Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
Sylabus przedmiotu Biologia plonowania i postęp hodowlany:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia plonowania i postęp hodowlany | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii, genetyki, hodowli i uprawy roślin rolniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z biologią plonowania i postępem biologicznym w produkcji roślinnej oraz zaznajomienie z organizacją programu badań podstawowych w hodowli nowych odmian roślin uprawnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wpływ wybranych elementów struktury plonu na jego wielkość i jakość dla poszczególnych grup użytkowych (zboża, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne) | 2 |
T-A-2 | Analiza makroskopowa jakości plonu na przykładzie zbóż, nasion roślin strączkowych i przemysłowych, bulw ziemniaka, korzeni buraka | 1 |
T-A-3 | Ocena jakości materiału siewnego i sadzeniakowego roślin w poszczególnych grupach użytkowych (zboża, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne) | 2 |
T-A-4 | Ocena postępu odmianowego w Polsce. Dynamika zmian w polskim rejestrze odmian | 1 |
T-A-5 | Potencjał plonowania i inne cechy użytkowe odmian roślin uprawnych a udział odmian w repartycji. Nowe odmiany w rolnictwie towarowym i ekologicznym | 2 |
T-A-6 | Ocena użytkowości zwierząt hodowlanych w Polsce | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu plonowania roślin uprawnych | 1 |
T-W-2 | Główne cechy morfologiczne i fizjologiczne organów wegetatywnych i generatywnych różnych biotypów roślin a wielkość plonu | 2 |
T-W-3 | Modele i typy rozwojowe roślin w poszczególnych grupach użytkowych (zboża, okopowe, motylkowate, przemysłowe, specjalne) | 1 |
T-W-4 | Przyrodnicze i agrotechniczne czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość | 2 |
T-W-5 | Pojęcie i rodzaje postępu w rolnictwie | 1 |
T-W-6 | Postęp biologiczny w produkcji roślinnej: wyznaczniki, metody oceny, rola hodowli roślin i nasiennictwa | 2 |
T-W-7 | Organizacja programu badań podstawowych na rzecz postępu biologicznego w produkcji roślinnej w Polsce. Tematyka badań naukowych związanych z postępem. Znaczenie biotechnologii dla postępu biologicznego | 2 |
T-W-8 | Postęp biologiczny a produkcja zwierzęca | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 9 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 12 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 21 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów | 23 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: projekt / prezentacja |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C03_W01 Student powinien być w stanie wymieniać przyrodnicze i agrotechniczne czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość plonu i produktów końcowych oraz objaśniać postęp biologiczny w produkcji roślinnej i wytłumaczyć rolę hodowli roślin i nasiennictwa | ROL_2A_W01, ROL_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C03_U01 W zakresie umiejętności student dobiera odpowiednie odmiany roślin rolniczych do warunków siedliskowych, potrafi zastosować zasady poprawnej agrotechniki w celu uzyskania wysokiej jakości plonu oraz potrafi wykorzystać postęp biologiczny w produkcji roślinnej | ROL_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C03_K01 Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat podstawowych procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych oraz roli postępu biologicznego w hodowli nowych odmian roślin uprawnych, zarówno w rolnictwie konwencjonalnym, jak i ekologicznym | ROL_2A_K01, ROL_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C03_W01 Student powinien być w stanie wymieniać przyrodnicze i agrotechniczne czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość plonu i produktów końcowych oraz objaśniać postęp biologiczny w produkcji roślinnej i wytłumaczyć rolę hodowli roślin i nasiennictwa | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych |
3,0 | Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi wymienić niektóre przyrodnicze i agrotechniczne czynniki warunkujące plonowanie roślin | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi omówić większość czynników warunkujących plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość plonu i produktów końcowych | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi wymienić czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz opisać postęp biologiczny | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi i podać uzasadnienie wyboru, potrafi wymienić czynniki warunkujące plonowanie roślin oraz ich wpływ na jakość plonu i produktów końcowych oraz omówić postęp biologiczny |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C03_U01 W zakresie umiejętności student dobiera odpowiednie odmiany roślin rolniczych do warunków siedliskowych, potrafi zastosować zasady poprawnej agrotechniki w celu uzyskania wysokiej jakości plonu oraz potrafi wykorzystać postęp biologiczny w produkcji roślinnej | 2,0 | Student nie potrafi dobrać odmian roślin rolniczych do warunków siedliskowych i wymagań jakościowych |
3,0 | Student potrafi dobrać niektóre odmiany hodowlane roślin rolniczych do warunków siedliskowych i wymagań jakościowych | |
3,5 | Student potrafi dobrać niektóre odmiany hodowlane roślin rolniczych do warunków siedliskowych i potrafi zastosować odpowiednią agrotechnikę | |
4,0 | Student potrafi dobrać odmiany roślin rolniczych do warunków siedliskowych i potrafi zastosować poprawną agrotechnikę wybranych gatunków | |
4,5 | Student potrafi dobrać odmiany hodowlane roślin rolniczych do warunków siedliskowych i potrafi zastosować zasady poprawnej agrotechniki większości poznanych gatunków | |
5,0 | Student potrafi dobrać odmiany hodowlane roślin rolniczych do warunków siedliskowych i potrafi zastosować zasady poprawnej agrotechniki wszystkich poznanych gatunków i zinterpretować postęp biologiczny w produkcji roślinnej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C03_K01 Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat podstawowych procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych oraz roli postępu biologicznego w hodowli nowych odmian roślin uprawnych, zarówno w rolnictwie konwencjonalnym, jak i ekologicznym | 2,0 | Student nie wykazuje zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy na temat podstawowych procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych |
3,0 | Student wykazuje małą zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat podstawowych procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych | |
3,5 | Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat podstawowych procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych oraz jest świadomy roli postępu biologicznego w hodowli nowych odmian roślin uprawnych | |
4,0 | Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat większości procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych oraz jest świadomy roli postępu biologicznego w hodowli nowych odmian roślin uprawnych | |
4,5 | Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat wszystkich procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych i jest świadomy roli postępu biologicznego w hodowli nowych odmian roślin uprawnych | |
5,0 | Student wykazuje zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy na temat wszystkich procesów wpływających na biologię plonowania roślin rolniczych oraz wykazuje otwartość na postęp biologiczny w hodowli nowych odmian i wyrażania ocen na ten temat |
Literatura podstawowa
- Dzieżyc J., Czynniki plonotwórcze – plonowanie roślin., PWN, Warszawa, 1993
- Kusiorska K., Produkcja materiału siewnego roślin rolniczych., PWRiL, Warszawa, 1983
- Runowski H., Postęp biologiczny w rolnictwie., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Jasińska Z., Kotecki A., Szczegółowa uprawa roślin, Wydawnictwo AR we Wrocławiu, Wrocław, 2003
- Kościelniak W. Dreczka M., Nowoczesna uprawa zbóż., Wyd. Apra, Poznań, 2009