Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
Sylabus przedmiotu Nowiny żywieniowo - dietetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowiny żywieniowo - dietetyczne | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Teresa Seidler <Teresa.Seidler@zut.edu.pl>, Anna Sobczak-Czynsz <Anna.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, higiena i toksykologia żywności, ogólna technologia żywności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidowego funkcjonaowania organizmu, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka. |
C-3 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych i chorych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dieta po transplantacjach. Właściwości diety ubogobakteryjnej. | 2 |
T-A-2 | Postępowanie dietetyczne w niealkoholowym stłuszczeniu wątroby. | 2 |
T-A-3 | Żywienie pacjentów ze schizofrenią oraz chorobą Alzheimera. Rola kwasów tłuszczowych u pacjentów z chorobą Alzheimera. | 2 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Porównanie wartości odżywczej jadłospisu opracowanego dla diety wegańskiej i semiwegetariańskiej. | 2 |
T-L-2 | Układanie diety w niealkoholowym stłuszczeniu wątroby. | 2 |
T-L-3 | Analiza jadłospisów pod kątem zawartości kwasów tłuszczowych u pacjentów z chorobą Alzheimera. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wskaźniki wartości odżywczej żywności i profile żywieniowe. | 2 |
T-W-2 | Rola suplementacji w bilansowaniu diety i kształtowaniu potencjału antyoksydacyjnego organizmu. | 2 |
T-W-3 | Diety alternatywne z elementami terapii składnikami żywności według medycyny chińskiej. | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Konstultacje z prowadzącym | 2 |
A-A-3 | Analiza bieżącej literatury | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie do zajęć | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 9 |
A-L-3 | Przygotowanie do okresowych kolokwiów. | 10 |
A-L-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-4 | Konsultacje z nauczycielem | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D7tibz_W01 Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie. Ma wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego i chorego. | TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W09, TZZ_2A_W12 | — | — | C-3, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D7tibz_U01 Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej diet dla osób zdrowych oraz chorych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów. | TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11 | — | — | C-3, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D7tibz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi zdrowych i chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-3, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D7tibz_W01 Ma wiedzę dotyczącą przemian metabolicznych głównych składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie. Ma wiedzę na temat charakterystyki choroby oraz potrzeb żywieniowych człowieka zdrowego i chorego. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie oraz z zakresu omawianych chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D7tibz_U01 Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej diet dla osób zdrowych oraz chorych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów. | 2,0 | Student nie potafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie .Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób zdrowych i chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student potafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy. | |
3,5 | Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osób drowych i chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student portafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D7tibz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia ludzi zdrowych i chorych i odpowiedzialności za pracę. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Keller J., Podstawy fizjologii żywienia człowieka, SGGW, Warszawa, 2000
- Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN, W-wa, 2010
- Jarosz M., Normy żywienia dla populacki Polski, Wyd IŻŻ, W-wa, 2017
- Hasik J., Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego. T.2, PWN, Warszawa, 2009
- Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, Wyd.Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Alan McHughen, Żywność modyfikowana genetycznie, WNT, 2004
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, 2006
- Ziemlański Ś., Budzyńska-Topolowska J., Wegentarianizm w świetle nauki o żywności i żywieniu., Instytut Pomorze-Fundacja Promocji Zdrowego Żywienia, 1997
Literatura dodatkowa
- Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2007
- Peckenpaugh N.J./tłum. Gajewska D., Podstawy żywienia i dietoterapii, Elseier Urban & Partner, Wrocław, 2010
- Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa, 2007
- Wawer J., Suplementy diety dla Ciebie, WEKTOR, 2009