Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)

Sylabus przedmiotu Ekologia i sozologia wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Ekologia i sozologia wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK7 20 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekologii, ochrony środowiska, geografii, chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot ma na celu zaznajomienie z zagadnieniami dotyczącymi ekologii i ochrony środowiska ze szczególnym uwzględnieniem wód, a także pzybliżyć działania (np. ochrona prawna, trendy w technologii) mające na celu minimalizację negatywnych czynników i efektów antropopresji na środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Wprowadzenie do tematyki ochrony środowiska1
T-K-2Globalne przyczyny (wzrost populacji ludzkiej, deficyt wody, energii, żywności i CO2 etc.) - zagrożenia dla homeostazy środowiska - naturalne i antropogenne.2
T-K-3Czym zajmuje się ekologia, nauki przyrodnicze, sozologia, narzędzia prawne na tle konieczności ochrony środowiska - w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.1
T-K-4Spełnienie potrzeb populacji ludzkiej a globalne zasoby środowiska - surowce, przemysł, infrastruktura a środowisko1
T-K-5Rolnictwo ekologiczne, podstawy agroekologii (farming, uprawa intensywna i ekstensywna etc.), gospodarka leśna, rola użytków ekologicznych i obszary chronionego krajobrazu.2
T-K-6Atmosfera - tło naturalne i jego przekształcenia oraz możliwości ich ograniczenia, pozytywne i negatywne aspekty antropopresji.2
T-K-7Hydrosfera - definicja, zasoby, cykl hydrologiczny, znaczenie dla życia na Ziemi i funkcjonowania innych geosfer2
T-K-8Ekologiczne cechy środowisk wodnych, formacje ekologiczne biomów wodnych morskich, przejściowych i słodkich..2
T-K-9Litosfera - definicja i podział, ochrona gleb, biosfery na powierzchni ziemi, surowców geologicznych (ropa, gaz, węgiel), a antropogenne problemy eksploatacji zasobów.2
T-K-10Narzędzia prawne ochrony środowiska w prawodawstwie Polskim, Unijnym i światowym (konwencje).1
T-K-11System administracyjny zarządzania środowiskiem w Polsce.1
T-K-12Porcesy technologiczne i rozwiązania inżynieryjne stosowane w czynnej ochronie środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo słuchaczy w zajęciach20
A-K-2Studiowanie literatury przedmiotu20
A-K-3Samodzielne przygotowanie przez słuchaczy referatów na zadany temat20
A-K-4Przygotowanie do egzaminu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki; zastosowanie projektora multimedialnego
M-2Metody weryfikujące - ocena referatu przygotowanego w formie pisemnej
M-3Obserwacja pracy w grupie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z aktywności na zajęciach - samodzielne przygotowywanie się studenta z zagadnień omawianych w czasie wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Obserwacja zachowania w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.7.3_W01
Słuchacz studium doktoranckiego posiada wiedzę z zakresu problematyki przedmiotu. Posaiada wiedzę na temat stanu środowiska, zagrożeń antropogennych, metod unieszkodliwiania zanieczyszczeń i aspektów prawnych ochrony środowiska.
RYBS3_3A_W03, RYBS3_3A_W04T-K-6, T-K-1, T-K-4, T-K-10, T-K-12, T-K-5, T-K-8, T-K-11, T-K-7, T-K-3, T-K-2, T-K-9M-2, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.7.3_U01
Student potrafi wskazać zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności człowieka, potrafi analizować i zaproponoiwać odpowiednie metody ochrony środowiska naturalnego z uwzględnieniem technologii i zastosowań inżynieryjnych temu celowi służących.
RYBS3_3A_U04, RYBS3_3A_U05T-K-6, T-K-1, T-K-4, T-K-10, T-K-12, T-K-5, T-K-8, T-K-11, T-K-7, T-K-3, T-K-2, T-K-9M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.7.3_K01
Student potrafi swpółpracować w zespole, postępować zgodnie z zasadami współżycia w grupie, rozumie zagrożenia dla srodowiska naturalnego wynikajaće z podejmowanych zadań. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
RYBS3_3A_K01, RYBS3_3A_K03, RYBS3_3A_K04T-K-6, T-K-1, T-K-4, T-K-10, T-K-12, T-K-5, T-K-8, T-K-11, T-K-7, T-K-3, T-K-2, T-K-9M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.7.3_W01
Słuchacz studium doktoranckiego posiada wiedzę z zakresu problematyki przedmiotu. Posaiada wiedzę na temat stanu środowiska, zagrożeń antropogennych, metod unieszkodliwiania zanieczyszczeń i aspektów prawnych ochrony środowiska.
2,0
3,0Student opanował co najmniej 60% treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.7.3_U01
Student potrafi wskazać zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności człowieka, potrafi analizować i zaproponoiwać odpowiednie metody ochrony środowiska naturalnego z uwzględnieniem technologii i zastosowań inżynieryjnych temu celowi służących.
2,0
3,0Student opanował co najmniej 60% treści programowych, poprawnie wskazuje zagrożenia dla środowiska i metody zapobiegania tym zagrożeniom
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.7.3_K01
Student potrafi swpółpracować w zespole, postępować zgodnie z zasadami współżycia w grupie, rozumie zagrożenia dla srodowiska naturalnego wynikajaće z podejmowanych zadań. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Student wykazuje zdolność do współpracy w grupie, jest w stanie ponosić odpowiedzialność za podejmowane decyzje i rozumie zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Mackenzie, A.S. Ball, S.R. Virolee, Ekologia. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2009
  2. A. Głaszczka, W.J. Wardal, W. Romaniuk, T. Domasiewicz, Technologie energii odnawialnej, MULTICO, Warszawa, 2011
  3. K. Miksch, J. Sikora, Biotechnologie ścieków, PWN, Warszawa, 2010
  4. J. Nawrocki, Uzdatnianie wody, PWN, Warszawa, 2010
  5. M. Bodzek, K. Konieczny, Usuwanie zanieczyszczeń nieorganicznych ze środowiska wodnego metodami membranowymi, Seider-Przywecki, Warszawa, 2011
  6. J. Weiner, Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999
  7. S. Wiąckowski, Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza BRANTA, Bydgoszcz, 1998
  8. J.D. Allan, Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  9. P.A. Allen, Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Wprowadzenie do tematyki ochrony środowiska1
T-K-2Globalne przyczyny (wzrost populacji ludzkiej, deficyt wody, energii, żywności i CO2 etc.) - zagrożenia dla homeostazy środowiska - naturalne i antropogenne.2
T-K-3Czym zajmuje się ekologia, nauki przyrodnicze, sozologia, narzędzia prawne na tle konieczności ochrony środowiska - w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.1
T-K-4Spełnienie potrzeb populacji ludzkiej a globalne zasoby środowiska - surowce, przemysł, infrastruktura a środowisko1
T-K-5Rolnictwo ekologiczne, podstawy agroekologii (farming, uprawa intensywna i ekstensywna etc.), gospodarka leśna, rola użytków ekologicznych i obszary chronionego krajobrazu.2
T-K-6Atmosfera - tło naturalne i jego przekształcenia oraz możliwości ich ograniczenia, pozytywne i negatywne aspekty antropopresji.2
T-K-7Hydrosfera - definicja, zasoby, cykl hydrologiczny, znaczenie dla życia na Ziemi i funkcjonowania innych geosfer2
T-K-8Ekologiczne cechy środowisk wodnych, formacje ekologiczne biomów wodnych morskich, przejściowych i słodkich..2
T-K-9Litosfera - definicja i podział, ochrona gleb, biosfery na powierzchni ziemi, surowców geologicznych (ropa, gaz, węgiel), a antropogenne problemy eksploatacji zasobów.2
T-K-10Narzędzia prawne ochrony środowiska w prawodawstwie Polskim, Unijnym i światowym (konwencje).1
T-K-11System administracyjny zarządzania środowiskiem w Polsce.1
T-K-12Porcesy technologiczne i rozwiązania inżynieryjne stosowane w czynnej ochronie środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.3
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo słuchaczy w zajęciach20
A-K-2Studiowanie literatury przedmiotu20
A-K-3Samodzielne przygotowanie przez słuchaczy referatów na zadany temat20
A-K-4Przygotowanie do egzaminu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.7.3_W01Słuchacz studium doktoranckiego posiada wiedzę z zakresu problematyki przedmiotu. Posaiada wiedzę na temat stanu środowiska, zagrożeń antropogennych, metod unieszkodliwiania zanieczyszczeń i aspektów prawnych ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_W03Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu ekologii środowiska wodnego, biologii ryb, akwakultury oraz zrównoważonego rybołówstwa.
RYBS3_3A_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Treści programoweT-K-6Atmosfera - tło naturalne i jego przekształcenia oraz możliwości ich ograniczenia, pozytywne i negatywne aspekty antropopresji.
T-K-1Wprowadzenie do tematyki ochrony środowiska
T-K-4Spełnienie potrzeb populacji ludzkiej a globalne zasoby środowiska - surowce, przemysł, infrastruktura a środowisko
T-K-10Narzędzia prawne ochrony środowiska w prawodawstwie Polskim, Unijnym i światowym (konwencje).
T-K-12Porcesy technologiczne i rozwiązania inżynieryjne stosowane w czynnej ochronie środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
T-K-5Rolnictwo ekologiczne, podstawy agroekologii (farming, uprawa intensywna i ekstensywna etc.), gospodarka leśna, rola użytków ekologicznych i obszary chronionego krajobrazu.
T-K-8Ekologiczne cechy środowisk wodnych, formacje ekologiczne biomów wodnych morskich, przejściowych i słodkich..
T-K-11System administracyjny zarządzania środowiskiem w Polsce.
T-K-7Hydrosfera - definicja, zasoby, cykl hydrologiczny, znaczenie dla życia na Ziemi i funkcjonowania innych geosfer
T-K-3Czym zajmuje się ekologia, nauki przyrodnicze, sozologia, narzędzia prawne na tle konieczności ochrony środowiska - w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
T-K-2Globalne przyczyny (wzrost populacji ludzkiej, deficyt wody, energii, żywności i CO2 etc.) - zagrożenia dla homeostazy środowiska - naturalne i antropogenne.
T-K-9Litosfera - definicja i podział, ochrona gleb, biosfery na powierzchni ziemi, surowców geologicznych (ropa, gaz, węgiel), a antropogenne problemy eksploatacji zasobów.
Metody nauczaniaM-2Metody weryfikujące - ocena referatu przygotowanego w formie pisemnej
M-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki; zastosowanie projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Obserwacja zachowania w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował co najmniej 60% treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.7.3_U01Student potrafi wskazać zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności człowieka, potrafi analizować i zaproponoiwać odpowiednie metody ochrony środowiska naturalnego z uwzględnieniem technologii i zastosowań inżynieryjnych temu celowi służących.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_U04Posiada umiejętność oceny prawidłowego funkcjonowania środowiska wodnego oraz gospodarki rybackiej.
RYBS3_3A_U05Posiada umiejętność przekazywania wiedzy naukowej ( wykładania, referowania) na poziomie popularnym i podstawowym akademickim.
Treści programoweT-K-6Atmosfera - tło naturalne i jego przekształcenia oraz możliwości ich ograniczenia, pozytywne i negatywne aspekty antropopresji.
T-K-1Wprowadzenie do tematyki ochrony środowiska
T-K-4Spełnienie potrzeb populacji ludzkiej a globalne zasoby środowiska - surowce, przemysł, infrastruktura a środowisko
T-K-10Narzędzia prawne ochrony środowiska w prawodawstwie Polskim, Unijnym i światowym (konwencje).
T-K-12Porcesy technologiczne i rozwiązania inżynieryjne stosowane w czynnej ochronie środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
T-K-5Rolnictwo ekologiczne, podstawy agroekologii (farming, uprawa intensywna i ekstensywna etc.), gospodarka leśna, rola użytków ekologicznych i obszary chronionego krajobrazu.
T-K-8Ekologiczne cechy środowisk wodnych, formacje ekologiczne biomów wodnych morskich, przejściowych i słodkich..
T-K-11System administracyjny zarządzania środowiskiem w Polsce.
T-K-7Hydrosfera - definicja, zasoby, cykl hydrologiczny, znaczenie dla życia na Ziemi i funkcjonowania innych geosfer
T-K-3Czym zajmuje się ekologia, nauki przyrodnicze, sozologia, narzędzia prawne na tle konieczności ochrony środowiska - w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
T-K-2Globalne przyczyny (wzrost populacji ludzkiej, deficyt wody, energii, żywności i CO2 etc.) - zagrożenia dla homeostazy środowiska - naturalne i antropogenne.
T-K-9Litosfera - definicja i podział, ochrona gleb, biosfery na powierzchni ziemi, surowców geologicznych (ropa, gaz, węgiel), a antropogenne problemy eksploatacji zasobów.
Metody nauczaniaM-2Metody weryfikujące - ocena referatu przygotowanego w formie pisemnej
M-1Metody podające - wykład informacyjny z elementami pogadanki; zastosowanie projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z aktywności na zajęciach - samodzielne przygotowywanie się studenta z zagadnień omawianych w czasie wykładu
S-3Ocena podsumowująca: Obserwacja zachowania w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował co najmniej 60% treści programowych, poprawnie wskazuje zagrożenia dla środowiska i metody zapobiegania tym zagrożeniom
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.7.3_K01Student potrafi swpółpracować w zespole, postępować zgodnie z zasadami współżycia w grupie, rozumie zagrożenia dla srodowiska naturalnego wynikajaće z podejmowanych zadań. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_K01Ma pełną odpowiedzialność za pracę własną i innych osób
RYBS3_3A_K03Ma nawyk poszukiwania i wdrażania nowych rozwiązań badawczych/ praktycznych w zakresie rybactwa
RYBS3_3A_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
Treści programoweT-K-6Atmosfera - tło naturalne i jego przekształcenia oraz możliwości ich ograniczenia, pozytywne i negatywne aspekty antropopresji.
T-K-1Wprowadzenie do tematyki ochrony środowiska
T-K-4Spełnienie potrzeb populacji ludzkiej a globalne zasoby środowiska - surowce, przemysł, infrastruktura a środowisko
T-K-10Narzędzia prawne ochrony środowiska w prawodawstwie Polskim, Unijnym i światowym (konwencje).
T-K-12Porcesy technologiczne i rozwiązania inżynieryjne stosowane w czynnej ochronie środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
T-K-5Rolnictwo ekologiczne, podstawy agroekologii (farming, uprawa intensywna i ekstensywna etc.), gospodarka leśna, rola użytków ekologicznych i obszary chronionego krajobrazu.
T-K-8Ekologiczne cechy środowisk wodnych, formacje ekologiczne biomów wodnych morskich, przejściowych i słodkich..
T-K-11System administracyjny zarządzania środowiskiem w Polsce.
T-K-7Hydrosfera - definicja, zasoby, cykl hydrologiczny, znaczenie dla życia na Ziemi i funkcjonowania innych geosfer
T-K-3Czym zajmuje się ekologia, nauki przyrodnicze, sozologia, narzędzia prawne na tle konieczności ochrony środowiska - w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
T-K-2Globalne przyczyny (wzrost populacji ludzkiej, deficyt wody, energii, żywności i CO2 etc.) - zagrożenia dla homeostazy środowiska - naturalne i antropogenne.
T-K-9Litosfera - definicja i podział, ochrona gleb, biosfery na powierzchni ziemi, surowców geologicznych (ropa, gaz, węgiel), a antropogenne problemy eksploatacji zasobów.
Metody nauczaniaM-3Obserwacja pracy w grupie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Obserwacja zachowania w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zdolność do współpracy w grupie, jest w stanie ponosić odpowiedzialność za podejmowane decyzje i rozumie zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0