Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza w zakresie bhp oraz wpływu materialnych parametrów środowiska pracy i przebywania na stan psycho-fizyczny ludzi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie umiejętności analizy krytycznej warunków pracy z uwzględnieniem kryteriów ergonomicznych. |
C-2 | Przygotowanie do praktycznego zastosowania wybranych metod oceny uciążliwości wynikających z obciążeń psycho-fizycznych pracą. |
C-3 | Ugruntowanie wiedzy z zakresu wybranych przepisów prawa pracy i bhp. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykorzystanie zestawu danych antropometrycznych do projektowania wybranych parametrów stanowiska pracy. | 2 |
T-A-2 | Szacowanie wydatku energetycznego na pracę oraz zastosowanie wybranych metod wyznaczania uciążliwości pracy fizycznej. | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: początki i ewolucja ergonomii w aspekcie przemian społeczno gospodarczych. | 2 |
T-W-2 | Antropometria w procesie humanizacji pracy oraz w kształtowaniu warunków materialnego środowiska przebywania człowieka. | 4 |
T-W-3 | Fizjologia pracy. | 2 |
T-W-4 | Psychologia inżynieryjna i techniczna. | 2 |
T-W-5 | Identyfikacja, analiza i ocena ergonomicznych czynników ryzyka zawodowego. | 2 |
T-W-6 | Omówienie wybranych, aktualnie obowiązujących aktów normatywnych i wykonawczych z zakresu bezpieczeństwa i ochrony pracy. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 5 |
A-A-2 | Konsultacje | 5 |
A-A-3 | Projekt oceny uciążliwości pracy fizycznej dla wybranego stanowiska pracy. | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach wykładowych. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanych pozycji bibliograficznych. | 6 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć wykładowych. | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Projekt ergonomicznego stanowiska pracy dla wybranego zawodu (zaliczenie zajęć audytoryjnych). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_A02_W01 Rozumie złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń. | ROL_2A_W04 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_A02_U01 Potrafi dokonać analizy krytycznej rozwiązań organizacyjnych i technicznych, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika. | ROL_2A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_A02_K01 Ma świadomość zagrożeń bezpieczeństwa ludzi i środowiska wynikających z narażenia na materialne czynniki środowiska pracy i przebywania oraz stanowiących konsekwencję działalności inżynierskiej. | ROL_2A_K04 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_A02_W01 Rozumie złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczacą ergonomii i zasad bhp przy wykonywaniu określonej pracy. | |
3,5 | Student ma ogólną orientację w zakresie wymagań ergonomicznych dotyczących środowiska pracy oraz systemu ochrony pracy w Polsce. Potrafi wskazać na możliwe działania organizacyjne i techniczne zmierzające do poprawy komfortu i bezpieczeństwa pracy. | |
4,0 | Student ma dobrą orientację w zakresie wymagań ergonomicznych dotyczących środowiska pracy oraz systemu ochrony pracy w Polsce. Potrafi wskazać na możliwe działania organizacyjne i techniczne zmierzające do poprawy komfortu i bezpieczeństwa pracy. | |
4,5 | Student w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu wymagań ergonomicznych dotyczących środowiska pracy oraz systemu ochrony pracy w Polsce. Rozumie potrzebę i potrafi wskazać na działania organizacyjne i techniczne zmierzające do poprawy komfortu i bezpieczeństwa pracy. | |
5,0 | Student w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu wymagań ergonomicznych dotyczących środowiska pracy oraz systemu ochrony pracy w Polsce. Rozumie potrzebę i potrafi wskazać na działania organizacyjne i techniczne zmierzające do poprawy komfortu i bezpieczeństwa pracy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_A02_U01 Potrafi dokonać analizy krytycznej rozwiązań organizacyjnych i technicznych, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać informacji przekazywanych na zajęciach w celu wykonania pracy zaliczeniowej. |
3,0 | Student przy wydatnej pomocy nauczyciela przedstawia koncepcję ergonomicznego stanowiska pracy dla wybranego zawodu. | |
3,5 | Student samodzielnie wykonuje projekt ergonomicznego stanowiska pracy zgodnie z zaleceniami nauczyciela. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonuje projekt ergonomicznego stanowiska pracy - korzystając z zaleceń metodycznych przekazywanych przez nauczyciela przedstawia własną, poprawną koncepcję projektu. | |
4,5 | Student samodzielnie wykonuje projekt ergonomicznego stanowiska pracy - korzystając z zaleceń metodycznych przekazywanych przez nauczyciela przedstawia własną, dobrze przemyślaną i opracowaną pracę. | |
5,0 | Student samodzielnie wykonuje projekt ergonomicznego stanowiska pracy - zgodnie z zaleceniami metodycznymi przedstawia autorską, dobrze przemyślaną i szeroko opracowaną pracę projektową. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_A02_K01 Ma świadomość zagrożeń bezpieczeństwa ludzi i środowiska wynikających z narażenia na materialne czynniki środowiska pracy i przebywania oraz stanowiących konsekwencję działalności inżynierskiej. | 2,0 | Student wykazuje brak zainteresowania problematyką przedmiotu, neguje korzyści społeczne i zawodowe jakie są możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu w praktyce podstaw naukowych ergonomii i bhp. |
3,0 | Student wykazuje ograniczone zainteresowanie problematyką przedmiotu, jest świadomy korzyści wynikających z przestrzegania zasad ergonomii i bhp . | |
3,5 | Student jest zainteresowany problematyką przedmiotu, atywnie uczestniczy w zajęciach, jest świadomy korzyści wynikających z przestrzegania zasad ergonomii i bhp oraz stosowania ich w praktyce zawodowej. | |
4,0 | Student jest zainteresowany problematyką przedmiotu, atywnie uczestniczy w zajęciach, wyraża poglądy i wykonuje powierzone prace ze zrozumieniem problematyki przedmiotu, ma świadomość korzyści wynikających z przestrzegania zasad ergonomii i bhp oraz stosowania ich w praktyce. | |
4,5 | Student jest zainteresowany problematyką przedmiotu, atywnie uczestniczy w zajęciach, wyraża poglądy i wykonuje powierzone prace ze zrozumieniem problematyki przedmiotu, ma świadomość korzyści wynikających z przestrzegania zasad ergonomii i bhp oraz jest gotów zastosować zdobytą wiedzę we własnej praktyce zawodowej. | |
5,0 | Student jest zainteresowany problematyką przedmiotu, atywnie uczestniczy w zajęciach, wyraża poglądy i wykonuje powierzone prace ze zrozumieniem problematyki przedmiotu, ma świadomość korzyści wynikających z przestrzegania zasad ergonomii i bhp, jest gotów zastosować zdobytą wiedzę we własnej praktyce zawodowej, ma świadomość potrzeby dotyczącej podejmowania starań kreowania bezpiecznych i higienicznych standardów pracy. |
Literatura podstawowa
- Górska E., Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty., OWPW, Warszawa, 2011, 2
- Jabłoński J., Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006
- Marcinkowski J., Horst W.M., Aktualne problemy bezpieczeństwa pracy i ergonomii. Edukacja i badania., Monografia Instytutu Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007
- Horst W., Ergonomia z elementami bezpieczeństwa pracy., Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004
- Górska E., Diagnoza ergonomiczna stanowisk pracy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Poznań, 2004
- Wieczorek Z., BHP w biurze i urzędzie. Ergonomia w pracy biurowej., Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa, 2011, I
- Kowal E., Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002, I
Literatura dodatkowa
- Atest, Ochrona Pracy, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych, miesięcznik
- www.ciop.pl, polecana strona internetowa
- www.ergonomia-polska.com, polecana strona internetowa