Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w technologii mleczarskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w technologii mleczarskiej
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Objęty programem studiów zakres wiedzyz technologii mleczarskiej, mikrobiologii żywności i biotechnologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.2
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka krowiego koziego, owczego4
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.8
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego4
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej8
T-L-6Ocena wpływu opakowania na trwałość produktów mleczarskich w czasie przechowywania3
29
wykłady
T-W-1Cechy fizyko-chemiczne i przydatność technologiczna mleka koziego, owczego i bawolego2
T-W-2Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie4
T-W-3Charakterystyka i technologia produkcji wybranych gatunków serów podpuszczkowych dojrzewających6
T-W-4Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich3
T-W-5Nowe możliwości pakowania produktów mleczarskich3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach48
A-L-2Przgotowanie do zajęć43
A-L-3Kontakt z nauczycielem12
A-L-4Studiowanie wskazanej literatury17
120
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przgotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO2-23_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
TZZ_2A_W11C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO2-23_U01
Posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO2-23_K01
Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO2-23_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
2,0Nie ma poszerzonej wiedzy na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Nie ma pogłębionej wiedzy dotyczącej efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,0Ma w niewielkim stopniu poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma w niewielkim stopniu pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,5Ma nie w pełni poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma nie w pełni pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
4,0Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
4,5Ma znacznie poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
5,0Ma bardzo rozbudowaną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma bardzo znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzxystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO2-23_U01
Posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
2,0Nie posiada umiejętności samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji.Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiazywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania.
3,0W małym stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków z e zdobytych informacji. Nie potrafi pracować i zespołowo, nie jest w stanie samodzielnie opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiązywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczacych mleka i jego przetwarzania.
3,5W ograniczonym stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole., opracować stosowne dokumentacje. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania.
4,0Posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy tchnologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
4,5Posiada dużą umiejętność samokształcenia oraz wyciągania kompleksowych wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i jest aktywny w pracy zespołowej ,Potrafi profesjonalnie opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
5,0Posiada bardzo dużą umiejętność samokształcenia oraz wyciągania komleksowych wniosków ze zdobytych informacji. Jest bardzo aktywny zarówno w pracy indywidualnej jak i zespołowej. Potrafi perfekcyjnie opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiazywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO2-23_K01
Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0Nie ma świadomości potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę.Nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,0Ma niewielką świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Mało efektywnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,5Nie w pełni ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Nie w pełnipotrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
4,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialnośći za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
4,5Ma dużą świadomość potrzeby ciągłego dokształcania., a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
5,0Ma bardzo dużą świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób bardzo przedsiębiorczy.

Literatura podstawowa

  1. red S. Ziajka, Mleczarstwo t. 1, Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego, Olsztyn, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Publikacje w czasopismach krajowych i zagranicznych powiazane z problematyką omawianą na zajęciach (np. Żywność, Przegl. Mlecz., J. Dairy SCI.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.2
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka krowiego koziego, owczego4
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.8
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego4
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej8
T-L-6Ocena wpływu opakowania na trwałość produktów mleczarskich w czasie przechowywania3
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy fizyko-chemiczne i przydatność technologiczna mleka koziego, owczego i bawolego2
T-W-2Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie4
T-W-3Charakterystyka i technologia produkcji wybranych gatunków serów podpuszczkowych dojrzewających6
T-W-4Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich3
T-W-5Nowe możliwości pakowania produktów mleczarskich3
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach48
A-L-2Przgotowanie do zajęć43
A-L-3Kontakt z nauczycielem12
A-L-4Studiowanie wskazanej literatury17
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przgotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO2-23_W01Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-W-1Cechy fizyko-chemiczne i przydatność technologiczna mleka koziego, owczego i bawolego
T-W-3Charakterystyka i technologia produkcji wybranych gatunków serów podpuszczkowych dojrzewających
T-W-4Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich
T-W-5Nowe możliwości pakowania produktów mleczarskich
T-W-2Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.
T-L-6Ocena wpływu opakowania na trwałość produktów mleczarskich w czasie przechowywania
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka krowiego koziego, owczego
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma poszerzonej wiedzy na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Nie ma pogłębionej wiedzy dotyczącej efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,0Ma w niewielkim stopniu poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma w niewielkim stopniu pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
3,5Ma nie w pełni poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma nie w pełni pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
4,0Ma poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
4,5Ma znacznie poszerzoną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
5,0Ma bardzo rozbudowaną wiedzę na temat mleka i tradycyjnych oraz nowych technologii jego przetwarzania. Ma bardzo znacznie pogłębioną wiedzę dotyczącą efektów technologicznych wykorzxystania kultur starterowych w przetwórstwie mleka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO2-23_U01Posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków z uzyskanych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-W-1Cechy fizyko-chemiczne i przydatność technologiczna mleka koziego, owczego i bawolego
T-W-3Charakterystyka i technologia produkcji wybranych gatunków serów podpuszczkowych dojrzewających
T-W-4Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich
T-W-5Nowe możliwości pakowania produktów mleczarskich
T-W-2Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.
T-L-6Ocena wpływu opakowania na trwałość produktów mleczarskich w czasie przechowywania
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka krowiego koziego, owczego
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji.Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiazywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania.
3,0W małym stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków z e zdobytych informacji. Nie potrafi pracować i zespołowo, nie jest w stanie samodzielnie opracować stosownych dokumentacji oraz rozwiązywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczacych mleka i jego przetwarzania.
3,5W ograniczonym stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole., opracować stosowne dokumentacje. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać skomplikowanych problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania.
4,0Posiada umiejętność samokształcenia oraz wyciągania wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy tchnologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
4,5Posiada dużą umiejętność samokształcenia oraz wyciągania kompleksowych wniosków ze zdobytych informacji. Potrafi pracować indywidualnie i jest aktywny w pracy zespołowej ,Potrafi profesjonalnie opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
5,0Posiada bardzo dużą umiejętność samokształcenia oraz wyciągania komleksowych wniosków ze zdobytych informacji. Jest bardzo aktywny zarówno w pracy indywidualnej jak i zespołowej. Potrafi perfekcyjnie opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiazywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO2-23_K01Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji dotyczących postępu technologicznego w przetwórstwie mleka oraz nowych metod analitycznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-W-1Cechy fizyko-chemiczne i przydatność technologiczna mleka koziego, owczego i bawolego
T-W-3Charakterystyka i technologia produkcji wybranych gatunków serów podpuszczkowych dojrzewających
T-W-4Zastosowanie hydrokoloidów i kultur ochronnych w produktach mleczarskich
T-W-5Nowe możliwości pakowania produktów mleczarskich
T-W-2Charakterystyka procesów membranowych i ich zastosowanie w mleczarstwie
T-L-3Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka koziego z wykorzystaniem kultur probiotycznych i prebiotyków.
T-L-6Ocena wpływu opakowania na trwałość produktów mleczarskich w czasie przechowywania
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką ćwiczeń, wymaganiami dotyczącymi zaliczenia przedmiotu oraz regulaminem i zasadami BHP.
T-L-2Porównanie składu chemicznego i właściwości mleka krowiego koziego, owczego
T-L-4Ocena możliwości zastosowania wybranych hydrokoloidów do produkcji jogurtów z mleka krowiego i koziego
T-L-5Porównanie podstawowego składu chemicnego serów podpuszczkowych dojrzewajacych i twarogowych dostępnych w sprzdaży detalicznej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach. Ocena uzyskana z tej formy zajęć stanowi średnią arytmetczną ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. Wykłady - egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę.Nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,0Ma niewielką świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Mało efektywnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,5Nie w pełni ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Nie w pełnipotrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
4,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialnośći za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
4,5Ma dużą świadomość potrzeby ciągłego dokształcania., a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
5,0Ma bardzo dużą świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi myśleć i działać w sposób bardzo przedsiębiorczy.