Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 20 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Toksykologia ogólna, Higiena i toksykologia żywności, Chemia, Biochemia, Technologie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności2
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu11
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta2
15
wykłady
T-W-1Cele i zadania monitoringu żywności2
T-W-2Organizacja monitoringu w UE i Polsce2
T-W-3Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.3
T-W-4Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie teoretyczne do zajęć5
A-L-3konsultacje5
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury naukowej13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O18-1_W01
Zna terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, jest w stanie zaprojektować monitoring bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej i wyniki opisać metodami matematycznymi, na podstawie zależności ekologicznych oraz znajomości surowców i procesów zachodzących w trakcie ich przetwarzania i przechowywania może wskazać toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz zaproponować metody ich ograniczenia
MS_1A_W01, MS_1A_W04, MS_1A_W05, MS_1A_W11, MS_1A_W12, MS_1A_W13C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-4, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O18-1_U01
Student w ramach samokształcenia umie wyszukać, zrozumieć i interpretować informacje związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności. Umie planować i wykonać badania indywidualne i/lub zespołowe w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi zastosować metody matematyczne w analizie zmian długookresowych i opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. Umie wdrażać wyniki monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności do produkcji żywności
MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U07, MS_1A_U08, MS_1A_U09C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-4, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O18-1_K01
Sudent ma świadomość swojej wiedzy w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, jest swiadomy potrzeby profesjonalizmu, zachowania zasad etyki, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi ocenić stopień ryzyka, przyjąć rolę lidera i podjąć działania w celu usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa żywności
MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-4, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O18-1_W01
Zna terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, jest w stanie zaprojektować monitoring bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej i wyniki opisać metodami matematycznymi, na podstawie zależności ekologicznych oraz znajomości surowców i procesów zachodzących w trakcie ich przetwarzania i przechowywania może wskazać toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz zaproponować metody ich ograniczenia
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie organizacji monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności i potrafi zaprojektować badania w tym kierunku
4,0Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku i wskazać odpowiednie metody badawcze
4,5Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze i opisać wyniki metodami analizy matematycznej
5,0Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze, opisać wyniki metodami analizy matematycznej i na podstawie znajomości surowców, zależności ekologicznych oraz zmian w procesie przetwarzania i przechowywania wskazać sposoby ograniczenia zagrożenia bezpieczeństwa żywności

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O18-1_U01
Student w ramach samokształcenia umie wyszukać, zrozumieć i interpretować informacje związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności. Umie planować i wykonać badania indywidualne i/lub zespołowe w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi zastosować metody matematyczne w analizie zmian długookresowych i opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. Umie wdrażać wyniki monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności do produkcji żywności
2,0Student nia posiada umiejętności niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształceniaw zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania i zaproponować metody ich rozwiązania z równoczesnym uzasadnieniem ich wyboru

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O18-1_K01
Sudent ma świadomość swojej wiedzy w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, jest swiadomy potrzeby profesjonalizmu, zachowania zasad etyki, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi ocenić stopień ryzyka, przyjąć rolę lidera i podjąć działania w celu usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa żywności
2,0Student nie posiada niezbędnych kompetencji i nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
3,0Student posiada ograniczone kompetencje, ale nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
3,5Student posiada kompetencje, ale umie wykorzystać zaledwie kilka narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
4,0Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
4,5Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi porównać ich efektywność
5,0Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi porównać ich efektywność, zidentyfikować narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu i uzasadnić ich wybór

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  3. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma: Roczniki Państwowego Zakładu Higieny; Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Żywność, Nauka, Technologia, Jakość, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności2
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu11
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania monitoringu żywności2
T-W-2Organizacja monitoringu w UE i Polsce2
T-W-3Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.3
T-W-4Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny8
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie teoretyczne do zajęć5
A-L-3konsultacje5
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury naukowej13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O18-1_W01Zna terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, jest w stanie zaprojektować monitoring bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej i wyniki opisać metodami matematycznymi, na podstawie zależności ekologicznych oraz znajomości surowców i procesów zachodzących w trakcie ich przetwarzania i przechowywania może wskazać toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz zaproponować metody ich ograniczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W01Ma wiedzę w zakresie chemii, matematyki, statystyki, fizyki i nauk pokrewnych.
MS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat nomenklatury, podstawowych definicji i budowy składników żywności oraz wzajemnych zwiążków i przemian wynikających z oddziaływań między nimi.
MS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmów, grzybów, parazytów i szkodników) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
MS_1A_W11Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
MS_1A_W12Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczegółności laboratoriów mikrobiologicznych.
MS_1A_W13Ma wiedzę na temat metod analitycznych i ich wykorzystania w ocenie jakości żywności i środowiska.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu
T-W-3Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.
T-W-1Cele i zadania monitoringu żywności
T-W-2Organizacja monitoringu w UE i Polsce
T-W-4Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie organizacji monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności i potrafi zaprojektować badania w tym kierunku
4,0Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku i wskazać odpowiednie metody badawcze
4,5Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze i opisać wyniki metodami analizy matematycznej
5,0Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze, opisać wyniki metodami analizy matematycznej i na podstawie znajomości surowców, zależności ekologicznych oraz zmian w procesie przetwarzania i przechowywania wskazać sposoby ograniczenia zagrożenia bezpieczeństwa żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O18-1_U01Student w ramach samokształcenia umie wyszukać, zrozumieć i interpretować informacje związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności. Umie planować i wykonać badania indywidualne i/lub zespołowe w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi zastosować metody matematyczne w analizie zmian długookresowych i opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. Umie wdrażać wyniki monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności do produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U07Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
MS_1A_U09Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu
T-W-3Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.
T-W-1Cele i zadania monitoringu żywności
T-W-2Organizacja monitoringu w UE i Polsce
T-W-4Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nia posiada umiejętności niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształceniaw zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania i zaproponować metody ich rozwiązania z równoczesnym uzasadnieniem ich wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O18-1_K01Sudent ma świadomość swojej wiedzy w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, jest swiadomy potrzeby profesjonalizmu, zachowania zasad etyki, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi ocenić stopień ryzyka, przyjąć rolę lidera i podjąć działania w celu usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu
T-W-3Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.
T-W-1Cele i zadania monitoringu żywności
T-W-2Organizacja monitoringu w UE i Polsce
T-W-4Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada niezbędnych kompetencji i nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
3,0Student posiada ograniczone kompetencje, ale nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
3,5Student posiada kompetencje, ale umie wykorzystać zaledwie kilka narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
4,0Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
4,5Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi porównać ich efektywność
5,0Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi porównać ich efektywność, zidentyfikować narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu i uzasadnić ich wybór