Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Choroby ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby ryb | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu zoologii i bakteriologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób ryb o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią |
C-2 | Zapoznanie studentów z najważniejszymi grupami potencjalnych pasożytów ryb, sposobami rozprzestrzeniania się i skutkami ich obecności dla żywicieli |
C-3 | Zapoznanie studentów z wpływem pasożytów ryb na jakość surowców i produktów rybnych, a także na stan zdrowia konsumenta |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Choroby zakaźne, środowiskowe, funkcjonalne i o nieznanej etiologii. | 2 |
T-L-2 | Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja, wektory poszczególnych grup pasożytów | 24 |
T-L-3 | Praktyczne badanie parazytologiczne ryb, techniki wykonywania preparatów mikroskopowych, metody określania przynależności gatunkowej pasożytów | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział chorób ryb. Choroby infekcyjne, środowiskowe i funkcjonalne. Wprowadzenie do patologii ogólnej.Pasożytnictwo jako rodzaj współżycia między organizmami. Algozy, mykozy, protozoonozy, myxozoonozy. | 10 |
T-W-2 | Omówienie potencjalnych patogenów ryb, należących do Coelenterata, Monogenea, Cestoda, Digenea, Aspidogastrea, Didymozoidea, Nematoda, Acanthocephala, Molusca, Hirudinea i Crustacea | 15 |
T-W-3 | Immunologia i immunoprofilaktyka. Profilaktyka i terapia chorób ryb. Wpływ pasożytów na zdrowie człowieka i jakość surowców rybnych. Obowiązujące normy UE. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć | 30 |
A-L-3 | przygotowanie do teoretycznego i praktycznego zaliczenia przedmiotu | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | pokaz krótkich filmów |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne - praca indywidualna i w małych zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata sposobu i efektu wykonania ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: cząstkowa wyrywkowa ocena stopnia opanowania materiału na podstawie krótkich sprawdzianów przed rozpoczęciem ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C4_W01 Student zna definicje i kryteria podziału patogenów, źródła zarażeń, drogi wnikania, sposoby transmisji. Zna czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się patogenów. Charakteryzuje ważniejsze patogeny ryb wolno żyjących i w marikulturach. Zna choroby pasożytnicze ryb stanowiące zagrożenie dla człowieka (zoonozy). | RYB_1A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C4_U01 Student potrafi przeprowadzić badanie stanu zdrowotności ryb, posłużyć się zdobytą wiedzą by rozpoznać stwierdzone patogeny z najczęściej występujących grup systematycznych w oparciu o wykonane samodzielnie preparaty makro i mikroskopowe, a także ocenić i scharakteryzować ich patogeniczność | RYB_1A_U02 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-3 | M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C4_K01 Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych. Docenia wpływ stanu zdrowotności ryb na ekosystem, a także na efekty ekonomiczne w hodowli ryb. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole | RYB_1A_K03 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C4_W01 Student zna definicje i kryteria podziału patogenów, źródła zarażeń, drogi wnikania, sposoby transmisji. Zna czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się patogenów. Charakteryzuje ważniejsze patogeny ryb wolno żyjących i w marikulturach. Zna choroby pasożytnicze ryb stanowiące zagrożenie dla człowieka (zoonozy). | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C4_U01 Student potrafi przeprowadzić badanie stanu zdrowotności ryb, posłużyć się zdobytą wiedzą by rozpoznać stwierdzone patogeny z najczęściej występujących grup systematycznych w oparciu o wykonane samodzielnie preparaty makro i mikroskopowe, a także ocenić i scharakteryzować ich patogeniczność | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy, nie operuje wiedzą przedmiotową |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Wykazuje podstawową znajomość literatury przedmiotu | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Orientuje sie w literaturze przedmiotu w wymiarze dostatecznym | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego mu zadania. Dobrze zna literaturę przedmiotu. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania i przeprowadzenia przedsięwzięcia badawczego.Dobrze zna literaturę przedmiotu | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z prrygotowaniem i przeprowadzeniem przedsięwzięcia badawczego. Znajomość literatury przedmiotu wykracza poza zalecane ramy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C4_K01 Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych. Docenia wpływ stanu zdrowotności ryb na ekosystem, a także na efekty ekonomiczne w hodowli ryb. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje ją, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 1, 337 pp.
- Jara Z., Chodyniecki A., Ichtiopatologia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1999, 1, 478 pp.
- Prost M., Choroby ryb, Polskie Towarzystwo Nauk Weterynaryjnych, Lublin, 1994, 2, 551 pp.
Literatura dodatkowa
- Pojmańska t., Niewiadomska K., Okulewicz A., Robaki pasożytnicze w ekosystemach wodnych i lądowych, Instytut Parazytologii im. W. Stefańskiego PAN, Warszawa, 2005, 1, 126 pp.
- Woo P.T.K. (red), Fish diseases and disorders. T 1, 3, CABI International, Aberdeen, UK, 2006, 2