezentować wyniki, dokonuje ich analizy oraz na podstawie uzyskanych wyników przeprowadza dyskusje oraz szacuje błedy | |
5,0 | student potrafi efektywnie prezentować wyniki, dokonuje ich analizy oraz na podstawie uzyskanych wyników przeprowadza dyskusje oraz szacuje błedy. Potrafi zaproponowąc modyfikacje metodyczne w celu rozwiązania problemu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-9tr_K01 Rozumie potrzebę pozyskiwania i modyfikacji mikroorganizmów i produktów z nich pochodzących w celu tworzenia biopreparatów oraz ich stosowania w różnych sektorach przemysłu. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość szerzenia wiedzy na temat stosowania różnych preparatów pochodzenia mikrobiologicznego, ale samodzielnie nie potrafi wskazać ich zastosowania w różnych sektorach przemysłu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Libudzisz L., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiolgia techniczna. Mikroorganizmy i środowiska ich wystepowania. tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2009
- Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003