Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Zrównoważona produkcja roślinna
Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona własności intelektualnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Inni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Neli Bencheva <bulgaria@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe pojęcia z ekonomiki rolnictwa i zasobów przyrodniczych. Wymagana jest wiedza z ogólnej uprawy roślin, bezpieczeństwa i jakości produktów roślinnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zapoznaje się z podstawowymi obiektami własności intelektualnej, międzynarodowym systemem regulacji normatywno-prawnej w celu ochrony nowych odmian roślin, osiągnięć biotechnologicznych i produktów, jako źródeł wzrostu ekonomicznego. |
C-2 | Student poznaje istotę, właściwości i wstęp do własności intelektualnej i systemu patentowego; systemu regulacji normatywno-prawnej w celu ochrony nowych odmian roślin; międzynarodowego systemu ochrony odmian UPOV; regulacji prawnych przy tworzeniu,zbywaniu i wykorzystywaniu nowych odmian; prawodawstwa Unii Europejskiej przy uznawaniu i ochronie odmian na jej terytorium; istotę osiągnięć biotechnologicznych i ich ochronę jako obiektu własności intelektualnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i właściwości własności intelektualnej. Wprowadzenie, pojęcia podstawowe i definicje związane z własnością intelektualną. | 2 |
T-W-2 | Rozwój własności intelektualnej i systemu patentowego.Rozwój ewolucyjny i charakterystyka obiektów własności intelektualnej. | 2 |
T-W-3 | Ochrona prawna nowych odmian i roślin, jako obiektu własności intelektualnej.Podstawa prawna ochrony własności intelektualnej; ustawy dotyczące zachowania i ochrony własności intelektualnej. | 3 |
T-W-4 | Międzynarodowy system ochrony własności intelektualnej. Istota systemu zachowania i ochrony nowych odmian roślin; konwencja międzynarodowa ochrony nowych odmian roślin; (UPOV); ekspertyzy. | 2 |
T-W-5 | Podstawy regulacji prawnych przy tworzeniu, zbywaniu i wykorzystywaniu nowych odmian roślin. Utrzymanie odmian; certyfikacja, produkcja , handel materiałem siewnym i sadzeniowym; import i eksport; kontrola materiału siewnego i sadzeniowego. | 3 |
T-W-6 | Prawodawstwo Unii Europejskiej. Prawa społeczności do odmiany; tendencje rozwoju i ochrony nowych odmian na terytorium UE; ogólna europejska lista odmian. | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | studiowanie literatury uzupełniającej | 6 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | opracowanie samodzielnej pracy kontrolnej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena bieżąca – test |
S-2 | Ocena formująca: ocena zaangażowania studenta w dyskusję problemową |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_A03-zpr_W01 Student zapoznaje się z podstawowymi obiektami własności intelektualnej, międzynarodowym systemem regulacji normatywno-prawnej w celu ochrony nowych odmian roślin, osiągnięć biotechnologicznych i produktów, jako źródeł wzrostu ekonomicznego. | ZPR_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_A03-zpr_U01 Student praktycznie dobiera normy prawne obowiązujące na terenie Unii Europejskiej w odniesieniu do ochrony poszczególnych obiektów własności intelektualnej. | ZPR_2A_U03, ZPR_2A_U04 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_A03-zpr_K01 Student ma świadomość znaczenia ochrony obiektów własności intelektualnej. Myśli i działa w sposób odpowiedzialny i przedsiębiorczy. | ZPR_2A_K03, ZPR_2A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_A03-zpr_W01 Student zapoznaje się z podstawowymi obiektami własności intelektualnej, międzynarodowym systemem regulacji normatywno-prawnej w celu ochrony nowych odmian roślin, osiągnięć biotechnologicznych i produktów, jako źródeł wzrostu ekonomicznego. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje podstawowe obiekty własności intelektualnej, w stopniu podstawowym opanował wymaganą wiedzę odnośnie międzynarodowych regulacji normatywno-prawnych w celu ochrony obiektów własności intelektualnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_A03-zpr_U01 Student praktycznie dobiera normy prawne obowiązujące na terenie Unii Europejskiej w odniesieniu do ochrony poszczególnych obiektów własności intelektualnej. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu zadowalajacym posiadł wymaganą umiejętność powiązania obowiązujących norm prawnych z poszczególnymi obiektami własności intelektualnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_A03-zpr_K01 Student ma świadomość znaczenia ochrony obiektów własności intelektualnej. Myśli i działa w sposób odpowiedzialny i przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia ochrony obiektów własności intelektualnej. Myśli i działa w sposów odpowiedzialny, przejawiając niewielką własną inicjatywę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grigorov V., Vavedenie v pravata na intelektualnata sobstvenost., Ruse, 2009
- Dobrea R., Ivanov I., Novite sortowe rasteniya kato intelektualnata sobstvenost., 2004
- Makarova M., Biotechnologii i biotechnologiczni postizeniya (intelektualna sobstvenost).
- Mitev M., Zastita na intelektualnata sobstvenost., 2002