Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Szczepionki mikrobiologiczne stosowane w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szczepionki mikrobiologiczne stosowane w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mikrobiologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie bioróżnorodności mikrobiologicznej, znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i praktyczych możliwości wykorzystania drobnoustrojów w ochronie roślin oraz jako sposobu zwiększania plonów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bakterie stymulujące wzrost i rozwój roślin (Plant Growth Promoting Bacteria) - zakres stosowania i perspektywy dla rolnictwa.2
T-A-2Mechanizmy działania bakterii z grupy PGPB. PGPB w praktyce rolniczej.4
T-A-3Ekologiczne i gospodarcze znaczenie symbioz.2
T-A-4Technologia EM (Efektywne Mikroorganizmy) w uprawie roślin i hodowli.2
10
wykłady
T-W-1Podstawy biotechnologii w rolnictwie.2
T-W-2Bioróżnorodność mikrobiologiczna. Mikroorganizmy istotne dla rolnictwa.2
T-W-3Elementy ekologii mikroorganizmów.2
T-W-4Integrowana ochrona roślin - zasady, kierunki i aspekty prawne rozwoju praktycznej ochrony roślin. Bakulowirusy, bakterie i grzyby stosowane w biologicznej ochronie roślin.2
T-W-5Szczepionki mikrobiologiczne - wytwarzanie i zastosowanie. Mechanizmy stymulacji wzrostu i rozwoju roślin.2
T-W-6Szczepionki bakteryjne - wykorzystanie w praktyce rolniczej symbiotycznych i wolnożyjących asymilatorów azotu.3
T-W-7Mikoryza - rodzaje, rola i funkcja. Szczepionki mikoryzowe stymulujące wzrost i rozwój roślin oraz stosowane w ochronie roślin.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie prezentacji.9
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
A-A-4Konsultacje.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu podanej przez prowadzącego.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-2Prezentacja.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-3Ocena podsumowująca: Test.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12 -S_W01
Student ma wiedze w zakresie znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i rodzajów szczepionek mikrobiologicznych wykorzystywanych w praktyce rolniczej.
ROL_1A_W05C-1T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-3M-1, M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12 -S_U01
Student potrafi ocenic jaki rodzaj szczepionki mikrobiologicznej należy stosować w celu zwiększenia plonowania roślin lub też ochrony roślin.
ROL_1A_U10C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3M-1, M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O12 -S_K01
Student ma świadomość konieczności produkcji żywności zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i istnienia możliwości wykorzystywania w tym celu mikroorganizmów .
ROL_1A_K04, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-1T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12 -S_W01
Student ma wiedze w zakresie znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i rodzajów szczepionek mikrobiologicznych wykorzystywanych w praktyce rolniczej.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12 -S_U01
Student potrafi ocenic jaki rodzaj szczepionki mikrobiologicznej należy stosować w celu zwiększenia plonowania roślin lub też ochrony roślin.
2,0
3,0Student potrafi dopasować odpowiedni rodzaj poznanych szczepionek mikrobiologicznych w zależności od aktualnych potrzeb rośliny, bez umiejętności scharakteryzowania mechanizmów ich działania,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O12 -S_K01
Student ma świadomość konieczności produkcji żywności zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i istnienia możliwości wykorzystywania w tym celu mikroorganizmów .
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość roli szczepionek mikrobiologicznych w praktyce rolniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Salyers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., PWN, Warszawa, 2003
  3. Muller G, Podstawy mikrobiologii żywności., WNT, Warszawa, 1990
  4. Gołębiowska J., Mikrobiologia rolnicza., PWRiL, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb., UMCS, Lublin, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bakterie stymulujące wzrost i rozwój roślin (Plant Growth Promoting Bacteria) - zakres stosowania i perspektywy dla rolnictwa.2
T-A-2Mechanizmy działania bakterii z grupy PGPB. PGPB w praktyce rolniczej.4
T-A-3Ekologiczne i gospodarcze znaczenie symbioz.2
T-A-4Technologia EM (Efektywne Mikroorganizmy) w uprawie roślin i hodowli.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy biotechnologii w rolnictwie.2
T-W-2Bioróżnorodność mikrobiologiczna. Mikroorganizmy istotne dla rolnictwa.2
T-W-3Elementy ekologii mikroorganizmów.2
T-W-4Integrowana ochrona roślin - zasady, kierunki i aspekty prawne rozwoju praktycznej ochrony roślin. Bakulowirusy, bakterie i grzyby stosowane w biologicznej ochronie roślin.2
T-W-5Szczepionki mikrobiologiczne - wytwarzanie i zastosowanie. Mechanizmy stymulacji wzrostu i rozwoju roślin.2
T-W-6Szczepionki bakteryjne - wykorzystanie w praktyce rolniczej symbiotycznych i wolnożyjących asymilatorów azotu.3
T-W-7Mikoryza - rodzaje, rola i funkcja. Szczepionki mikoryzowe stymulujące wzrost i rozwój roślin oraz stosowane w ochronie roślin.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie prezentacji.9
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
A-A-4Konsultacje.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu podanej przez prowadzącego.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O12 -S_W01Student ma wiedze w zakresie znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i rodzajów szczepionek mikrobiologicznych wykorzystywanych w praktyce rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie bioróżnorodności mikrobiologicznej, znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i praktyczych możliwości wykorzystania drobnoustrojów w ochronie roślin oraz jako sposobu zwiększania plonów.
Treści programoweT-W-5Szczepionki mikrobiologiczne - wytwarzanie i zastosowanie. Mechanizmy stymulacji wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-1Podstawy biotechnologii w rolnictwie.
T-W-6Szczepionki bakteryjne - wykorzystanie w praktyce rolniczej symbiotycznych i wolnożyjących asymilatorów azotu.
T-W-2Bioróżnorodność mikrobiologiczna. Mikroorganizmy istotne dla rolnictwa.
T-W-7Mikoryza - rodzaje, rola i funkcja. Szczepionki mikoryzowe stymulujące wzrost i rozwój roślin oraz stosowane w ochronie roślin.
T-W-3Elementy ekologii mikroorganizmów.
T-W-4Integrowana ochrona roślin - zasady, kierunki i aspekty prawne rozwoju praktycznej ochrony roślin. Bakulowirusy, bakterie i grzyby stosowane w biologicznej ochronie roślin.
T-A-4Technologia EM (Efektywne Mikroorganizmy) w uprawie roślin i hodowli.
T-A-2Mechanizmy działania bakterii z grupy PGPB. PGPB w praktyce rolniczej.
T-A-3Ekologiczne i gospodarcze znaczenie symbioz.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Prezentacja.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O12 -S_U01Student potrafi ocenic jaki rodzaj szczepionki mikrobiologicznej należy stosować w celu zwiększenia plonowania roślin lub też ochrony roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie bioróżnorodności mikrobiologicznej, znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i praktyczych możliwości wykorzystania drobnoustrojów w ochronie roślin oraz jako sposobu zwiększania plonów.
Treści programoweT-W-5Szczepionki mikrobiologiczne - wytwarzanie i zastosowanie. Mechanizmy stymulacji wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-6Szczepionki bakteryjne - wykorzystanie w praktyce rolniczej symbiotycznych i wolnożyjących asymilatorów azotu.
T-W-7Mikoryza - rodzaje, rola i funkcja. Szczepionki mikoryzowe stymulujące wzrost i rozwój roślin oraz stosowane w ochronie roślin.
T-A-1Bakterie stymulujące wzrost i rozwój roślin (Plant Growth Promoting Bacteria) - zakres stosowania i perspektywy dla rolnictwa.
T-A-4Technologia EM (Efektywne Mikroorganizmy) w uprawie roślin i hodowli.
T-A-2Mechanizmy działania bakterii z grupy PGPB. PGPB w praktyce rolniczej.
T-A-3Ekologiczne i gospodarcze znaczenie symbioz.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Prezentacja.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dopasować odpowiedni rodzaj poznanych szczepionek mikrobiologicznych w zależności od aktualnych potrzeb rośliny, bez umiejętności scharakteryzowania mechanizmów ich działania,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O12 -S_K01Student ma świadomość konieczności produkcji żywności zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i istnienia możliwości wykorzystywania w tym celu mikroorganizmów .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie bioróżnorodności mikrobiologicznej, znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i praktyczych możliwości wykorzystania drobnoustrojów w ochronie roślin oraz jako sposobu zwiększania plonów.
Treści programoweT-W-5Szczepionki mikrobiologiczne - wytwarzanie i zastosowanie. Mechanizmy stymulacji wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-1Podstawy biotechnologii w rolnictwie.
T-W-6Szczepionki bakteryjne - wykorzystanie w praktyce rolniczej symbiotycznych i wolnożyjących asymilatorów azotu.
T-W-2Bioróżnorodność mikrobiologiczna. Mikroorganizmy istotne dla rolnictwa.
T-W-7Mikoryza - rodzaje, rola i funkcja. Szczepionki mikoryzowe stymulujące wzrost i rozwój roślin oraz stosowane w ochronie roślin.
T-W-3Elementy ekologii mikroorganizmów.
T-W-4Integrowana ochrona roślin - zasady, kierunki i aspekty prawne rozwoju praktycznej ochrony roślin. Bakulowirusy, bakterie i grzyby stosowane w biologicznej ochronie roślin.
T-A-1Bakterie stymulujące wzrost i rozwój roślin (Plant Growth Promoting Bacteria) - zakres stosowania i perspektywy dla rolnictwa.
T-A-4Technologia EM (Efektywne Mikroorganizmy) w uprawie roślin i hodowli.
T-A-2Mechanizmy działania bakterii z grupy PGPB. PGPB w praktyce rolniczej.
T-A-3Ekologiczne i gospodarcze znaczenie symbioz.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Prezentacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość roli szczepionek mikrobiologicznych w praktyce rolniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0