Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Genetyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej i Ochrony Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedz z biologii i chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pozyskiwanie prób do analiz genetycznych. Przechowywanie i archiwizowanie prób. | 4 |
T-L-2 | Proces izolowania DNA i RNA z tkanek. | 4 |
T-L-3 | Techniki namnażania kopii genów w laboratorium. Hodowle komórkowe, hodowle tkankowe, PCR. | 4 |
T-L-4 | Technika sekwencjonowania. | 4 |
T-L-5 | Technika elektroforezy żelowej i poliakrylamidowej. | 2 |
T-L-6 | Metody analizy genomu. | 6 |
T-L-7 | Podstawowe testy genetyczne. | 2 |
T-L-8 | Przegląd baz internetowych z dostępem do danych molekularnych - możliwości ich wykorzystania. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Chronologia ważniejszych odkryć naukowych w genetyce. Podstawowe pojęcia. | 2 |
T-W-2 | Genetyka mendlowska. | 2 |
T-W-3 | Mutacje strukturalne i genowe. Podziały komórek somatycznych i generatywnych. | 2 |
T-W-4 | Budowa i funkcja DNA i RNA. DNA pozajądrowy. | 2 |
T-W-5 | Genotyp i fenotyp. Determinacja płci. | 2 |
T-W-6 | Kod genetyczny. Fizyczna organizacja genomu. | 2 |
T-W-7 | Podstawy genetyki populacyjnej. | 2 |
T-W-8 | Transgeneza. | 2 |
T-W-9 | Podstawy ewolucjonizmu. | 2 |
T-W-10 | Wybrane zespoły aberracji chromosomowych. | 2 |
T-W-11 | Badania molekularne - przegląd metod i technik. | 2 |
T-W-12 | Inżynieria genomowa w akwakulturze. | 2 |
T-W-13 | Powstawanie nowych gatunków. Różnicowanie populacji i gatunków na poziomie molekularnym. | 2 |
T-W-14 | Zastosowanie metod molekularnych w rekonstrukcji filogenezy. | 2 |
T-W-15 | GMO - problemy natury etycznej. Wpływ GMO na środowisko naturalne człowieka. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym. | 30 |
A-L-3 | Studiowanie literatury wskazanej przez prowadzęcego. Korzystanie ze słowników terminów genetycznych. | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne; pokaz, seminaria |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B14_W01 Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy genetyczne. Potrafi opisać i podać przykład wykorzystania podstawowych technik genetycznycj. Zna i potrafi ocenić rolę ingerencji w materiał genetyczny. | RYB_1A_W05, RYB_1A_W08, RYB_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B14_U01 Student potrafi dokonac wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematu badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji i drogi tworzenia się nowych gatunków. | RYB_1A_U01, RYB_1A_U11 | — | — | C-1 | T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B14_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz mozliwości ich wykorzystania w pracy badawczej. | RYB_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B14_W01 Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy genetyczne. Potrafi opisać i podać przykład wykorzystania podstawowych technik genetycznycj. Zna i potrafi ocenić rolę ingerencji w materiał genetyczny. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu technik genetycznych.W stopniu podstawowym orientuje się w typach nożników genetycznych oraz potrafi zdefiniować populacje i podstawowe metody transgenezy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B14_U01 Student potrafi dokonac wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematu badawczego oraz zna i potrafi podać metody molekularnego znakowania populacji i drogi tworzenia się nowych gatunków. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wybrać i zastosować odpwowiednie metody do realizacji zadania badawczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B14_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz mozliwości ich wykorzystania w pracy badawczej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody do realizacji zadania badawczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Drewa G., Podstawy genetyki., Volumed, Wrocław, 1995, Pierwsze
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000, Pierwsze
Literatura dodatkowa
- Kong R.C., A dictionary of genetics., University Press, Oxford, 2006, Seventh Edition
- Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy, Urban & Partner, Wrocław, 1995, Drugie