Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów wód

Sylabus przedmiotu Szkolenie bhp i przeciwpożarowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkolenie bhp i przeciwpożarowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna na temat wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, techniki i organizacji stanowisk pracy, umiejętności identyfikacji i analizy zagrożeń w środowisku pracy oraz znajomość obowiązujących przepisów prawnych dotyczących bhp.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest uzyskanie przez uczestników szkolenia wiedzy i umiejętności w zakresie: - identyfikacji i analizy zagrożeń zawodowych oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - prowadzenia kontroli i oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzegania przepisów i zasad bhp, - organizowania przedsięwzięć mających na celu zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, - metod eliminowania lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych, - ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych, a także określania niezbędnych działań profilaktycznych, - metod i organizacji szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, - popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1- identyfikacja i analiza zagrożeń zawodowych oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - kontrola i ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzeganie przepisów i zasad bhp, - organizowanie przedsięwzięć mających na celu zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, - metod eliminowania lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych, - ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych, a także określanie niezbędnych działań profilaktycznych, - popularyzacja problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy. - obowiązujące akta prawne i podstawowe pojęcia ratownicze z zakresu pierwszej pomocy. - sprzęt pierwszej pomocy. - ocena stanu fizycznego osoby poszkodowanej. podstawowe wiadomości z Anatomii człowieka. Fizjologia: układu nerwowego, układu krążenia, oddychania. - zagrożenia ze strony zwierząt i roślin. Ciała obce. - czynności ratownicze wykonywane u poszkodowanego przytomnego oraz nieprzytomnego. - resuscytacja. Czynności ratownicze wykonywane u poszkodowanego z krwotokiem. Poparzenia i odmrożenia. Pogryzienia, ukąszenia i użądlenia. Zatrucia. Urazy kości i stawów.5
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1obecność na wszystkich wykładach ujętych planem nauczania12
A-W-2przygotowanie przez studentów referatów wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy12
A-W-3umiejętność prowadzenia resuscytacji bezprzyrządowej na fantomach6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, filmy dydaktyczne DVD,

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie - obecność na wszystkich wykładach ujętych planem nauczania, kolokwium zaliczeniowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A4_W02
Posiada podstawową wiedzę z zakresu BHP, udzielania pierwszej pomocy medycznej i zna przepisy ppoż.
RYB_2A_W14C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A4_U01
Posiada umięjętnośc pracy w zespole i świadomość, że jest elementem tego zespołu. Posiada podstawową wiedzę z zakresu BHP, udzielania pierwszej pomocy medycznej i zna przepisy ppoż.
RYB_2A_U05C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A4_K01
Posiada umięjętnośc pracy w zespole i świadomość, że jest elementem tego zespołu. Jest człowiekiem świadomym w zakresie BHP
RYB_2A_K03C-1T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A4_W02
Posiada podstawową wiedzę z zakresu BHP, udzielania pierwszej pomocy medycznej i zna przepisy ppoż.
2,00-50% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,050-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,565-70% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
4,070-80% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
4,585-90% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
5,090-100% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A4_U01
Posiada umięjętnośc pracy w zespole i świadomość, że jest elementem tego zespołu. Posiada podstawową wiedzę z zakresu BHP, udzielania pierwszej pomocy medycznej i zna przepisy ppoż.
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. 50-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A4_K01
Posiada umięjętnośc pracy w zespole i świadomość, że jest elementem tego zespołu. Jest człowiekiem świadomym w zakresie BHP
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. 50-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. B. Rączkowski, „BHP w praktyce”, ODDK, Gdańsk 2006r., 2006
  2. B. Rączkowski, „BHP w praktyce”, ODDK, Gdańsk 2006r, 2006
  3. praca zbiorowa, BHP w firmie, Wydawnictwo Wiedza i praktyka, Warszawa 2006 r., 2006
  4. B. Rączkowski, „BHP w praktyce”, ODDK, Gdańsk 2006r., 2006
  5. praca zbiorowa, BHP w firmie”, Wydawnictwo Wiedza i praktyka, Warszawa 2006 r., 2006
  6. praca zbiorowa, BHP w firmie, Wydawnictwo Wiedza i praktyka, Warszawa 2006 r., 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1- identyfikacja i analiza zagrożeń zawodowych oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - kontrola i ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzeganie przepisów i zasad bhp, - organizowanie przedsięwzięć mających na celu zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, - metod eliminowania lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych, - ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych, a także określanie niezbędnych działań profilaktycznych, - popularyzacja problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy. - obowiązujące akta prawne i podstawowe pojęcia ratownicze z zakresu pierwszej pomocy. - sprzęt pierwszej pomocy. - ocena stanu fizycznego osoby poszkodowanej. podstawowe wiadomości z Anatomii człowieka. Fizjologia: układu nerwowego, układu krążenia, oddychania. - zagrożenia ze strony zwierząt i roślin. Ciała obce. - czynności ratownicze wykonywane u poszkodowanego przytomnego oraz nieprzytomnego. - resuscytacja. Czynności ratownicze wykonywane u poszkodowanego z krwotokiem. Poparzenia i odmrożenia. Pogryzienia, ukąszenia i użądlenia. Zatrucia. Urazy kości i stawów.5
5

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1obecność na wszystkich wykładach ujętych planem nauczania12
A-W-2przygotowanie przez studentów referatów wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy12
A-W-3umiejętność prowadzenia resuscytacji bezprzyrządowej na fantomach6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A4_W02Posiada podstawową wiedzę z zakresu BHP, udzielania pierwszej pomocy medycznej i zna przepisy ppoż.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W14Posiada wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w rybactwie.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest uzyskanie przez uczestników szkolenia wiedzy i umiejętności w zakresie: - identyfikacji i analizy zagrożeń zawodowych oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - prowadzenia kontroli i oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzegania przepisów i zasad bhp, - organizowania przedsięwzięć mających na celu zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, - metod eliminowania lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych, - ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych, a także określania niezbędnych działań profilaktycznych, - metod i organizacji szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, - popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy.
Treści programoweT-W-1- identyfikacja i analiza zagrożeń zawodowych oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - kontrola i ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzeganie przepisów i zasad bhp, - organizowanie przedsięwzięć mających na celu zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, - metod eliminowania lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych, - ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych, a także określanie niezbędnych działań profilaktycznych, - popularyzacja problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy. - obowiązujące akta prawne i podstawowe pojęcia ratownicze z zakresu pierwszej pomocy. - sprzęt pierwszej pomocy. - ocena stanu fizycznego osoby poszkodowanej. podstawowe wiadomości z Anatomii człowieka. Fizjologia: układu nerwowego, układu krążenia, oddychania. - zagrożenia ze strony zwierząt i roślin. Ciała obce. - czynności ratownicze wykonywane u poszkodowanego przytomnego oraz nieprzytomnego. - resuscytacja. Czynności ratownicze wykonywane u poszkodowanego z krwotokiem. Poparzenia i odmrożenia. Pogryzienia, ukąszenia i użądlenia. Zatrucia. Urazy kości i stawów.
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, filmy dydaktyczne DVD,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie - obecność na wszystkich wykładach ujętych planem nauczania, kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,00-50% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,050-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,565-70% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
4,070-80% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
4,585-90% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
5,090-100% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A4_U01Posiada umięjętnośc pracy w zespole i świadomość, że jest elementem tego zespołu. Posiada podstawową wiedzę z zakresu BHP, udzielania pierwszej pomocy medycznej i zna przepisy ppoż.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest uzyskanie przez uczestników szkolenia wiedzy i umiejętności w zakresie: - identyfikacji i analizy zagrożeń zawodowych oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - prowadzenia kontroli i oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzegania przepisów i zasad bhp, - organizowania przedsięwzięć mających na celu zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, - metod eliminowania lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych, - ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych, a także określania niezbędnych działań profilaktycznych, - metod i organizacji szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, - popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy.
Treści programoweT-W-1- identyfikacja i analiza zagrożeń zawodowych oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - kontrola i ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzeganie przepisów i zasad bhp, - organizowanie przedsięwzięć mających na celu zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, - metod eliminowania lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych, - ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych, a także określanie niezbędnych działań profilaktycznych, - popularyzacja problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy. - obowiązujące akta prawne i podstawowe pojęcia ratownicze z zakresu pierwszej pomocy. - sprzęt pierwszej pomocy. - ocena stanu fizycznego osoby poszkodowanej. podstawowe wiadomości z Anatomii człowieka. Fizjologia: układu nerwowego, układu krążenia, oddychania. - zagrożenia ze strony zwierząt i roślin. Ciała obce. - czynności ratownicze wykonywane u poszkodowanego przytomnego oraz nieprzytomnego. - resuscytacja. Czynności ratownicze wykonywane u poszkodowanego z krwotokiem. Poparzenia i odmrożenia. Pogryzienia, ukąszenia i użądlenia. Zatrucia. Urazy kości i stawów.
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, filmy dydaktyczne DVD,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie - obecność na wszystkich wykładach ujętych planem nauczania, kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. 50-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A4_K01Posiada umięjętnośc pracy w zespole i świadomość, że jest elementem tego zespołu. Jest człowiekiem świadomym w zakresie BHP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest uzyskanie przez uczestników szkolenia wiedzy i umiejętności w zakresie: - identyfikacji i analizy zagrożeń zawodowych oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - prowadzenia kontroli i oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzegania przepisów i zasad bhp, - organizowania przedsięwzięć mających na celu zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, - metod eliminowania lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych, - ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych, a także określania niezbędnych działań profilaktycznych, - metod i organizacji szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, - popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy.
Treści programoweT-W-1- identyfikacja i analiza zagrożeń zawodowych oraz ocena ryzyka związanego z tymi zagrożeniami, - kontrola i ocena stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym przestrzeganie przepisów i zasad bhp, - organizowanie przedsięwzięć mających na celu zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, - metod eliminowania lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia i niebezpiecznych, - ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych, a także określanie niezbędnych działań profilaktycznych, - popularyzacja problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy. - obowiązujące akta prawne i podstawowe pojęcia ratownicze z zakresu pierwszej pomocy. - sprzęt pierwszej pomocy. - ocena stanu fizycznego osoby poszkodowanej. podstawowe wiadomości z Anatomii człowieka. Fizjologia: układu nerwowego, układu krążenia, oddychania. - zagrożenia ze strony zwierząt i roślin. Ciała obce. - czynności ratownicze wykonywane u poszkodowanego przytomnego oraz nieprzytomnego. - resuscytacja. Czynności ratownicze wykonywane u poszkodowanego z krwotokiem. Poparzenia i odmrożenia. Pogryzienia, ukąszenia i użądlenia. Zatrucia. Urazy kości i stawów.
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, filmy dydaktyczne DVD,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie - obecność na wszystkich wykładach ujętych planem nauczania, kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. 50-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,5
4,0
4,5
5,0