Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)

Sylabus przedmiotu Teoria optymalnych połowów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria optymalnych połowów
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student przystępujący do zajęć z Teorii optymalnych połowów powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu hydrobiologii, ekologii i ochrony środowiska, biologicznych zasobów morza oraz matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiadomości z zakresu teorii optymalnych połowów.
C-2Przygotowanie studentów do uczestnictwa w procesie gospodarowania zasobami biologicznymi mórz i oceanów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Standaryzacja nakładu połowowego i jej praktyczne wykorzystanie.4
T-L-2Wykorzystanie danych z pomiaru masowego i odczytów wieku do sporządzenia klucza długość-wiek.5
T-L-3Ocena liczebności i biomasy pokolenia (kohorty) ryb w kolejnych latach życia.4
T-L-4Wyznaczanie parametrów równań wzrostu długości i masy ryb według modelu von Bertalanffy'ego.5
T-L-5Kolokwium.3
T-L-6Wyznaczanie współczynników śmiertelności naturalnej i całkowitej przy pomocy różnych metod.5
T-L-7Zastosowanie metody analizy wirtualnej populacji (VPA).4
T-L-8Ocena zależności "stado-uzupełnienie".4
T-L-9Zastosowanie modelu analitycznego Bevertona i Holta.4
T-L-10Zastosowanie modeli syntetycznych - wyznaczanie parametrów modelu Schaefera i modelu Foxa4
T-L-11Kolokwium3
45
wykłady
T-W-1Ogólne zasady, cele i zadania teorii optymalnych połowów.2
T-W-2Pojęcie stada, metodyka identyfikacji stad.2
T-W-3Struktura stada i metody jej badania.2
T-W-4Główne czynniki decydujące o wielkości biomasy stada2
T-W-5Naturalne mechanizmy regulujące wielkość biomasy stada: uzupełnienie, wzrost, śmiertelność.2
T-W-6Zależność stado-uzupełnienie.2
T-W-7Naturalne przyczyny zmian produkcyjności stada.2
T-W-8Nakład połowowy, moc połowowa, wydajność połowu, łowność oraz dostępność i podatność na złowienie.2
T-W-9Presja wywierana przez rybołówstwo jako główny czynnik wpływający na stado - śmiertelność połowowa.2
T-W-10Ocena wielkości stada.2
T-W-11Modele optymalnych połowów: modele globalne (syntetyczne) i modele strukturalne (analityczne).4
T-W-12Analiza wirtualnej populacji.2
T-W-13Prognozowanie połowów.2
T-W-14Gospodarowanie żywymi zasobami mórz - regulacja rybołówstwa2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowywanie raportów z wykonanych na zajęciach zadań20
A-L-3przygotowanie się do kolokwiów30
A-L-4praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu15
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3prezentacja
M-4zajęcia z użyciem komputera
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z wykonanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: zdanie egzaminu
S-4Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-1_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z teorią optymalnych połowów. Ma wiedzę na temat procesów zachodzących w "stadach". Potrafi prognozować z wykorzystaniem metod statystycznych zmiany mogące zachodzić w eksploatowanych populacjach.
RYB_1A_W07, RYB_1A_W09, RYB_1A_W19C-2, C-1T-W-3, T-W-13, T-W-7, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-12, T-W-11, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-8M-2, M-3, M-5, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-1_U01
Student potrafi analizować uzyskane informacje. Potrafi korzystać z technologii informacyjnych w celu pozyskania danych do analiz.
RYB_1A_U01, RYB_1A_U03, RYB_1A_U06C-2, C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-3, M-5, M-6, M-4S-2, S-1
RYB_1A_D1-1_U02
Student potrafi dokonać analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów morskich. Na podstawie posiadanych danych potrafi dokonać oceny zasobów organizmów morskich.
RYB_1A_U04, RYB_1A_U10, RYB_1A_U15C-2T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-5, M-6, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D1-1_K01
Student wykazuje się etycznym podejściem do zwierząt ma jednak świadomość zróżnicowania kulturowego i wynikającego z niego różnego podejścia do eksploatacji organizmów wodnych.
RYB_1A_K01, RYB_1A_K04C-2, C-1T-W-3, T-W-13, T-W-7, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-12, T-W-11, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-5, M-6S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-1_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z teorią optymalnych połowów. Ma wiedzę na temat procesów zachodzących w "stadach". Potrafi prognozować z wykorzystaniem metod statystycznych zmiany mogące zachodzić w eksploatowanych populacjach.
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-1_U01
Student potrafi analizować uzyskane informacje. Potrafi korzystać z technologii informacyjnych w celu pozyskania danych do analiz.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
RYB_1A_D1-1_U02
Student potrafi dokonać analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów morskich. Na podstawie posiadanych danych potrafi dokonać oceny zasobów organizmów morskich.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D1-1_K01
Student wykazuje się etycznym podejściem do zwierząt ma jednak świadomość zróżnicowania kulturowego i wynikającego z niego różnego podejścia do eksploatacji organizmów wodnych.
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Literatura podstawowa

  1. Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo MIR, Gdynia, 1990
  2. Kompowski A., Horbowy J., Wstęp do teorii optymalnych połowów, Wydawnictwo AR w Szczecinie, Szczecin, 1997
  3. anonymous, Stock assassment for fishery management., FAO Technical Papers, 2006
  4. Horbowy, Wielogatunkowy model stado-produkcja, Wydawnictwo MIR, Gdynia, 1992
  5. Hilborn R., Walters C.J., Quantitative fisheries stock assessment, Chapman&Hall, New York, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Standaryzacja nakładu połowowego i jej praktyczne wykorzystanie.4
T-L-2Wykorzystanie danych z pomiaru masowego i odczytów wieku do sporządzenia klucza długość-wiek.5
T-L-3Ocena liczebności i biomasy pokolenia (kohorty) ryb w kolejnych latach życia.4
T-L-4Wyznaczanie parametrów równań wzrostu długości i masy ryb według modelu von Bertalanffy'ego.5
T-L-5Kolokwium.3
T-L-6Wyznaczanie współczynników śmiertelności naturalnej i całkowitej przy pomocy różnych metod.5
T-L-7Zastosowanie metody analizy wirtualnej populacji (VPA).4
T-L-8Ocena zależności "stado-uzupełnienie".4
T-L-9Zastosowanie modelu analitycznego Bevertona i Holta.4
T-L-10Zastosowanie modeli syntetycznych - wyznaczanie parametrów modelu Schaefera i modelu Foxa4
T-L-11Kolokwium3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne zasady, cele i zadania teorii optymalnych połowów.2
T-W-2Pojęcie stada, metodyka identyfikacji stad.2
T-W-3Struktura stada i metody jej badania.2
T-W-4Główne czynniki decydujące o wielkości biomasy stada2
T-W-5Naturalne mechanizmy regulujące wielkość biomasy stada: uzupełnienie, wzrost, śmiertelność.2
T-W-6Zależność stado-uzupełnienie.2
T-W-7Naturalne przyczyny zmian produkcyjności stada.2
T-W-8Nakład połowowy, moc połowowa, wydajność połowu, łowność oraz dostępność i podatność na złowienie.2
T-W-9Presja wywierana przez rybołówstwo jako główny czynnik wpływający na stado - śmiertelność połowowa.2
T-W-10Ocena wielkości stada.2
T-W-11Modele optymalnych połowów: modele globalne (syntetyczne) i modele strukturalne (analityczne).4
T-W-12Analiza wirtualnej populacji.2
T-W-13Prognozowanie połowów.2
T-W-14Gospodarowanie żywymi zasobami mórz - regulacja rybołówstwa2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowywanie raportów z wykonanych na zajęciach zadań20
A-L-3przygotowanie się do kolokwiów30
A-L-4praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu15
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-1_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z teorią optymalnych połowów. Ma wiedzę na temat procesów zachodzących w "stadach". Potrafi prognozować z wykorzystaniem metod statystycznych zmiany mogące zachodzić w eksploatowanych populacjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do uczestnictwa w procesie gospodarowania zasobami biologicznymi mórz i oceanów.
C-1Przekazanie studentom wiadomości z zakresu teorii optymalnych połowów.
Treści programoweT-W-3Struktura stada i metody jej badania.
T-W-13Prognozowanie połowów.
T-W-7Naturalne przyczyny zmian produkcyjności stada.
T-W-14Gospodarowanie żywymi zasobami mórz - regulacja rybołówstwa
T-W-1Ogólne zasady, cele i zadania teorii optymalnych połowów.
T-W-2Pojęcie stada, metodyka identyfikacji stad.
T-W-4Główne czynniki decydujące o wielkości biomasy stada
T-W-6Zależność stado-uzupełnienie.
T-W-12Analiza wirtualnej populacji.
T-W-11Modele optymalnych połowów: modele globalne (syntetyczne) i modele strukturalne (analityczne).
T-W-5Naturalne mechanizmy regulujące wielkość biomasy stada: uzupełnienie, wzrost, śmiertelność.
T-W-9Presja wywierana przez rybołówstwo jako główny czynnik wpływający na stado - śmiertelność połowowa.
T-W-10Ocena wielkości stada.
T-W-8Nakład połowowy, moc połowowa, wydajność połowu, łowność oraz dostępność i podatność na złowienie.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3prezentacja
M-5dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zdanie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-1_U01Student potrafi analizować uzyskane informacje. Potrafi korzystać z technologii informacyjnych w celu pozyskania danych do analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji . Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe techniki informatyczne niezbędne w pracy zawodowej.
RYB_1A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska wodnego i określić ich znaczenie dla rybactwa.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do uczestnictwa w procesie gospodarowania zasobami biologicznymi mórz i oceanów.
C-1Przekazanie studentom wiadomości z zakresu teorii optymalnych połowów.
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie parametrów równań wzrostu długości i masy ryb według modelu von Bertalanffy'ego.
T-L-1Standaryzacja nakładu połowowego i jej praktyczne wykorzystanie.
T-L-3Ocena liczebności i biomasy pokolenia (kohorty) ryb w kolejnych latach życia.
T-L-2Wykorzystanie danych z pomiaru masowego i odczytów wieku do sporządzenia klucza długość-wiek.
Metody nauczaniaM-3prezentacja
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projektów
M-4zajęcia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów
S-1Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z wykonanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-1_U02Student potrafi dokonać analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów morskich. Na podstawie posiadanych danych potrafi dokonać oceny zasobów organizmów morskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_1A_U10Potrafi rozpoznać zasoby surowców pochodzenia wodnego, określić sposób ich pozyskiwania. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji.
RYB_1A_U15Potrafi na podstawie zgromadzonych danych dokonać oceny zasobów akwenu. Potrafi opracować plan zagospodarowania wód powierzchniowych i przygotować odpowiednią dokumentację obwodu rybackiego.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do uczestnictwa w procesie gospodarowania zasobami biologicznymi mórz i oceanów.
Treści programoweT-L-6Wyznaczanie współczynników śmiertelności naturalnej i całkowitej przy pomocy różnych metod.
T-L-7Zastosowanie metody analizy wirtualnej populacji (VPA).
T-L-8Ocena zależności "stado-uzupełnienie".
T-L-9Zastosowanie modelu analitycznego Bevertona i Holta.
T-L-10Zastosowanie modeli syntetycznych - wyznaczanie parametrów modelu Schaefera i modelu Foxa
Metody nauczaniaM-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projektów
M-4zajęcia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów
S-1Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z wykonanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D1-1_K01Student wykazuje się etycznym podejściem do zwierząt ma jednak świadomość zróżnicowania kulturowego i wynikającego z niego różnego podejścia do eksploatacji organizmów wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do uczestnictwa w procesie gospodarowania zasobami biologicznymi mórz i oceanów.
C-1Przekazanie studentom wiadomości z zakresu teorii optymalnych połowów.
Treści programoweT-W-3Struktura stada i metody jej badania.
T-W-13Prognozowanie połowów.
T-W-7Naturalne przyczyny zmian produkcyjności stada.
T-W-14Gospodarowanie żywymi zasobami mórz - regulacja rybołówstwa
T-W-1Ogólne zasady, cele i zadania teorii optymalnych połowów.
T-W-2Pojęcie stada, metodyka identyfikacji stad.
T-W-4Główne czynniki decydujące o wielkości biomasy stada
T-W-6Zależność stado-uzupełnienie.
T-W-12Analiza wirtualnej populacji.
T-W-11Modele optymalnych połowów: modele globalne (syntetyczne) i modele strukturalne (analityczne).
T-W-5Naturalne mechanizmy regulujące wielkość biomasy stada: uzupełnienie, wzrost, śmiertelność.
T-W-9Presja wywierana przez rybołówstwo jako główny czynnik wpływający na stado - śmiertelność połowowa.
T-W-10Ocena wielkości stada.
T-W-8Nakład połowowy, moc połowowa, wydajność połowu, łowność oraz dostępność i podatność na złowienie.
T-L-4Wyznaczanie parametrów równań wzrostu długości i masy ryb według modelu von Bertalanffy'ego.
T-L-6Wyznaczanie współczynników śmiertelności naturalnej i całkowitej przy pomocy różnych metod.
T-L-7Zastosowanie metody analizy wirtualnej populacji (VPA).
T-L-8Ocena zależności "stado-uzupełnienie".
T-L-9Zastosowanie modelu analitycznego Bevertona i Holta.
T-L-10Zastosowanie modeli syntetycznych - wyznaczanie parametrów modelu Schaefera i modelu Foxa
T-L-1Standaryzacja nakładu połowowego i jej praktyczne wykorzystanie.
T-L-3Ocena liczebności i biomasy pokolenia (kohorty) ryb w kolejnych latach życia.
T-L-2Wykorzystanie danych z pomiaru masowego i odczytów wieku do sporządzenia klucza długość-wiek.
Metody nauczaniaM-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.