Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu ogrodnictwa, a przede wszyskim roślin ozdobnych |
W-2 | podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska naturalnego |
W-3 | znajomość zasad uprawy roli, metod oraz technologii uprawy roślin, podstaw nawożenia i ochrony roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zaznajomienie studentów z podstawami integrowanej i ekologicznej produkcji roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami, jej certyfikacją, czynnikami wpływającymi na jakość produktu, jego trwałością w przechowywaniu i sposobami przygotowania do obrotu handlowego. |
C-2 | zapoznanie z założeniami integrowanej ochrony roślin ozdobnych, poprzez wykorzystanie metod agrotechnicznych i racjonalne stosowanie środków ochrony roślin. |
C-3 | zapoznanie z metodami uprawy roślin z wykorzystaniem nowych technologii przy jednoczesnej dbałości o środowisko, poznanie metod sterowania wzrostem i rozwojem roślin |
C-4 | zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi nowoczesnymi formami zastosowania roślin ozdobnych do terenów zieleni i dekoracji wnętrz oraz ich wpływem na poprawę warunków życia w mieście |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych uprawianych na kwiat cięty. | 6 |
T-A-2 | Zrównoważona produkcja roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych uprawianych na zieleń ciętą. | 5 |
T-A-3 | Zrównoważona produkcja doniczkowych roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych. | 3 |
T-A-4 | Zrównoważona produkcja materiału szkółkarskiego roślin ozdobnych pod osłonami na przykładzie wybranych gatunków roślin ozdobnych (rośliny rabatowe, rośliny balkonowe, byliny) | 6 |
T-A-5 | Zrównoważona polowa produkcja roślin ozdobnych sezonowych i wieloletnich na przykładzie wybranych gatunków | 3 |
23 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zrównoważona produkcja wybranych gatunków roślin ozdobnych | 5 |
T-L-2 | Opracowanie analizy zagospodarowania wybranego skweru miejskiego oraz placu zabaw z uwzględnieniem doboru roślinności, istniejącej infrastruktury (studium przypadku; praca w grupach). | 4 |
T-L-3 | Ćwiczenia terenowe (ogród na dachu, szkółki roślin ozdobnych). | 4 |
T-L-4 | Przygotowanie założeń do projektu wybranego fragmentu zieleni miejskiej z wykorzystaniem roślin ozdobnych. | 5 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie ekologicznej, intensywnej i zrównoważonej produkcji roślin; wady i zalety produkcji zrównoważonej. | 4 |
T-W-2 | Regulacje prawne produkcji zrównoważonej w Polsce i Europie. Ogólne zasady prowadzenia zrównoważonej uprawy roślin. | 4 |
T-W-3 | Certyfikacja upraw integrowanych. Rola Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w integrowanej produkcji ogrodniczej. | 2 |
T-W-4 | Proekologiczne technologie produkcji i dystrybucji ozdobnego materiału kwiaciarskiego o znaczeniu międzynarodowym i lokalnym; MPS, Flower Label Program, Code of Practice, Florverde, EUREPGAP, International Code of Conduct, Fairtrade Labeling Organization, Ethical Trade Initiative, Fair Flowers, Fair Plants. | 6 |
T-W-5 | Formy zastosowania roślin w zieleni miejskiej, na budynkach mieszkalnych i użytkowych oraz ich wpływ na środowisko i zdrowie mieszkańców | 2 |
T-W-6 | Wykorzystania roślin doniczkowych do poprawy warunków panujących we wnętrzach mieszkalnych i miejscach pracy, ich wpływ na środowisko i mieszkańców. | 2 |
T-W-7 | Naturalistyczne i przyjazne środowisku formy zieleni miejskiej oraz zasady doboru roślinności na place zabaw. | 2 |
T-W-8 | Ruchy „community gardening” i „Guerrilla Gardening”. | 2 |
T-W-9 | Zagospodarowywanie przestrzeni miejskiej z wykorzystaniem materiału szkółkarskiego. | 2 |
T-W-10 | Zrównoważone stosowanie metod i środków ochrony roślin. | 2 |
T-W-11 | Minimalizacja zabiegów ochrony roślin poprzez wdrożenie właściwych praktyk agrotechnicznych | 3 |
31 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | studiowanie fachowej literatury | 6 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 12 |
A-A-3 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 4 |
A-A-4 | uczestnictwo w zajęciach | 23 |
45 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestniczenie w zajęciach | 18 |
A-L-2 | wykonanie projektu | 15 |
A-L-3 | studiowanie fachowej literatury | 4 |
A-L-4 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 8 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | studiowanie literatury zwiazanej z tematyką wykładów | 12 |
A-W-2 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 6 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 31 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Dyskusja związana z tematyką zajęć |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe - praca grupowa przy wykonywaniu projektów |
M-4 | Cwiczenia przedmiotowe - praca samodzielna przy wykonywaniu pracy kontrolnej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praca kontrolna w formie sprawozdania |
S-2 | Ocena formująca: Praca kontrolna w formie projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D02-zpr_W01 Objaśnia zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych | ZPR_2A_W01 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3 |
ZPR_2A_D02-zpr_W02 Zna przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych | ZPR_2A_W04 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3 |
ZPR_2A_D02-zpr_W03 student zna materiał roślinny oraz jego wymagania, a także nowoczesne formy zastosowania rośllin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach i ich wpływ na poprawę jakości życia | ZPR_2A_W01 | — | — | C-4 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D02-zpr_U01 Dobiera odpowiednie metody i środki w zrównoważonej uprawie roślin ozdobnych. | ZPR_2A_U01, ZPR_2A_U03 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-3 |
ZPR_2A_D02-zpr_U02 Potrafi dobierać rośliny w oparciu o ich wartości estetyczne i pro-zdrowotne, tworzy zestawinia roślin zarówno we wnętrzach jak i terenach zieleni | ZPR_2A_U03 | — | — | C-4 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D02-zpr_K01 ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii i rozwiązań z uwględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego | ZPR_2A_K01, ZPR_2A_K03 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D02-zpr_W01 Objaśnia zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić zasad zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych |
3,0 | Student zna podstawowe zasady zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZPR_2A_D02-zpr_W02 Zna przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych | 2,0 | Student nie zna przepisów dotyczących stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych |
3,0 | Student zna najważniejsze przepisy dotyczące stosowania środków produkcji w zrównoważonej uprawie i dystrybucji roślin ozdobnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZPR_2A_D02-zpr_W03 student zna materiał roślinny oraz jego wymagania, a także nowoczesne formy zastosowania rośllin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach i ich wpływ na poprawę jakości życia | 2,0 | Student nie zna materiału roślinnego i wymagań poszczególnych gatunków, nie potrafi wymienić i scharakteryzować nowoczesnych form zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, z uwględnieniem ich wpływu na poprawę jakości życia |
3,0 | Student zna podstawowy materiał roślinny i wymagania poszczególnych gatunków, potrafi wymienić nowoczesne formy zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, z uwględnieniem ich wpływu na poprawę jakości życia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D02-zpr_U01 Dobiera odpowiednie metody i środki w zrównoważonej uprawie roślin ozdobnych. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać odpowiednich metod i środków w zrównoważonej produkcji roślin ozdobnych |
3,0 | Student potrafi dobrać odpowiednie metody i środki w zrównoważonej produkcji kilku podstawowych gatunków roślin ozdobnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZPR_2A_D02-zpr_U02 Potrafi dobierać rośliny w oparciu o ich wartości estetyczne i pro-zdrowotne, tworzy zestawinia roślin zarówno we wnętrzach jak i terenach zieleni | 2,0 | Student nie potrafi dobierać roślin w oparciu o ich właściwości estetyczne i pro-zdrowotne, nie umie tworzyć zestawień roślin we wnętrzach czy terenach zieleni |
3,0 | Potrafi tworzyć proste zestawienia roślin we wnętrzach i terenach zieleni, wykorzystując podstawowe gatunki roślin ozdobnych, z uwzględnieniem ich wartości estetycznych i pro-zdrowotnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D02-zpr_K01 ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii i rozwiązań z uwględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego | 2,0 | student nie ma świadomości ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii i rozwiązań z uwględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego |
3,0 | student ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii i rozwiązań, stara się przy tym uwzględniać aspekty ochrony środowiska naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Perry L.P., Herbaceous Perennials Production. A guide from propagation and marketing., NRAES, New York, 1998
- Armitage A.M., Laushman J.M., Specialty Cut Flowers: The Production of Annuals, Perennials, Bulbs and Woody Plants for Fresh and Dried Cut Flowers., Timber Press Inc., Portland, 2003
- Jerzy M. (red.), Kwiaty cięte uprawiane pod osłonami., PWRiL, Poznań, 2006
- Specialty Cut Flower Production and Marketing, http://ucanr.org/sites/placernevadasmallfarms/files/66918.pdf
- The Care and handling of Cut Flowers, http://pods.dasnr.okstate.edu/docushare/dsweb/Get/Document-1115/
Literatura dodatkowa
- Folia horticulturae. The official journal of the PSHS., PSHS, Kraków
- Szkółkarstwo., Plantpress, Kraków, czasopismo