Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Odżywianie mineralne w rolnictwie organicznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odżywianie mineralne w rolnictwie organicznym
Specjalność Zrównoważona produkcja roślinna
Jednostka prowadząca Inni
Nauczyciel odpowiedzialny Ivan Manolov <bulgaria@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 24 1,50,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 20 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student jest zapoznany z podstawowymi zagadnieniami z zakresu gleboznawstwa, mikrobiologii, fizjologii roślin i chemii rolnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego.
C-2Zapoznanie studentów z czynnikami, które mają wpływ na żyzność gleby w warunkach rolnictwa ekologicznego.
C-3Wskazanie środków pozwalających na zachowanie żyzności gleby.
C-4Zapoznanie z zasadami prawidłowego nawożenia mineralnego roślin.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Strategia zachowania żyzności gleby w gospodarstwie mieszanym.2
T-A-2Strategia zachowania żyzności gleby w gospodarstwie ekologicznym.2
T-A-3Mity na temat jakości żywności przemysłowej i ekologicznej.3
T-A-4Pestycydy, rośliny GMO i ich oddziaływanie na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.3
T-A-5Zarządzanie żyznością gleby w gospodarstwie ekologicznym (ćwiczenia terenowe w gospodarstwie ekologicznym).5
T-A-6Zarządzanie żyznością gleby w gospodarstwie biodynamicznym (ćwiczenia terenowe w gospodarstwie biodynamicznym).5
20
wykłady
T-W-1Rolnictwo ekologiczne. Historia i perspektywy rozwoju. Czym jest rolnictwo ekologiczne? Podstawowe zasady systemów upraw integrowanych. Różnica między produktami z upraw ekologicznych i konwencjonalnych. Przejście od produkcji konwencjonalnej do ekologicznej. Certyfikacja w rolnictwie organicznym.2
T-W-2Żyzność gleby. Podstawowe czynniki sprzyjające rozwojowi rolnictwa ekologicznego. Bioróżnorodność, a rolnictwo ekologiczne. Zmiany w glebie w rolnictwie konwencjonalnym. Wpływ rolnictwa ekologicznego na procesy erozji gleby. Gleba jako twór żywy. Przepływ pokarmowy i energetyczny w glebie. Życie biologiczne w glebie. Dżdżownice – ważny czynnik żyzności gleby. Wpływ innych organizmów glebowych na żyzność gleby.4
T-W-3Odżywianie mineralne roślin. Wpływ właściwości fizycznych i chemicznych gleby na odżywianie roślin. Rola substancji organicznej w odżywianiu roślin. Znaczenie aktywności biologicznej gleby w odżywianiu mineralnym roślin. Znaczenie systemu korzeniowego dla wzrostu roślin. Znaczenie roślin motylkowych, łąk i pastwisk w odżywianiu roślin.3
T-W-4Składniki pokarmowe roślin. Azot – obieg azotu,straty azotu, źródła azotu. Fosfor – straty fosforu, żródła fosforu. Potas – straty potasu, źródła potasu.2
T-W-5Nawozy organiczne.Obornik. Skład i rodzaje obornika. Zmiany składu chemicznego obornika w czasie jego fermentacji. Obornik półpłynny i płynny. Komposty. Termin stosowania nawozów organicznych.3
T-W-6Ściółkowanie. Cel ściółkowania. Materiały wykorzystywane do ściółkowania. Zastosowanie ściółkowania.3
T-W-7Nawożenie zielone i rośliny okrywowe. Rośliny stosowane w nawożeniu zielonym i jako rośliny okrywowe. Agrotechnika roślin stosowanych w nawożeniu zielonym. Wpływ nawożenia zielonego na właściwości gleby. Nawożenie zielone, a zwalczanie chorób i szkodników.3
T-W-8Biohumus z dżdżownic kalifornijskich - skład, produkcja, astosowanie. Krajowa produkcja biohumusu.2
T-W-9Nawozy. Nawozy i środki poprawiające jakość gleby dopuszczone do stosowania w uprawach ekologicznych roślin.2
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1opracowanie pracy kontrolnej6
A-A-2przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-3konsultacje związane z tematyką ćwiczeń6
A-A-4studiowanie literatury uzupełniającej4
A-A-5uczestnictwo w zajęciach20
44
wykłady
A-W-1konsultacje związane z tematyką wykładów6
A-W-2przygotowanie do egzaminu10
A-W-3studiowanie literatury uzupełniającej6
A-W-4uczestnictwo w zajęciach24
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady – standardowe wykłady z prezentowanym bogatym materiałem poglądowym (zdjęcia i filmy video).
M-2ćwiczenia – przeprowadzane w działających gospodarstwach ekologicznych i biodynamicznych.
M-3dyskusja dydaktyczna – prowadzona między studentami i nauczycielem po wcześniejszym przygotowaniu się studentów na zadany temat.
M-4opracowanie pracy kontrolnej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie do ćwiczeń i zaangażowanie studenta w dyskusję.
S-3Ocena formująca: sparwdzian pisemny obejmujący tematykę ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D11-zpr_W01
Student ma wiedzę na temat zasad funkcjonowania gospodarstw konwencjonalnych i ekologicznych oraz wpływu podstawowych czynników sprzyjającychrozwojowi rolnictwa ekologicznego na podstawowe parametry żyzności gleby.
ZPR_2A_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
ZPR_2A_D11-zpr_W02
Student ma pogłębioną wiedzę na temat odżywiania mineralnego roślin w gospodarstwie integrowanym nawozów mineralnych oraz organicznych w nim stosowanych.
ZPR_2A_W03, ZPR_2A_W11C-3, C-4T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D11-zpr_U01
Student potrafi opracować strategię zachowania żyzności gleby w różnych typach gospodarstw. W oparciu o pogłębioną wiedzę z zakresu odżywiania roślin opracowuje programy nawożenia w gospodarstwie integrowanym.
ZPR_2A_U01C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
ZPR_2A_D11-zpr_U02
Student potrafi wskazać szkodliwe oddziaływanie stosowanych w ochronie roślin pestycydów na stan środowiskd naturalnego.
ZPR_2A_U01C-1, C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-4M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D11-zpr_K01
Student ma świadomośc znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów roślin uprawnych wysokiej jakości, właściwie ocenia ryzyko stosowania nawozów i środków ochrony roślin na stan środowiska naturalnego.
ZPR_2A_K03, ZPR_2A_K04C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D11-zpr_W01
Student ma wiedzę na temat zasad funkcjonowania gospodarstw konwencjonalnych i ekologicznych oraz wpływu podstawowych czynników sprzyjającychrozwojowi rolnictwa ekologicznego na podstawowe parametry żyzności gleby.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę odnośnie zasad funkcjonowania gospodarstw konwencjonalnych i ekologicznyh oraz wpływu czynników sprzyjających rozwojowi gospodarstw ekologicznych i mających wpływ na zachowanie żyzności gleby.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D11-zpr_W02
Student ma pogłębioną wiedzę na temat odżywiania mineralnego roślin w gospodarstwie integrowanym nawozów mineralnych oraz organicznych w nim stosowanych.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat odżywiania roślin. Potrafi wymienić podstawowe nawozy mineralne i organiczne stosowane w integrowanej produkcji roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D11-zpr_U01
Student potrafi opracować strategię zachowania żyzności gleby w różnych typach gospodarstw. W oparciu o pogłębioną wiedzę z zakresu odżywiania roślin opracowuje programy nawożenia w gospodarstwie integrowanym.
2,0
3,0Student opanował podstawy zmierzające do zachowania żyzności gleby w różnych gospodarstwach. Opracowuje programy nawożenia w gospodarstwie integrowanym.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D11-zpr_U02
Student potrafi wskazać szkodliwe oddziaływanie stosowanych w ochronie roślin pestycydów na stan środowiskd naturalnego.
2,0
3,0Student logicznie ocenia szkodliwe oddziaływanie stosowanych w ochronie roślin pestycydów na stan środowiska naturalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D11-zpr_K01
Student ma świadomośc znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów roślin uprawnych wysokiej jakości, właściwie ocenia ryzyko stosowania nawozów i środków ochrony roślin na stan środowiska naturalnego.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za środowisko naturalne przy stosowaniu nawożenia w uprawie roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karov St., Vavedenie v biologiczno zemedelie i vazmoznosti za razvitie v Bulgaria. Sbornik Lekcii. PHARE Proekt № EU/AR/301/91. Agroekologicen centyr, VSI – Plovdiv, Plovdiv, 1998
  2. Каrov S., Andreev R., Rastitelna zastita na pridvorna biologiczna i integrirana gradina., Plovdiv, 2000
  3. Red. Yancheva Ch., Naracnik po biologicno zemedelie., Plovdiv, 2008
  4. Red. Yancheva Ch. i Manolov I., Ocnovi na organicznoto zemedelie., Izdatelstvo ET „Vasil Petrov, Plovdiv, 2003
  5. Erksen S., B. Hansen, K. Schmidt, K. Suhr, Organic farming, Published by Organic Agricultural college at Kaloe, Denmark, 2003
  6. Lampkin N., Organic farming, Published by Farming Press Miller Freeman House, 1999
  7. Sarapatka B., J. Urban et al., Organic Agriculture, Published by IAEI, Prague, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Brajkov D., Karov S., Trifonov A., Manolov I., Andreev R., Biologiczno proizvodstvo na grozde., Plovdiv, 2006
  2. Red. Karov St., Prehod kam biologiczno zemedelie. Naracznik na biologiczniya fermer., Plovdiv.
  3. Nikolova S., Yanakieva I., Manolov I., Petrova S., Ralev A., Ivanov I., Andreev R., ). V polza na zemedelskite proizvoditeli i okolnata sreda. Prakticzesko rakovodstvo., Sofia, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Strategia zachowania żyzności gleby w gospodarstwie mieszanym.2
T-A-2Strategia zachowania żyzności gleby w gospodarstwie ekologicznym.2
T-A-3Mity na temat jakości żywności przemysłowej i ekologicznej.3
T-A-4Pestycydy, rośliny GMO i ich oddziaływanie na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.3
T-A-5Zarządzanie żyznością gleby w gospodarstwie ekologicznym (ćwiczenia terenowe w gospodarstwie ekologicznym).5
T-A-6Zarządzanie żyznością gleby w gospodarstwie biodynamicznym (ćwiczenia terenowe w gospodarstwie biodynamicznym).5
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rolnictwo ekologiczne. Historia i perspektywy rozwoju. Czym jest rolnictwo ekologiczne? Podstawowe zasady systemów upraw integrowanych. Różnica między produktami z upraw ekologicznych i konwencjonalnych. Przejście od produkcji konwencjonalnej do ekologicznej. Certyfikacja w rolnictwie organicznym.2
T-W-2Żyzność gleby. Podstawowe czynniki sprzyjające rozwojowi rolnictwa ekologicznego. Bioróżnorodność, a rolnictwo ekologiczne. Zmiany w glebie w rolnictwie konwencjonalnym. Wpływ rolnictwa ekologicznego na procesy erozji gleby. Gleba jako twór żywy. Przepływ pokarmowy i energetyczny w glebie. Życie biologiczne w glebie. Dżdżownice – ważny czynnik żyzności gleby. Wpływ innych organizmów glebowych na żyzność gleby.4
T-W-3Odżywianie mineralne roślin. Wpływ właściwości fizycznych i chemicznych gleby na odżywianie roślin. Rola substancji organicznej w odżywianiu roślin. Znaczenie aktywności biologicznej gleby w odżywianiu mineralnym roślin. Znaczenie systemu korzeniowego dla wzrostu roślin. Znaczenie roślin motylkowych, łąk i pastwisk w odżywianiu roślin.3
T-W-4Składniki pokarmowe roślin. Azot – obieg azotu,straty azotu, źródła azotu. Fosfor – straty fosforu, żródła fosforu. Potas – straty potasu, źródła potasu.2
T-W-5Nawozy organiczne.Obornik. Skład i rodzaje obornika. Zmiany składu chemicznego obornika w czasie jego fermentacji. Obornik półpłynny i płynny. Komposty. Termin stosowania nawozów organicznych.3
T-W-6Ściółkowanie. Cel ściółkowania. Materiały wykorzystywane do ściółkowania. Zastosowanie ściółkowania.3
T-W-7Nawożenie zielone i rośliny okrywowe. Rośliny stosowane w nawożeniu zielonym i jako rośliny okrywowe. Agrotechnika roślin stosowanych w nawożeniu zielonym. Wpływ nawożenia zielonego na właściwości gleby. Nawożenie zielone, a zwalczanie chorób i szkodników.3
T-W-8Biohumus z dżdżownic kalifornijskich - skład, produkcja, astosowanie. Krajowa produkcja biohumusu.2
T-W-9Nawozy. Nawozy i środki poprawiające jakość gleby dopuszczone do stosowania w uprawach ekologicznych roślin.2
24

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1opracowanie pracy kontrolnej6
A-A-2przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-3konsultacje związane z tematyką ćwiczeń6
A-A-4studiowanie literatury uzupełniającej4
A-A-5uczestnictwo w zajęciach20
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1konsultacje związane z tematyką wykładów6
A-W-2przygotowanie do egzaminu10
A-W-3studiowanie literatury uzupełniającej6
A-W-4uczestnictwo w zajęciach24
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D11-zpr_W01Student ma wiedzę na temat zasad funkcjonowania gospodarstw konwencjonalnych i ekologicznych oraz wpływu podstawowych czynników sprzyjającychrozwojowi rolnictwa ekologicznego na podstawowe parametry żyzności gleby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego.
C-2Zapoznanie studentów z czynnikami, które mają wpływ na żyzność gleby w warunkach rolnictwa ekologicznego.
C-3Wskazanie środków pozwalających na zachowanie żyzności gleby.
Treści programoweT-W-1Rolnictwo ekologiczne. Historia i perspektywy rozwoju. Czym jest rolnictwo ekologiczne? Podstawowe zasady systemów upraw integrowanych. Różnica między produktami z upraw ekologicznych i konwencjonalnych. Przejście od produkcji konwencjonalnej do ekologicznej. Certyfikacja w rolnictwie organicznym.
T-W-2Żyzność gleby. Podstawowe czynniki sprzyjające rozwojowi rolnictwa ekologicznego. Bioróżnorodność, a rolnictwo ekologiczne. Zmiany w glebie w rolnictwie konwencjonalnym. Wpływ rolnictwa ekologicznego na procesy erozji gleby. Gleba jako twór żywy. Przepływ pokarmowy i energetyczny w glebie. Życie biologiczne w glebie. Dżdżownice – ważny czynnik żyzności gleby. Wpływ innych organizmów glebowych na żyzność gleby.
T-A-1Strategia zachowania żyzności gleby w gospodarstwie mieszanym.
T-A-2Strategia zachowania żyzności gleby w gospodarstwie ekologicznym.
Metody nauczaniaM-1wykłady – standardowe wykłady z prezentowanym bogatym materiałem poglądowym (zdjęcia i filmy video).
M-3dyskusja dydaktyczna – prowadzona między studentami i nauczycielem po wcześniejszym przygotowaniu się studentów na zadany temat.
M-4opracowanie pracy kontrolnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie do ćwiczeń i zaangażowanie studenta w dyskusję.
S-3Ocena formująca: sparwdzian pisemny obejmujący tematykę ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę odnośnie zasad funkcjonowania gospodarstw konwencjonalnych i ekologicznyh oraz wpływu czynników sprzyjających rozwojowi gospodarstw ekologicznych i mających wpływ na zachowanie żyzności gleby.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D11-zpr_W02Student ma pogłębioną wiedzę na temat odżywiania mineralnego roślin w gospodarstwie integrowanym nawozów mineralnych oraz organicznych w nim stosowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat aktualnych trendów w ogrodnictwie ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie ogrodnictwa
ZPR_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów życiowych oraz oddziaływania substancji chemicznych na kwitnienie i trwałość roślin ozdobnych
Cel przedmiotuC-3Wskazanie środków pozwalających na zachowanie żyzności gleby.
C-4Zapoznanie z zasadami prawidłowego nawożenia mineralnego roślin.
Treści programoweT-W-3Odżywianie mineralne roślin. Wpływ właściwości fizycznych i chemicznych gleby na odżywianie roślin. Rola substancji organicznej w odżywianiu roślin. Znaczenie aktywności biologicznej gleby w odżywianiu mineralnym roślin. Znaczenie systemu korzeniowego dla wzrostu roślin. Znaczenie roślin motylkowych, łąk i pastwisk w odżywianiu roślin.
T-W-4Składniki pokarmowe roślin. Azot – obieg azotu,straty azotu, źródła azotu. Fosfor – straty fosforu, żródła fosforu. Potas – straty potasu, źródła potasu.
T-W-5Nawozy organiczne.Obornik. Skład i rodzaje obornika. Zmiany składu chemicznego obornika w czasie jego fermentacji. Obornik półpłynny i płynny. Komposty. Termin stosowania nawozów organicznych.
T-W-6Ściółkowanie. Cel ściółkowania. Materiały wykorzystywane do ściółkowania. Zastosowanie ściółkowania.
T-W-7Nawożenie zielone i rośliny okrywowe. Rośliny stosowane w nawożeniu zielonym i jako rośliny okrywowe. Agrotechnika roślin stosowanych w nawożeniu zielonym. Wpływ nawożenia zielonego na właściwości gleby. Nawożenie zielone, a zwalczanie chorób i szkodników.
T-W-8Biohumus z dżdżownic kalifornijskich - skład, produkcja, astosowanie. Krajowa produkcja biohumusu.
T-W-9Nawozy. Nawozy i środki poprawiające jakość gleby dopuszczone do stosowania w uprawach ekologicznych roślin.
Metody nauczaniaM-1wykłady – standardowe wykłady z prezentowanym bogatym materiałem poglądowym (zdjęcia i filmy video).
M-2ćwiczenia – przeprowadzane w działających gospodarstwach ekologicznych i biodynamicznych.
M-3dyskusja dydaktyczna – prowadzona między studentami i nauczycielem po wcześniejszym przygotowaniu się studentów na zadany temat.
M-4opracowanie pracy kontrolnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie do ćwiczeń i zaangażowanie studenta w dyskusję.
S-3Ocena formująca: sparwdzian pisemny obejmujący tematykę ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat odżywiania roślin. Potrafi wymienić podstawowe nawozy mineralne i organiczne stosowane w integrowanej produkcji roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D11-zpr_U01Student potrafi opracować strategię zachowania żyzności gleby w różnych typach gospodarstw. W oparciu o pogłębioną wiedzę z zakresu odżywiania roślin opracowuje programy nawożenia w gospodarstwie integrowanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzenia wykonawczego i eksploatacyjnego opracowania z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z czynnikami, które mają wpływ na żyzność gleby w warunkach rolnictwa ekologicznego.
C-3Wskazanie środków pozwalających na zachowanie żyzności gleby.
C-4Zapoznanie z zasadami prawidłowego nawożenia mineralnego roślin.
Treści programoweT-A-1Strategia zachowania żyzności gleby w gospodarstwie mieszanym.
T-A-2Strategia zachowania żyzności gleby w gospodarstwie ekologicznym.
T-A-5Zarządzanie żyznością gleby w gospodarstwie ekologicznym (ćwiczenia terenowe w gospodarstwie ekologicznym).
T-A-6Zarządzanie żyznością gleby w gospodarstwie biodynamicznym (ćwiczenia terenowe w gospodarstwie biodynamicznym).
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia – przeprowadzane w działających gospodarstwach ekologicznych i biodynamicznych.
M-3dyskusja dydaktyczna – prowadzona między studentami i nauczycielem po wcześniejszym przygotowaniu się studentów na zadany temat.
M-4opracowanie pracy kontrolnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie do ćwiczeń i zaangażowanie studenta w dyskusję.
S-3Ocena formująca: sparwdzian pisemny obejmujący tematykę ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawy zmierzające do zachowania żyzności gleby w różnych gospodarstwach. Opracowuje programy nawożenia w gospodarstwie integrowanym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D11-zpr_U02Student potrafi wskazać szkodliwe oddziaływanie stosowanych w ochronie roślin pestycydów na stan środowiskd naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzenia wykonawczego i eksploatacyjnego opracowania z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego.
C-2Zapoznanie studentów z czynnikami, które mają wpływ na żyzność gleby w warunkach rolnictwa ekologicznego.
C-3Wskazanie środków pozwalających na zachowanie żyzności gleby.
C-4Zapoznanie z zasadami prawidłowego nawożenia mineralnego roślin.
Treści programoweT-A-3Mity na temat jakości żywności przemysłowej i ekologicznej.
T-A-4Pestycydy, rośliny GMO i ich oddziaływanie na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna – prowadzona między studentami i nauczycielem po wcześniejszym przygotowaniu się studentów na zadany temat.
M-4opracowanie pracy kontrolnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie do ćwiczeń i zaangażowanie studenta w dyskusję.
S-3Ocena formująca: sparwdzian pisemny obejmujący tematykę ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student logicznie ocenia szkodliwe oddziaływanie stosowanych w ochronie roślin pestycydów na stan środowiska naturalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D11-zpr_K01Student ma świadomośc znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów roślin uprawnych wysokiej jakości, właściwie ocenia ryzyko stosowania nawozów i środków ochrony roślin na stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
ZPR_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego.
C-2Zapoznanie studentów z czynnikami, które mają wpływ na żyzność gleby w warunkach rolnictwa ekologicznego.
C-3Wskazanie środków pozwalających na zachowanie żyzności gleby.
C-4Zapoznanie z zasadami prawidłowego nawożenia mineralnego roślin.
Treści programoweT-A-1Strategia zachowania żyzności gleby w gospodarstwie mieszanym.
T-A-2Strategia zachowania żyzności gleby w gospodarstwie ekologicznym.
T-A-3Mity na temat jakości żywności przemysłowej i ekologicznej.
T-A-4Pestycydy, rośliny GMO i ich oddziaływanie na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.
T-A-5Zarządzanie żyznością gleby w gospodarstwie ekologicznym (ćwiczenia terenowe w gospodarstwie ekologicznym).
T-A-6Zarządzanie żyznością gleby w gospodarstwie biodynamicznym (ćwiczenia terenowe w gospodarstwie biodynamicznym).
Metody nauczaniaM-1wykłady – standardowe wykłady z prezentowanym bogatym materiałem poglądowym (zdjęcia i filmy video).
M-2ćwiczenia – przeprowadzane w działających gospodarstwach ekologicznych i biodynamicznych.
M-3dyskusja dydaktyczna – prowadzona między studentami i nauczycielem po wcześniejszym przygotowaniu się studentów na zadany temat.
M-4opracowanie pracy kontrolnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie do ćwiczeń i zaangażowanie studenta w dyskusję.
S-3Ocena formująca: sparwdzian pisemny obejmujący tematykę ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za środowisko naturalne przy stosowaniu nawożenia w uprawie roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0