Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Użytkowanie maszyn:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Użytkowanie maszyn
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Paweł Kołosowski <Pawel.Kolosowski@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Kinga Śnieg <Kinga.Snieg@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 8 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL7 12 1,00,25zaliczenie
wykładyW7 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących uprawy roślin.
W-2Znajomość maszyn, narzędzi i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej.
W-3Powinien posiadać ogólną wiedzę z podstawowych przedmiotów rolniczych i technicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie.
C-2Umiejętność doboru agregatów do wykonywania zabiegów i czynności w produkcji rolniczej.
C-3Umiejętność projektowania technologii produkcji roślinnej w aspekcie wykorzystywanej techniki, a także ekonomicznej oceny produkcji rolniczej.
C-4Student zapozna się nowoczesnymi technikami stosowanymi w uprawie owoców, warzyw i kwiatów.
C-5Umiejetność korzystania z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w produkcji ogrodniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych.8
8
laboratoria
T-L-1Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji.12
12
wykłady
T-W-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne maszyn i narzędzi rolniczych. Wydajności agregatów rolniczych. Metody projektowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Technologia uprawy i doprawiania gleby. Technologia nawożenia mineralnego i organicznego. Technologia siewu i sadzenia. Technologia ochrony roślin. Technologia mechanicznych zabiegów pielęgnacyjnych. Technologia zbioru zielonek. Technologia zbioru zbóż i słomy. Technologia zbioru okopowych. Rolnictwo precyzyjne.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczetnictwo w zajęciach.8
A-A-2Studiowanie literatury do zaliczenia przedmiotu.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji.12
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-L-2Przygotowanie projektu.22
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie studenta do egzaminu.14
A-W-3Konsultacje8
A-W-4Studiowanie literatury20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie,
M-2Metoda praktyczna: pokaz,
M-3Prezentacja.
M-4Projekt
M-5Metoda aktywizująca - dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena na podstawie wyników sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-6Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C31_W01
Student pozna zasady doboru maszyn i urządzeń rolniczych w procesach technologicznych produkcji roślinnej.
TRL_1A_W23C-1T-W-1M-1, M-3, M-2S-5
TRL_1A_C31_W02
Efektem jest zapoznanie sie studentów z nowoczesnymi technikami stosowanymi w uprawie owoców, warzyw i kwiatów.
TRL_1A_W10, TRL_1A_W19C-4T-W-1M-1, M-5, M-2S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C31_U01
Efektem kształcenia jest umiejetność projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
TRL_1A_U01, TRL_1A_U03, TRL_1A_U04, TRL_1A_U07, TRL_1A_U19, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30C-2, C-1, C-3T-A-1, T-L-1M-3, M-4, M-2S-2, S-4, S-1, S-3, S-5
TRL_1A_C31_U02
Efektem kształcenia jest umiejętność pozyskiwania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych na podstawie literatury.
TRL_1A_U01, TRL_1A_U03C-4, C-5T-A-1, T-L-1M-3S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C31_K01
Student ma świadomość stosowania odpowiednich maszyn i urządzeń w produkcji roślinnej.
TRL_1A_K01, TRL_1A_K02, TRL_1A_K07C-2, C-3T-A-1, T-L-1M-3, M-4S-2, S-4, S-3
TRL_1A_C31_K02
Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych.
TRL_1A_K01, TRL_1A_K02, TRL_1A_K07C-4, C-5T-L-1, T-A-1M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C31_W01
Student pozna zasady doboru maszyn i urządzeń rolniczych w procesach technologicznych produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C31_W02
Efektem jest zapoznanie sie studentów z nowoczesnymi technikami stosowanymi w uprawie owoców, warzyw i kwiatów.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C31_U01
Efektem kształcenia jest umiejetność projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C31_U02
Efektem kształcenia jest umiejętność pozyskiwania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych na podstawie literatury.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C31_K01
Student ma świadomość stosowania odpowiednich maszyn i urządzeń w produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C31_K02
Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Banasiak J. i zespół, Agrotechnologia, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1999
  2. Praca zbiorowa, Maszyny i ciagniki rolnicze - budowa, przeznaczenie, PIMR Poznan, Poznan, 2005
  3. Dobek T, Ćwiczenia z użytkowania agregatów rolniczych, skrypt AR Szczecin., Szczecin, 1996
  4. Dreszer in., Maszyny rolnicze, PIMR Poznan, Poznan, 2008
  5. Muzalewski A., Koszty eksploatacji maszyn, IBMER Warszawa, Warszawa, 2002
  6. Katalogi maszyn rolniczych i ogrodniczych
  7. Karwowski T., Zespołowe formy użytkowania maszyn., Wydawnictwo IBMER, Warszawa, 1998
  8. Portale WWW dot. narzędzi i maszyn ogrodniczych., WWW
  9. Kuczewski J., Podstawy użytkowania maszyn w pracach polowych, PWRiLWarszawa, Warszawa, 1990
  10. Kuczewski J., Majewski Z., Eksploatacja maszyn rolniczych t. 1, PWRiL Warszawa, Warszawa., 1983
  11. Orzoł S., Eksploatacja rolniczych środków technicznych, Wyd. ATR Olsztyn, Olsztyn, 1995
  12. Wójcicki Z., Dobór i wykorzystanie środków technicznych oraz kosztów produkcji w rozwojowych gospodarstwach rodzinnych, Wyd. IBMER Warszawa, Warszawa, 1997
  13. Wójcicki Z., Wyposażenie techniczne i nakłady materiałowo-energetyczne w rozwojowych gospodarstwach rolniczych, IBMER Warszawa, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo, atr express (aktualności techniki rolniczej)
  2. Czasopismo: atr express (aktualnosci techniki rolniczej), Boomgaarden Medien Sp. z o.o., Koscielec
  3. Czasopismo, farmer
  4. Czasopismo: Nowoczesne Rolnictwo, Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych w Poznaniu, Poznan
  5. Czasopismo, Nowoczesne Rolnictwo
  6. Czasopismo: Rolniczy Przeglad Techniczny, Agencja Promocji Rolnictwa i Agrobiznesu „APRA”, Osielsko
  7. Czasopismo, Technika Rolnicza, Ogrodnicza i Leśna
  8. Czasopismo, top agrar polska
  9. Czasopismo, Rolniczy Przegląd Techniczny
  10. Czasopismo, Wieś Jutra

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych.8
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji.12
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne maszyn i narzędzi rolniczych. Wydajności agregatów rolniczych. Metody projektowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Technologia uprawy i doprawiania gleby. Technologia nawożenia mineralnego i organicznego. Technologia siewu i sadzenia. Technologia ochrony roślin. Technologia mechanicznych zabiegów pielęgnacyjnych. Technologia zbioru zielonek. Technologia zbioru zbóż i słomy. Technologia zbioru okopowych. Rolnictwo precyzyjne.18
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczetnictwo w zajęciach.8
A-A-2Studiowanie literatury do zaliczenia przedmiotu.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-L-2Przygotowanie projektu.22
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie studenta do egzaminu.14
A-W-3Konsultacje8
A-W-4Studiowanie literatury20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C31_W01Student pozna zasady doboru maszyn i urządzeń rolniczych w procesach technologicznych produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W23ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn;
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne maszyn i narzędzi rolniczych. Wydajności agregatów rolniczych. Metody projektowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Technologia uprawy i doprawiania gleby. Technologia nawożenia mineralnego i organicznego. Technologia siewu i sadzenia. Technologia ochrony roślin. Technologia mechanicznych zabiegów pielęgnacyjnych. Technologia zbioru zielonek. Technologia zbioru zbóż i słomy. Technologia zbioru okopowych. Rolnictwo precyzyjne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie,
M-3Prezentacja.
M-2Metoda praktyczna: pokaz,
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C31_W02Efektem jest zapoznanie sie studentów z nowoczesnymi technikami stosowanymi w uprawie owoców, warzyw i kwiatów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W10ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie: 1) produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk i pastwisk, systemy gospodarowania w rolnictwie, wpływ mechanizacji na środowisko glebowe i produkcję roślinną, 2) produkcji ogrodniczej, obejmującą charakterystykę podstawowych grup roślin ogrodniczych oraz organizację produkcji i sprzedaży roślin ogrodniczych, 3) produkcji zwierzęcej, obejmującą podstawy reprodukcji zwierząt, podstawy żywienia i paszoznawstwa, podstawy profilaktyki weterynaryjnej, dobrostan zwierząt, wymogi dla pomieszczeń inwentarskich, systemy i metody chowu, hodowli i użytkowania wybranych gatunków zwierząt, zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego związane z intensywną produkcją zwierzęcą, 4) gospodarki leśnej, obejmującą ekosystem leśny, kategorie lasów ochronnych i zasady prowadzenia w nich gospodarki leśnej, charakterystykę zasobów leśnych i przyrodniczych warunków produkcji leśnej w Polsce, regionalizację przyrodniczo-leśną i typologię siedlisk leśnych, cechy drzewostanu, mapy siedliskowe i drzewostanowe, strukturę i jakość hodowlaną oraz techniczną drzewostanu, zabiegi pielęgnacyjne, rębnie, zagrożenia, monitoring i ochronę lasów, z wyraźnym zaznaczeniem elementów środowiskowych, przydatną do rozumienia uwarunkowań i zasad produkcji roślinnej, zwierzęcej i leśnej;
TRL_1A_W19ma podbudowaną teoretycznie, podstawową wiedzę w zakresie automatyki, obejmującą podstawowe pojęcia stosowane w automatyce, klasyfikację układów automatyki, modele matematyczne elementów i układów automatyki, strukturę układów regulacji, stabilność, ocenę przebiegów przejściowych, układy z regulatorami mikroprocesorowymi i sterownikami wykorzystywane w rolnictwie i leśnictwie, wybrane układy nieliniowe;
Cel przedmiotuC-4Student zapozna się nowoczesnymi technikami stosowanymi w uprawie owoców, warzyw i kwiatów.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne maszyn i narzędzi rolniczych. Wydajności agregatów rolniczych. Metody projektowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Technologia uprawy i doprawiania gleby. Technologia nawożenia mineralnego i organicznego. Technologia siewu i sadzenia. Technologia ochrony roślin. Technologia mechanicznych zabiegów pielęgnacyjnych. Technologia zbioru zielonek. Technologia zbioru zbóż i słomy. Technologia zbioru okopowych. Rolnictwo precyzyjne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie,
M-5Metoda aktywizująca - dyskusja.
M-2Metoda praktyczna: pokaz,
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C31_U01Efektem kształcenia jest umiejetność projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru agregatów do wykonywania zabiegów i czynności w produkcji rolniczej.
C-1Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie.
C-3Umiejętność projektowania technologii produkcji roślinnej w aspekcie wykorzystywanej techniki, a także ekonomicznej oceny produkcji rolniczej.
Treści programoweT-A-1Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych.
T-L-1Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja.
M-4Projekt
M-2Metoda praktyczna: pokaz,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację.
S-1Ocena formująca: ocena na podstawie wyników sprawdzianów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C31_U02Efektem kształcenia jest umiejętność pozyskiwania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych na podstawie literatury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
Cel przedmiotuC-4Student zapozna się nowoczesnymi technikami stosowanymi w uprawie owoców, warzyw i kwiatów.
C-5Umiejetność korzystania z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w produkcji ogrodniczej.
Treści programoweT-A-1Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych.
T-L-1Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C31_K01Student ma świadomość stosowania odpowiednich maszyn i urządzeń w produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru agregatów do wykonywania zabiegów i czynności w produkcji rolniczej.
C-3Umiejętność projektowania technologii produkcji roślinnej w aspekcie wykorzystywanej techniki, a także ekonomicznej oceny produkcji rolniczej.
Treści programoweT-A-1Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych.
T-L-1Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja.
M-4Projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C31_K02Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-4Student zapozna się nowoczesnymi technikami stosowanymi w uprawie owoców, warzyw i kwiatów.
C-5Umiejetność korzystania z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w produkcji ogrodniczej.
Treści programoweT-L-1Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji.
T-A-1Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym.
4,0
4,5
5,0