Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód
Sylabus przedmiotu Marikultura (blok):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Marikultura (blok) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student przystępujący do zajęć z hodowli organizmów wodnych powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciem marikultury, z metodami i technikami marikultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych, sadzach i larwikultury |
C-2 | Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wybrane zagadnienia z projektowania sadzowych obiektów marikultury | 10 |
T-L-2 | Hydrotechniczne i hydrochemiczne podstawy projektowania morskich farm pracujących w obiegu zamkniętym | 10 |
T-L-3 | Podchów i produkcja materiału zarybieniowego organizmów morskich | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) mórz i oceanów. | 5 |
T-W-2 | Wpływ czynników abiotycznych na jakość pozyskanego surowca. | 5 |
T-W-3 | Marikultura - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju | 2 |
T-W-4 | Marikultura śródziemnomorska - chów dorady i labraksa | 2 |
T-W-5 | Marikultura łososi | 2 |
T-W-6 | Marikultura ryb płaskich | 2 |
T-W-7 | Chów ryb morskich w obiegach zamkniętych | 2 |
T-W-8 | Sadzowa produkcja ryb w systemie offshore | 2 |
T-W-9 | Uprawa glonów morskich dla przemysłu kosmetycznego i spożywczego | 2 |
T-W-10 | Wykorzystanie marikultury do produkcji biomasy | 2 |
T-W-11 | Marikultura w obszarze Morza Bałtyckiego | 2 |
T-W-12 | Technologia chowu tuńczyków | 2 |
30 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
0 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | wykonanie zadań, prezentacji i projektów | 15 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 30 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
60 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
0 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | film |
M-4 | pokaz połączony z przeżyciem |
M-5 | ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera |
M-6 | ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów i rozwiązanych zadań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony egzamin pisemny w postaci testu |
S-3 | Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C3_W01 ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w marikulturze, zna biotechnikę chowu wybranych hydrobiontów, w tym biotechnologię rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb | RYB_2A_W09 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-12 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C3_U01 potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach marikultury, w tym rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli sadzowej | RYB_2A_U01, RYB_2A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3 | M-6, M-5, M-4 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C3_K01 ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | RYB_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C3_W01 ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w marikulturze, zna biotechnikę chowu wybranych hydrobiontów, w tym biotechnologię rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb | 2,0 | nie ma podstawowej wiedzy w zakresie marikultury |
3,0 | ma podstawową wiedzę w zakresie marikultury | |
3,5 | ma podstawową wiedzę w zakresie marikultury w wybranych zagadanieniach posiada wiedzę rozszerzoną | |
4,0 | ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury | |
4,5 | ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury i potrafi w sposób twórczy podchodzić do zagadnień związanych z marikulturą | |
5,0 | ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury i potrafi powiązać poszczególne fakty w ciąg przyczynowo-skutkowy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C3_U01 potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach marikultury, w tym rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli sadzowej | 2,0 | nie potrafi wykonać podstawowych czynności ichtiologa ani wykonać obliczeń inżynierskich |
3,0 | potrafi wykonać podstawowe czynności ichtiologa i wykonać obliczenia inżynierskie | |
3,5 | potrafi wykonać trudniejsze czynności ichtiologa i wykonać bardziej złożone obliczenia inżynierskie | |
4,0 | wykonuje czynności ichtiologa i potrafi wykonać skomplikowane obliczenia inżynierskie | |
4,5 | poza spełenieniem wymagań oceny 4,0 podchodzi w sposób twórczy do zleconych zadań inżynierskich | |
5,0 | poza spełnieniem wymagać oceny 4,5 potrafi rozwiązać trudniejsze zadania inżynierskie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C3_K01 ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | 2,0 | Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie marikultury |
3,0 | Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | |
3,5 | Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | |
4,0 | Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury | |
5,0 | Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym |
Literatura podstawowa
- G.J.Holt, Larval fish nutrition, Wiley Blackwell, 2011
- A. Richmond, Handbook of Microalgal culture, Blackwell, 2003
- Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski,Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999
- J. Sadowski, Wykłady z przedmiotu marikultura
- M. Landau, Introduction to Aquaculture, Wiley, 1991
Literatura dodatkowa
- różni, strony internetowe poświecone akwakulturze i strony czasopism poświęconych akwakulturze, 2012