Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Hydrochemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrochemia | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z akresu chemiii ogólne i analitycznej |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu technik laboratorujnych |
W-3 | Znajomość BHP w zakresie prac laboratoryjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowaych procesów kształtujących warunki hydrochemiczne akwenów |
C-2 | Zdobycie umiejętności wykonywania oznaczeń hydrochemicznych |
C-3 | Zdobycie umiejetności interpretacji wynikó badań hydrochemicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Warunki termiczne i tlenowe wód | 2 |
T-L-2 | Substancje biogenne | 4 |
T-L-3 | System węglanowy | 2 |
T-L-4 | Materia organiczna | 2 |
T-L-5 | Poziom mineralizacji | 4 |
T-L-6 | Zawartość metali w wodach | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Warunki termiczne i tlenowe wód powierzchniowych | 4 |
T-W-2 | Substancje organiczne w wodach powierzchniowych | 4 |
T-W-3 | Związki biogenne w wodach powierzchniowych. Eutrofizacja | 4 |
T-W-4 | Makrojony wód powierzchniowych | 2 |
T-W-5 | Mikroelementy w wodach powierzchniowych | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 32 |
A-L-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczerńia pzredmiotu | 15 |
A-L-5 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
89 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-W-3 | Studiowwanie literatury | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykłąd problemowy |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pzredmiotu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D11-1tzpw_W01 Poznanie procesów kształtujacych warunki hydrochemiczne akwenów | TZZ_1A_W11, TZZ_1A_W22 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D11-1tzpw_U01 Poznanie czynników kształtujących warunki środowiskowe hydrosfery, uzyskanie umiejetności prowadzenia badań hydrocxhemicznych i umiejetności interpretowania ich wyników | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U13, TZZ_1A_U24 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D11-1tzpw_K01 Student zna czynniki kształtujące warunki środowiskowe hydrosfery, posiada umiejetności prowadzenia badań hydrocxhemicznych i umiejetności interpretowania ich wyników | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D11-1tzpw_W01 Poznanie procesów kształtujacych warunki hydrochemiczne akwenów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D11-1tzpw_U01 Poznanie czynników kształtujących warunki środowiskowe hydrosfery, uzyskanie umiejetności prowadzenia badań hydrocxhemicznych i umiejetności interpretowania ich wyników | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D11-1tzpw_K01 Student zna czynniki kształtujące warunki środowiskowe hydrosfery, posiada umiejetności prowadzenia badań hydrocxhemicznych i umiejetności interpretowania ich wyników | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
- Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
- Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
- Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
- Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
- Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005