Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Matematyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki zdobytej w trakcie kursu matematyki 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta poszerzonej wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku rolniczym oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i rolniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rachunek całkowy3
T-A-2Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu5
T-A-3Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne1
9
wykłady
T-W-1Całka nieoznaczona, własności całki, sposoby obliczania całek, zastosowania całek2
T-W-2Całka Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza, zastosowanie całki Riemanna3
T-W-3Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu3
T-W-4Kolokwium zaliczające treści wykładów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w cwiczeniach adytoryjnych9
A-A-2Samodzielne rozwązanie zadań14
A-A-3Konsultacje7
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach9
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i studiowanie podręczników16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy mający na celu zapoznanie studentów z definicjami i twierdzeniami z rachunku całkowego oraz równań różniczkowych zwyczajnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B05_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą funkcje jednej zmiennej, rachunek różniczkowy - obliczanie pohodnych i całek i równanań różniczkowych niezbędną między innymi do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej
TRL_1A_W01C-1T-A-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B05_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski
TRL_1A_U01C-1T-A-3, T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-W-4, T-A-1, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1
TRL_1A_B05_U02
Student potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej
TRL_1A_U01, TRL_1A_U07C-1T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-A-1, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B05_K01
Student potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
TRL_1A_K07C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B05_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą funkcje jednej zmiennej, rachunek różniczkowy - obliczanie pohodnych i całek i równanań różniczkowych niezbędną między innymi do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie tematyki poruszanej na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B05_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_B05_U02
Student potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B05_K01
Student potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywna postawę w procesie samokształcenia oraz przestzrega zasad etyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników, SGGW Warszawa, Warszawa, 2004
  2. Fichtenholz G.M., Rachunek różniczkowy i całkowy. Tom 1, PWN, Warszawa, 2007
  3. Palczewski A., Równania różniczkowe zwyczajne, PWN, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach, PWN, Warszawa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rachunek całkowy3
T-A-2Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu5
T-A-3Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Całka nieoznaczona, własności całki, sposoby obliczania całek, zastosowania całek2
T-W-2Całka Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza, zastosowanie całki Riemanna3
T-W-3Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu3
T-W-4Kolokwium zaliczające treści wykładów1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w cwiczeniach adytoryjnych9
A-A-2Samodzielne rozwązanie zadań14
A-A-3Konsultacje7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach9
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i studiowanie podręczników16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B05_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą funkcje jednej zmiennej, rachunek różniczkowy - obliczanie pohodnych i całek i równanań różniczkowych niezbędną między innymi do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą działania na zbiorach, elementy logiki, funkcje jednej zmiennej, rachunek wyznaczników, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, płaszczyznę i prostą w przestrzeni, elementy rachunku różniczkowego i całkowego, szeregi liczbowe i funkcyjne, krzywe drugiego stopnia, niezbędną między innymi do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich wstępujących w obszarze techniki rolniczej i leśnej;
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta poszerzonej wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku rolniczym oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i rolniczych
Treści programoweT-A-3Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
T-W-4Kolokwium zaliczające treści wykładów
T-W-1Całka nieoznaczona, własności całki, sposoby obliczania całek, zastosowania całek
T-W-2Całka Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza, zastosowanie całki Riemanna
T-A-1Rachunek całkowy
T-A-2Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu
T-W-3Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu
M-1Wykład informacyjno-problemowy mający na celu zapoznanie studentów z definicjami i twierdzeniami z rachunku całkowego oraz równań różniczkowych zwyczajnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie tematyki poruszanej na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B05_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta poszerzonej wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku rolniczym oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i rolniczych
Treści programoweT-A-3Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
T-W-3Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu
T-W-2Całka Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza, zastosowanie całki Riemanna
T-A-2Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu
T-W-4Kolokwium zaliczające treści wykładów
T-A-1Rachunek całkowy
T-W-1Całka nieoznaczona, własności całki, sposoby obliczania całek, zastosowania całek
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu
M-1Wykład informacyjno-problemowy mający na celu zapoznanie studentów z definicjami i twierdzeniami z rachunku całkowego oraz równań różniczkowych zwyczajnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B05_U02Student potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta poszerzonej wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku rolniczym oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i rolniczych
Treści programoweT-W-4Kolokwium zaliczające treści wykładów
T-W-2Całka Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza, zastosowanie całki Riemanna
T-A-2Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu
T-A-3Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
T-W-1Całka nieoznaczona, własności całki, sposoby obliczania całek, zastosowania całek
T-A-1Rachunek całkowy
T-W-3Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy mający na celu zapoznanie studentów z definicjami i twierdzeniami z rachunku całkowego oraz równań różniczkowych zwyczajnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B05_K01Student potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta poszerzonej wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku rolniczym oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i rolniczych
Treści programoweT-A-3Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
T-A-2Równania różniczkowe zwyczajne I i II rzędu
T-A-1Rachunek całkowy
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywna postawę w procesie samokształcenia oraz przestzrega zasad etyki
3,5
4,0
4,5
5,0