Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Zrównoważona produkcja roślinna
Sylabus przedmiotu Ogólna uprawa roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogólna uprawa roślin | ||
Specjalność | Zrównoważona produkcja roślinna | ||
Jednostka prowadząca | Inni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Nurettin Tahsin <bulgaria@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Studenci posiadają wiadomości z botaniki, biochemii, fizjologii, agrometeorologii, gleboznawstwa, ogólnej uprawy, herbologii, entomologii, fitopatologii i mechanizacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Studenci mają możliwość opanowania współczesnej, realnej i konkretnej wiedzy odnośnie znaczenia gospodarczego, pochodzenia, rozprzestrzenienia, możliwości produktywnych, wymagań biologicznych, właściwości wzrostu i cech morfologicznych, systematyki i znaczenia gospodarczego odmian lokalnych, zmianowania, uprawy gleby, nawożenia, przygotowania i wymagań odnośnie materiału siewnego i produkcji rozsady, optymalnych terminamów siewu, systemówi i norm siewu, zabiegów pielęgnacyjnych podczas wegetacji (zwalczanie chwastów, chorób i szkodników, regulowanie wzrostu upraw, konieczność nawadniania i efektywność nawodnień), zbioru i przechowywania produkcji tradycyjnych i ważniejszych dla naszego i światowego rolnictwa roślin zbożowych, motylkowych uprawianych na nasiona, leczniczych i specjalnych, aromatycznych i przyprawowych (smakowych). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rośliny zbożowe. Ogólna charakterystyka morfologiczna. Pszenica, jęczmień, żyto, pszenżyto, kukurydza, ryż - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka, odmiany, produkcja integrowana. | 6 |
T-A-2 | Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona. Ogólna charakterystyka morfologiczna. Fasola, soja, groch - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. | 4 |
T-A-3 | Burak cukrowy i ziemniak - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka, mieszańce i odmiany. Gromadzenie suchej masy i cukrów w korzeniach. | 4 |
T-A-4 | Słonecznik, orzech ziemny i rzepak - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. | 2 |
T-A-5 | Bawełna, len konopie - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. Kwalifikacja | 2 |
T-A-6 | Tytoń orientalny i wielkolistny - cechy morfologicznezwiązane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. Kwalifikacja. | 4 |
T-A-7 | Kazanlyszka róża, lawenda i mięta - cechy morfologiczne związane z agrotechniką. Systematyka i odmiany. | 6 |
28 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rośliny zbożowe klimatu umiarkowanego - pszenica, jęczmień, żyto i pszenżyto - charakterystyka ogólna, znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika. | 4 |
T-W-2 | Rośliny zbożowe klimatu ciepłego. Kukurydza i ryż - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika | 2 |
T-W-3 | Roślliny motylkowe uprawiane na nasiona. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona – charakterystyka ogólna. Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu ciepłago - fasola i soja - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika. | 2 |
T-W-4 | Rośliny motylkowe uprawiane na nasiona klimatu umiarkowanego. Groch – znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika. | 1 |
T-W-5 | Rośliny korzeniowe i bulwiaste. Burak cukrowy i ziemniak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika. | 2 |
T-W-6 | Rośliny oleiste. Rośliny oleiste klimatu umiarkowanego. Słonecznik, rzepak - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika. | 4 |
T-W-7 | Rośliny oleiste klimatu ciepłego. Orzech ziemny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika. | 1 |
T-W-8 | Rośliny włókniste. Bawełna - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika. | 2 |
T-W-9 | Rośliny łykowłókniste. Len, konopie - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika. | 1 |
T-W-10 | Rośliny narkotyczne. Tytoń orientalny i wielkolistny - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu i rozwoju, agrotechnika. | 3 |
T-W-11 | Rośliny olejkowe i lecznicze. Kazanlyszka róża, lawenda i mięta - znaczenie gospodarcze i ekonomiczne, rozprzestrzenienie upraw, plony, systematyka i odmiany, wymagania biologiczne, cechy wzrostu. | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-A-2 | konsultacje związane z tematyką ćwiczeń i przygotowaniem pracy kontrolnej | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie przcy kontrolnej | 8 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
A-A-5 | przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń | 6 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje związane z tematyką wykładów | 10 |
A-W-3 | samodzielne przygotowanie studenta do egzaminu | 12 |
A-W-4 | studiowanie wskazanej literatury uzupełniającej | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne - praca ze świeżym i zasuszonym materiałem roślinnym |
M-3 | opracowanie pracy kontrolnej – karta technologiczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżąca ocena - test |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin praktyczny - zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D07-zpr_W01 Student ma pogłębioną wiedzę odnośnie znaczenia gospodarczego, rozprzestrzenienia uprawy, wymagań biologicznych, systematyki i zalecanych odmian poszczególnych grup roślin uprawnych. | ZPR_2A_W01, ZPR_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-4 |
ZPR_2A_D07-zpr_W02 Student opanował wiedzę odnośnie zasad agrotechniki podstawowych gatunków roślin uprawnych. | ZPR_2A_W01, ZPR_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D07-zpr_U01 Student opracowuje karty tecnologiczne uprawy poszczególnych roślin uprawnych, wykorzystując uzyskaną wiedzę.. | ZPR_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D07-zpr_K01 Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii stosowanych w integrowanej uprawie roślin. | ZPR_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZPR_2A_D07-zpr_K02 Student ma świadoość ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów roślin uprawnych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego. | ZPR_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D07-zpr_W01 Student ma pogłębioną wiedzę odnośnie znaczenia gospodarczego, rozprzestrzenienia uprawy, wymagań biologicznych, systematyki i zalecanych odmian poszczególnych grup roślin uprawnych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę odnośnie podstawowych grup roślin uprawnych - znaczenie gospodarcze, rozprzestrzenienie upraw, wymagań biologicznych, systematyki, zalecanych odmian. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZPR_2A_D07-zpr_W02 Student opanował wiedzę odnośnie zasad agrotechniki podstawowych gatunków roślin uprawnych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę odnośnie zasad agrotechniki najważniejszych gospodarczo roślin uprawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D07-zpr_U01 Student opracowuje karty tecnologiczne uprawy poszczególnych roślin uprawnych, wykorzystując uzyskaną wiedzę.. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność wykorzystania uzyskanej wiedzy do przygotowania kart technologicznych uprawy wybranych gatunków roślin uprawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D07-zpr_K01 Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii stosowanych w integrowanej uprawie roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii stosowanych w integrowanej uprawie roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZPR_2A_D07-zpr_K02 Student ma świadoość ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów roślin uprawnych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student właściwie ocenia znaczenie społeczne, zawodowe i etyczne wykonywanego zawodu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Red. Jankov B., Rastenievodstvo, AU, Plovdiv, Plovdiv, 2007
- Red. Jankov B., Rykovodstvo za upraznieniya po rastenievodstvo (lecebni, aromatni i vkusovi rasteniya), Akad. Izdat. na AU, Plovdiv, Plovdiv, 2011
- Red. Jankov B., Rastenievodstvo, Akad. Izdat. na AU, Plovdiv, Plovdiv, 2013
Literatura dodatkowa
- Rastenievydni nauli” – Nacionalen Centyr za Agrarni Nauki, Sofia
- Selskostopanska nauka” - Nacionalen Centyr za Agrarni Nauki, Sofia
- www.fao.org