Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Maszyny do uprawy roli i roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny do uprawy roli i roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 10 2,00,40zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z części maszyn

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z budową, działaniem podstawowych maszyn rolniczych, poznać konstrukcję głównych bloków funkcjonalnych maszyn rolniczych, poznać zasady działania organów roboczych powyższych maszyn, zapoznać się z nowymi tendencjami w budowie maszyn rolniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określanie typu i rodzaju powierzchni roboczej korpusu płużnego. Wykorzystanie oporu penetrometrycznego gleby do wyznaczania oporu jednostkowego orki. Badanie jakości pracy zespołów roboczych opryskiwacza. Agregatowanie oraz regulacje pługów zawieszanych. Budowa i zasady obsługi siewników zbożowych. Badanie prędkości krytycznej powietrza na potrzeby transportu nasion w siewnikach.10
10
wykłady
T-W-1Analiza procesu pracy i rozwiązań konstrukcyjnych zespołów maszyn i narzędzi: do przedsiewnej i podzbiorowej uprawy roli, wieloczynnościowych zestawów uprawowych, maszyn do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi, siewników zbożowych i precyzyjnych (punktowych), sadzarek do ziemniaków i rozsady, pielników i obsypników i opryskiwaczy polowych. Elementy teorii i obliczeń zespołów roboczych maszyn do uprawy, nawożenia, siewu, sadzenia i ochrony chemicznej.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-L-2Konsultacje3
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń24
A-L-4Przygotowanie do ćwiczeń22
59
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu28
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - prezentacje multimedialne Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę ćwiczeń. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C17_W01
Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji maszyn do uprawy roli i roślin
TRL_1A_W22, TRL_1A_W23C-1T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C17_U01
Zna zasady działania oraz potrafi przeprowadzać regulacje maszyn rolniczych
TRL_1A_U01, TRL_1A_U03, TRL_1A_U04, TRL_1A_U07, TRL_1A_U14, TRL_1A_U19, TRL_1A_U24, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C17_K01
Rozumie ważność i potrzebę ochrony srodowiska
TRL_1A_K01, TRL_1A_K02, TRL_1A_K05, TRL_1A_K07C-1T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C17_W01
Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji maszyn do uprawy roli i roślin
2,0
3,0Student posiada ograniczoną, podstawową wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C17_U01
Zna zasady działania oraz potrafi przeprowadzać regulacje maszyn rolniczych
2,0
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C17_K01
Rozumie ważność i potrzebę ochrony srodowiska
2,0
3,0Student wykazuje chęc do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze zwiazanych z przedmiotem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bernadzki H., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych T.1, cz. 1 i 2, PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO ROLNICZE I LEŚNE, Warszawa, 1981
  2. Józef Kuczewski, Budowa i regulacja maszyn rolniczych, PWN, Wardzawa, 1992
  3. Worona M., Dawidowski J.B, Maszyny rolnicze cz.1, AR Szczecin, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kufel K, Maszyny i urządzenia rolnicze, AR Szczecin, Szczecin, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określanie typu i rodzaju powierzchni roboczej korpusu płużnego. Wykorzystanie oporu penetrometrycznego gleby do wyznaczania oporu jednostkowego orki. Badanie jakości pracy zespołów roboczych opryskiwacza. Agregatowanie oraz regulacje pługów zawieszanych. Budowa i zasady obsługi siewników zbożowych. Badanie prędkości krytycznej powietrza na potrzeby transportu nasion w siewnikach.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza procesu pracy i rozwiązań konstrukcyjnych zespołów maszyn i narzędzi: do przedsiewnej i podzbiorowej uprawy roli, wieloczynnościowych zestawów uprawowych, maszyn do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi, siewników zbożowych i precyzyjnych (punktowych), sadzarek do ziemniaków i rozsady, pielników i obsypników i opryskiwaczy polowych. Elementy teorii i obliczeń zespołów roboczych maszyn do uprawy, nawożenia, siewu, sadzenia i ochrony chemicznej.20
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-L-2Konsultacje3
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń24
A-L-4Przygotowanie do ćwiczeń22
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu28
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C17_W01Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji maszyn do uprawy roli i roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W22ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: 1) maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, obejmującą budowę, działanie, regulację maszyn oraz teorię pracy wybranych zespołów roboczych - narzędzia i maszyny do uprawy roli, nawożenia, siewu, sadzenia, uprawy międzyrzędowej, ochrony roślin, zbioru siana, zielonek, zbioru zbóż i obróbki ziarna, zbioru ziemniaków i buraków, 2) obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządzenia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt gospodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich oraz środki techniczne wykorzystywane w obrocie zwierzętami, z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt, 3) maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sortowania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane przy pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna oraz uprzątaniu pozostałości zrębowych;
TRL_1A_W23ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z budową, działaniem podstawowych maszyn rolniczych, poznać konstrukcję głównych bloków funkcjonalnych maszyn rolniczych, poznać zasady działania organów roboczych powyższych maszyn, zapoznać się z nowymi tendencjami w budowie maszyn rolniczych
Treści programoweT-L-1Określanie typu i rodzaju powierzchni roboczej korpusu płużnego. Wykorzystanie oporu penetrometrycznego gleby do wyznaczania oporu jednostkowego orki. Badanie jakości pracy zespołów roboczych opryskiwacza. Agregatowanie oraz regulacje pługów zawieszanych. Budowa i zasady obsługi siewników zbożowych. Badanie prędkości krytycznej powietrza na potrzeby transportu nasion w siewnikach.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę ćwiczeń. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną, podstawową wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C17_U01Zna zasady działania oraz potrafi przeprowadzać regulacje maszyn rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U14potrafi analizować pracę mechanizmów oraz prawidłowo dobierać części i zespoły w maszynach i urządzeniach;
TRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej;
TRL_1A_U24potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - dostrzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z budową, działaniem podstawowych maszyn rolniczych, poznać konstrukcję głównych bloków funkcjonalnych maszyn rolniczych, poznać zasady działania organów roboczych powyższych maszyn, zapoznać się z nowymi tendencjami w budowie maszyn rolniczych
Treści programoweT-W-1Analiza procesu pracy i rozwiązań konstrukcyjnych zespołów maszyn i narzędzi: do przedsiewnej i podzbiorowej uprawy roli, wieloczynnościowych zestawów uprawowych, maszyn do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi, siewników zbożowych i precyzyjnych (punktowych), sadzarek do ziemniaków i rozsady, pielników i obsypników i opryskiwaczy polowych. Elementy teorii i obliczeń zespołów roboczych maszyn do uprawy, nawożenia, siewu, sadzenia i ochrony chemicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę ćwiczeń. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C17_K01Rozumie ważność i potrzebę ochrony srodowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z budową, działaniem podstawowych maszyn rolniczych, poznać konstrukcję głównych bloków funkcjonalnych maszyn rolniczych, poznać zasady działania organów roboczych powyższych maszyn, zapoznać się z nowymi tendencjami w budowie maszyn rolniczych
Treści programoweT-L-1Określanie typu i rodzaju powierzchni roboczej korpusu płużnego. Wykorzystanie oporu penetrometrycznego gleby do wyznaczania oporu jednostkowego orki. Badanie jakości pracy zespołów roboczych opryskiwacza. Agregatowanie oraz regulacje pługów zawieszanych. Budowa i zasady obsługi siewników zbożowych. Badanie prędkości krytycznej powietrza na potrzeby transportu nasion w siewnikach.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę ćwiczeń. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje chęc do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze zwiazanych z przedmiotem
3,5
4,0
4,5
5,0