Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Genetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 3,00,51egzamin
laboratoriaL4 12 1,00,24zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw botaniki i cytologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezalezne dziedziczenie dwóch par alleli.2
T-A-2Struktura genetyczna populacji organizmów samopłodnych i obcopłodnych. Zastosowanie wzoru Hardy'ego-Weinberga2
T-A-3Podstawy dziedziczenia cech ilościowych. Sprawdzian zaliczeniowy2
6
laboratoria
T-L-1Wyposażenie laboratorium genetyki molekularnej. Przygotowanie próbek roślinnych do izolacji DNA2
T-L-2Izolacja DNA. Ocena czystości i koncentracji uzyskanych izolatów.3
T-L-3Podstawy metody PCR: projektowanie starterów, przygotowanie mieszaniny reakcyjnej, programowanie termocyklera.4
T-L-4Elektroforeza produktów PCR. Interpretacja wyników.3
12
wykłady
T-W-1Cytologiczne podstawy rozmnażania bezpłciowego i płciowego. Chromosomy, genomy, kariotypy.1
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli. Rekombinacja genetyczna2
T-W-3Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia.1
T-W-4Determinacja płci i geny sprzężone z płcią. Dziedziczenie genów sprzężonych2
T-W-5Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą. Odziedziczalność cech. Genetyczne podstawy transgresji i heterozji2
T-W-6Zmienność struktury genomu. Zmiany w liczbie i strukturze chromosomów oraz ich następstwa fenotypowe.2
T-W-7Mutacje genów - pierwotne źródło dziedzicznej zmienności biologicznej. Fenotypowe następstwa mutacji. Znaczenie ewolucyjne mutacji. Indukowanie mutacji.2
T-W-8Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych.2
T-W-9Kwasy nukleinowe jako molekularne nośniki informacji genetycznej. Kod genetyczny.2
T-W-10Markery molekularne i ich wykorzystanie. Transformacja genetyczna.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury związanej z przedmiotem24
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych12
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu18
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu72
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C08_W01
Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka
UWW_1A_W06C-1T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C08_U01
Potrafi wyjaśniać rezutaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców
UWW_1A_U13C-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C08_K01
Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej
UWW_1A_K02C-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C08_W01
Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka
2,0
3,0Zna w zakresie podstawowym mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C08_U01
Potrafi wyjaśniać rezutaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców
2,0Nie potrafi interpretować rezultatów krzyżowań genetycznych
3,0Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu podstawowym
3,5Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż podstawowy
4,0Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu dobrym
4,5Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż dobry
5,0Potrafi bardzo dobrze interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C08_K01
Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej
2,0Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki
3,0Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej
3,5Ma podstawową świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej
4,0Ma ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej
4,5Ma dobrze ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej
5,0Ma głęboką świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej

Literatura podstawowa

  1. Tarkowski Cz., Genetyka, Hodowla Roślin i Nasiennictwo, PWN, Warszawa, 1984, 3
  2. Gajewski W., Genetyka Ogólna i Molekularna, PWN, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Winter P.C., Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka – Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2000, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezalezne dziedziczenie dwóch par alleli.2
T-A-2Struktura genetyczna populacji organizmów samopłodnych i obcopłodnych. Zastosowanie wzoru Hardy'ego-Weinberga2
T-A-3Podstawy dziedziczenia cech ilościowych. Sprawdzian zaliczeniowy2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyposażenie laboratorium genetyki molekularnej. Przygotowanie próbek roślinnych do izolacji DNA2
T-L-2Izolacja DNA. Ocena czystości i koncentracji uzyskanych izolatów.3
T-L-3Podstawy metody PCR: projektowanie starterów, przygotowanie mieszaniny reakcyjnej, programowanie termocyklera.4
T-L-4Elektroforeza produktów PCR. Interpretacja wyników.3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cytologiczne podstawy rozmnażania bezpłciowego i płciowego. Chromosomy, genomy, kariotypy.1
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli. Rekombinacja genetyczna2
T-W-3Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia.1
T-W-4Determinacja płci i geny sprzężone z płcią. Dziedziczenie genów sprzężonych2
T-W-5Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą. Odziedziczalność cech. Genetyczne podstawy transgresji i heterozji2
T-W-6Zmienność struktury genomu. Zmiany w liczbie i strukturze chromosomów oraz ich następstwa fenotypowe.2
T-W-7Mutacje genów - pierwotne źródło dziedzicznej zmienności biologicznej. Fenotypowe następstwa mutacji. Znaczenie ewolucyjne mutacji. Indukowanie mutacji.2
T-W-8Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych.2
T-W-9Kwasy nukleinowe jako molekularne nośniki informacji genetycznej. Kod genetyczny.2
T-W-10Markery molekularne i ich wykorzystanie. Transformacja genetyczna.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury związanej z przedmiotem24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych12
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu72
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_C08_W01Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W06student ma wiedzę z zakresu genetyki i hodowli, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia
Treści programoweT-W-3Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia.
T-W-8Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych.
T-W-7Mutacje genów - pierwotne źródło dziedzicznej zmienności biologicznej. Fenotypowe następstwa mutacji. Znaczenie ewolucyjne mutacji. Indukowanie mutacji.
T-W-2Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli. Rekombinacja genetyczna
T-W-1Cytologiczne podstawy rozmnażania bezpłciowego i płciowego. Chromosomy, genomy, kariotypy.
T-W-6Zmienność struktury genomu. Zmiany w liczbie i strukturze chromosomów oraz ich następstwa fenotypowe.
T-W-9Kwasy nukleinowe jako molekularne nośniki informacji genetycznej. Kod genetyczny.
T-W-4Determinacja płci i geny sprzężone z płcią. Dziedziczenie genów sprzężonych
T-W-5Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą. Odziedziczalność cech. Genetyczne podstawy transgresji i heterozji
T-W-10Markery molekularne i ich wykorzystanie. Transformacja genetyczna.
T-L-4Elektroforeza produktów PCR. Interpretacja wyników.
T-L-2Izolacja DNA. Ocena czystości i koncentracji uzyskanych izolatów.
T-L-3Podstawy metody PCR: projektowanie starterów, przygotowanie mieszaniny reakcyjnej, programowanie termocyklera.
T-L-1Wyposażenie laboratorium genetyki molekularnej. Przygotowanie próbek roślinnych do izolacji DNA
T-A-2Struktura genetyczna populacji organizmów samopłodnych i obcopłodnych. Zastosowanie wzoru Hardy'ego-Weinberga
T-A-3Podstawy dziedziczenia cech ilościowych. Sprawdzian zaliczeniowy
T-A-1Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezalezne dziedziczenie dwóch par alleli.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w zakresie podstawowym mechanizmy dziedziczenia cech u roślin, zwierząt i człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_C08_U01Potrafi wyjaśniać rezutaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U13student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu kierunku studiów z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami i odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą i winiarską
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi interpretować rezultatów krzyżowań genetycznych
3,0Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu podstawowym
3,5Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż podstawowy
4,0Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu dobrym
4,5Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż dobry
5,0Potrafi bardzo dobrze interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_C08_K01Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki
3,0Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej
3,5Ma podstawową świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej
4,0Ma ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej
4,5Ma dobrze ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej
5,0Ma głęboką świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji ogrodniczej