Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Maszyny przepływowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny przepływowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1określony zakres wiedzy z matematyki, fizyki oraz umiejetność czytania rysunków technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1pznanie budowy, zasady działania, parametrów pracy, charakterystyk i wytycznych eksploatacji pomp wirowych oraz przepływowych maszyn sprężających
C-2nabycie podstaw właściwej eksploatacji pomp wirowych i przepływowych maszyn sprężających
C-3wyczulenie na ograniczenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności z obszaru maszyn przepływowych i uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1zagadnienia wstępne - podstawowe parametry techniczne maszyn, sprawność zespołu mechanizmów, wybrane zagadnienia z przepływu cieczy w rurociągach (teoria i rozwiązywanie zadań)3
T-A-2pompy wyporowe tłokowe - zasada działania, rodzaje, ogólna budowa oraz cechy w kontekście cech pomp wirowych, rozwiązania techniczne pomp wirowych, ich cechy, przeznaczenie i dobór, przykładowe katalogi pomp (struktura, zakres informacji)3
T-A-3rozwiązania techniczne wentylatorów i dmuchaw, ich cechy, przeznaczenie i dobór, praca wentylatora w układzie ssąco-tłoczącym, tłoczącym oraz ssącym, równoległe i szeregowe łączenie wentylatorów3
9
wykłady
T-W-1klasyfikacja pomp, układy pompowe, charakterystyczne parametry pracy pomp, charakterystyczne parametry układu pompowego3
T-W-2pompy wirowe - zasada działania, rodzaje, budowa, cechy, podobieństwo dynamiczne pomp, charakterystyki, współapraca pomp wirowych z układem pompowym, regulacja wydatku w pompach wirowych, wytyczne instalacji i eksplatacji pomp3
T-W-3maszyny sprężające - podział, wielkości charakterystyczne, sprężarki przepływowe, dmuchawy i wentylatory (rodzaje, budowa, charakterystyki, regulacja wydatku, niektóre problemy eksploatacji, wentylatory specjalne)3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowywanie samodzielnych opracowań na zadane tematy15
A-A-4studiowanie literatury15
44
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2konsultacje5
A-W-3studiowanie literatury literatury15
A-W-4przygotowanie opracowań na zadane tematy15
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metody podające
M-3samodzielne wykonywanie przez studentów opracowań na zadane tematy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena opracowań wykonanych przez studentów
S-2Ocena formująca: obserwacja postawy sudentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O06-2_W01
pznanie budowy, zasady działania, parametrów pracy, charakterystyk i wytycznych eksploatacji pomp wirowych oraz przepływowych maszyn sprężających
TRL_1A_W20C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O06-2_U01
nabycie podstaw właściwej eksploatacji pomp wirowych i przepływowych maszyn sprężających
TRL_1A_U01, TRL_1A_U07, TRL_1A_U19C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O06-2_K01
wyczulenie na ograniczenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności z obszaru maszyn przepływowych i uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania
TRL_1A_K01, TRL_1A_K07C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O06-2_W01
pznanie budowy, zasady działania, parametrów pracy, charakterystyk i wytycznych eksploatacji pomp wirowych oraz przepływowych maszyn sprężających
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę w zakresie ogólnej budowy, zasad działania i eksploatacji pomp wirowych, sprężarek przepływowych, dmuchaw i wentylatorów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O06-2_U01
nabycie podstaw właściwej eksploatacji pomp wirowych i przepływowych maszyn sprężających
2,0
3,0student nabył zasadnicze elementy podstaw pozwalających właściwie użytkować pompy wirowe, dmuchawy i wentylatory
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O06-2_K01
wyczulenie na ograniczenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności z obszaru maszyn przepływowych i uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie maszyn przepływowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jan Olszewski, Maszynoznawstwo ogólne dla akademii rolniczych, WNT, Warszawa
  2. Witold Biały, Maszynoznawstwo, WNT, Warszawa
  3. Jan Kijewski, Andrzej Miller, Kazimierz Pawlicki, Tadeusz Szolc, Maszynoznawstwo, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Waldemar Jędral, Pompy wirowe, PWN, Warszawa
  2. Stanisław Fortuna, Wentylatory. Podstawy teoretyczne, zagadnienia konstrukcyjno-eksploatacyjne i zastosowanie, Techwent s. c., Kraków

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1zagadnienia wstępne - podstawowe parametry techniczne maszyn, sprawność zespołu mechanizmów, wybrane zagadnienia z przepływu cieczy w rurociągach (teoria i rozwiązywanie zadań)3
T-A-2pompy wyporowe tłokowe - zasada działania, rodzaje, ogólna budowa oraz cechy w kontekście cech pomp wirowych, rozwiązania techniczne pomp wirowych, ich cechy, przeznaczenie i dobór, przykładowe katalogi pomp (struktura, zakres informacji)3
T-A-3rozwiązania techniczne wentylatorów i dmuchaw, ich cechy, przeznaczenie i dobór, praca wentylatora w układzie ssąco-tłoczącym, tłoczącym oraz ssącym, równoległe i szeregowe łączenie wentylatorów3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1klasyfikacja pomp, układy pompowe, charakterystyczne parametry pracy pomp, charakterystyczne parametry układu pompowego3
T-W-2pompy wirowe - zasada działania, rodzaje, budowa, cechy, podobieństwo dynamiczne pomp, charakterystyki, współapraca pomp wirowych z układem pompowym, regulacja wydatku w pompach wirowych, wytyczne instalacji i eksplatacji pomp3
T-W-3maszyny sprężające - podział, wielkości charakterystyczne, sprężarki przepływowe, dmuchawy i wentylatory (rodzaje, budowa, charakterystyki, regulacja wydatku, niektóre problemy eksploatacji, wentylatory specjalne)3
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowywanie samodzielnych opracowań na zadane tematy15
A-A-4studiowanie literatury15
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2konsultacje5
A-W-3studiowanie literatury literatury15
A-W-4przygotowanie opracowań na zadane tematy15
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O06-2_W01pznanie budowy, zasady działania, parametrów pracy, charakterystyk i wytycznych eksploatacji pomp wirowych oraz przepływowych maszyn sprężających
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W20ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie techniki cieplnej i gospodarki energetycznej, obejmującą zasady termodynamiki, prze-miany odwracalne gazów, termodynamikę pary wodnej, termodynamikę gazów wilgotnych, obiegi termiczne maszyn cieplnych, termodynamikę procesu spalania, wymianę i wymienniki ciepła, nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych obiektów, podstawy suszarnictwa oraz pozyskanie, konwersję, zastosowanie i wpływ na naturalne środowisko energii pochodzącej z alternatywnych źródeł, niezbędną przy: 1) prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2) bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania;
Cel przedmiotuC-1pznanie budowy, zasady działania, parametrów pracy, charakterystyk i wytycznych eksploatacji pomp wirowych oraz przepływowych maszyn sprężających
Treści programoweT-W-2pompy wirowe - zasada działania, rodzaje, budowa, cechy, podobieństwo dynamiczne pomp, charakterystyki, współapraca pomp wirowych z układem pompowym, regulacja wydatku w pompach wirowych, wytyczne instalacji i eksplatacji pomp
T-W-1klasyfikacja pomp, układy pompowe, charakterystyczne parametry pracy pomp, charakterystyczne parametry układu pompowego
T-W-3maszyny sprężające - podział, wielkości charakterystyczne, sprężarki przepływowe, dmuchawy i wentylatory (rodzaje, budowa, charakterystyki, regulacja wydatku, niektóre problemy eksploatacji, wentylatory specjalne)
T-A-1zagadnienia wstępne - podstawowe parametry techniczne maszyn, sprawność zespołu mechanizmów, wybrane zagadnienia z przepływu cieczy w rurociągach (teoria i rozwiązywanie zadań)
T-A-3rozwiązania techniczne wentylatorów i dmuchaw, ich cechy, przeznaczenie i dobór, praca wentylatora w układzie ssąco-tłoczącym, tłoczącym oraz ssącym, równoległe i szeregowe łączenie wentylatorów
T-A-2pompy wyporowe tłokowe - zasada działania, rodzaje, ogólna budowa oraz cechy w kontekście cech pomp wirowych, rozwiązania techniczne pomp wirowych, ich cechy, przeznaczenie i dobór, przykładowe katalogi pomp (struktura, zakres informacji)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3samodzielne wykonywanie przez studentów opracowań na zadane tematy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena opracowań wykonanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę w zakresie ogólnej budowy, zasad działania i eksploatacji pomp wirowych, sprężarek przepływowych, dmuchaw i wentylatorów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O06-2_U01nabycie podstaw właściwej eksploatacji pomp wirowych i przepływowych maszyn sprężających
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej;
Cel przedmiotuC-2nabycie podstaw właściwej eksploatacji pomp wirowych i przepływowych maszyn sprężających
Treści programoweT-W-2pompy wirowe - zasada działania, rodzaje, budowa, cechy, podobieństwo dynamiczne pomp, charakterystyki, współapraca pomp wirowych z układem pompowym, regulacja wydatku w pompach wirowych, wytyczne instalacji i eksplatacji pomp
T-W-1klasyfikacja pomp, układy pompowe, charakterystyczne parametry pracy pomp, charakterystyczne parametry układu pompowego
T-W-3maszyny sprężające - podział, wielkości charakterystyczne, sprężarki przepływowe, dmuchawy i wentylatory (rodzaje, budowa, charakterystyki, regulacja wydatku, niektóre problemy eksploatacji, wentylatory specjalne)
T-A-1zagadnienia wstępne - podstawowe parametry techniczne maszyn, sprawność zespołu mechanizmów, wybrane zagadnienia z przepływu cieczy w rurociągach (teoria i rozwiązywanie zadań)
T-A-3rozwiązania techniczne wentylatorów i dmuchaw, ich cechy, przeznaczenie i dobór, praca wentylatora w układzie ssąco-tłoczącym, tłoczącym oraz ssącym, równoległe i szeregowe łączenie wentylatorów
T-A-2pompy wyporowe tłokowe - zasada działania, rodzaje, ogólna budowa oraz cechy w kontekście cech pomp wirowych, rozwiązania techniczne pomp wirowych, ich cechy, przeznaczenie i dobór, przykładowe katalogi pomp (struktura, zakres informacji)
Metody nauczaniaM-2metody podające
M-3samodzielne wykonywanie przez studentów opracowań na zadane tematy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena opracowań wykonanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student nabył zasadnicze elementy podstaw pozwalających właściwie użytkować pompy wirowe, dmuchawy i wentylatory
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O06-2_K01wyczulenie na ograniczenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności z obszaru maszyn przepływowych i uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-3wyczulenie na ograniczenia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności z obszaru maszyn przepływowych i uświadomienie konieczności ciągłego ich poszerzania i uaktualniania
Treści programoweT-W-2pompy wirowe - zasada działania, rodzaje, budowa, cechy, podobieństwo dynamiczne pomp, charakterystyki, współapraca pomp wirowych z układem pompowym, regulacja wydatku w pompach wirowych, wytyczne instalacji i eksplatacji pomp
T-W-1klasyfikacja pomp, układy pompowe, charakterystyczne parametry pracy pomp, charakterystyczne parametry układu pompowego
T-W-3maszyny sprężające - podział, wielkości charakterystyczne, sprężarki przepływowe, dmuchawy i wentylatory (rodzaje, budowa, charakterystyki, regulacja wydatku, niektóre problemy eksploatacji, wentylatory specjalne)
T-A-1zagadnienia wstępne - podstawowe parametry techniczne maszyn, sprawność zespołu mechanizmów, wybrane zagadnienia z przepływu cieczy w rurociągach (teoria i rozwiązywanie zadań)
T-A-3rozwiązania techniczne wentylatorów i dmuchaw, ich cechy, przeznaczenie i dobór, praca wentylatora w układzie ssąco-tłoczącym, tłoczącym oraz ssącym, równoległe i szeregowe łączenie wentylatorów
T-A-2pompy wyporowe tłokowe - zasada działania, rodzaje, ogólna budowa oraz cechy w kontekście cech pomp wirowych, rozwiązania techniczne pomp wirowych, ich cechy, przeznaczenie i dobór, przykładowe katalogi pomp (struktura, zakres informacji)
Metody nauczaniaM-2metody podające
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja postawy sudentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie maszyn przepływowych
3,5
4,0
4,5
5,0