Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Zrównoważona produkcja roślinna

Sylabus przedmiotu Podstawy uprawy winorośli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy uprawy winorośli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Inni
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmil Angelov <bulgaria@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,53zaliczenie
laboratoriaL2 20 1,00,47zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe pojęcia z zakresu botaniki, fizjologii, nawożenia roślin, ogólnej uprawy.
W-2Student posiada przygotowanie z podstawowych przedmiotów dotyczących wymagań i uprawy roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W czasie wykładów i ćwiczeń studenci otrzymają niezbędną wiedzę odnośnie biologii winorośli, zakładania i prowadzenia winnic.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami cięcia i prowadzenia winorośli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Agrobiologiczna charakterystyka najczęściej wykorzystywanych w praktyce podkładek winorośli. Agrobiologiczna i i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian do produkcji czerwonych win.2
T-L-2Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian do produkcji białych win, win deserowych , win musujących i destylatów winnych.2
T-L-3Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian deserowych (do spożycia w stanie surowym).2
T-L-4Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka odmian o podwyższonej odporności na choroby grzybowe i niskie temeparatury powietrza.2
T-L-5Cięcie zimowe. Zasady i reguły. Cięcie owocujące: Głowa и niski Guyot.2
T-L-6Cięcie owocujące: Mozer, Umbrella, Wysokopienny Guyot.2
T-L-7Produkcja materiału sadzeniowego winorośli. Cięcie matecznika. Szczepienie mechaniczne i stratyfikacja.1
T-L-8Tworzenie nowej winorośli.1
14
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do uprawy winorośli. Rozwój i rozprzestrzenienie winorośli. Cykle biologiczne i fazy fenologiczne w rozwoju winorośli.2
T-W-2Organografia winorośli. Cechy morfologiczne części roślin winorośli - korzeń, корен, łodyga, liść, pąk, kwiatostan i kwiat.1
T-W-3Wymagania winorośli odnośnie warunków środowiska zewnętrznego.1
T-W-4Technologia produkcji materiału sadzeniowego winorośli.2
T-W-5Zakładanie nowej winnicy. Wybór miejsca, termin i sposób sadzenia.1
T-W-6Cięcie winorośli. Cele i zadania cięcia. Płodność pąków i walka z biegunowością. Zależność między siłą wzrostu winorości, a plonem i jakością winogron.2
T-W-7Rodzaje cięcia i formowania. Cięcie z krótkimi i długimi ogniwami owoconośnymi.2
T-W-8Rodzaje cięcia i formowania. Cięcie z mieszanymi ogniwami owoconośnymi.1
T-W-9Cięcie zielonych latorośli i cięcia specjalne. Istota termin i sposób cięcia zielonych latorośli i cięcia specjalnego.2
T-W-10Utrzymanie gleby w winnicach.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1konsultacje związane z tematyką ćwiczeń4
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń4
A-L-3przygotowanie do zaliczenia6
A-L-4studiowanie literatury uzupełniającej2
A-L-5uczestnictwo w zajęciach14
30
wykłady
A-W-1konsultacje związane z tematyką wykładów4
A-W-2przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia8
A-W-3studiowanie literatury uzupełniającej4
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych
M-2ćwiczenia polowe prowadzone w winnicy uczelnianej
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła - na bieżąco sprawdzanie wiadomości uzyskanych w procesie nauczania
S-2Ocena formująca: zaangażowanie studenta w dyskusje tematyczne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_O02-UW-zpr_W01
Ma wiedzę na temat zakłądania i prowadzenia winnicy.
ZPR_2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
ZPR_2A_O02-UW-zpr_W02
Zna odmiany i szczepy winorośli do uparwy w konkretnych warunkach środowiska.
ZPR_2A_W07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-3S-1, S-2, S-3
ZPR_2A_O02-UW-zpr_W03
Ma wiedzę na temat wpływu cięcia na jakość owoców.
ZPR_2A_W07, ZPR_2A_W10C-2T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_O02-UW-zpr_U01
Potrafi ocenić jakość owoców i ich przydatność do produkcji win.
ZPR_2A_U01, ZPR_2A_U02, ZPR_2A_U03, ZPR_2A_U04C-1T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
ZPR_2A_O02-UW-zpr_U02
Posiada umiejętność cięcia i formowania winorośli.
ZPR_2A_U01, ZPR_2A_U02, ZPR_2A_U03, ZPR_2A_U04C-2T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_O02-UW-zpr_K01
Jest zorientowany w aktualnych trendach dotyczących uprawy winorośli.
ZPR_2A_K06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-2
ZPR_2A_O02-UW-zpr_K02
Potrafi zorganizować pracę w zespole.
ZPR_2A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_O02-UW-zpr_W01
Ma wiedzę na temat zakłądania i prowadzenia winnicy.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę odnośnie zakładania i prowadzenia winnic.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_O02-UW-zpr_W02
Zna odmiany i szczepy winorośli do uparwy w konkretnych warunkach środowiska.
2,0
3,0Student opanował wymaganą wiedzę na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_O02-UW-zpr_W03
Ma wiedzę na temat wpływu cięcia na jakość owoców.
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady cięcia i prowadzenia winorośli.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_O02-UW-zpr_U01
Potrafi ocenić jakość owoców i ich przydatność do produkcji win.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wymaganą umiejętność.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_O02-UW-zpr_U02
Posiada umiejętność cięcia i formowania winorośli.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował cięcie i prowadzenie winorośli.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_O02-UW-zpr_K01
Jest zorientowany w aktualnych trendach dotyczących uprawy winorośli.
2,0
3,0Orientuje się w aktualnych trendach dotyczących uprawy winorośli.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_O02-UW-zpr_K02
Potrafi zorganizować pracę w zespole.
2,0
3,0Student potrafi zorganizować pracę zespołową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brajkov D., Pandeliev S., Maszeva L., Mievska C., Ivanov A., Rojcev V., Botyanski P., Ucebnik po lozarstvo, Akad. Izdat. na AU Plovdiv, Plovdiv, 2005
  2. Brajkov D., Pandeliev S., Kantarev J., Maszeva L., Mievska C., Rykovodstvo za uprazneniya po lozarstvo i vinarstvo, Akad. Izdat. na AU Plovdiv, Plovdiv., 1984
  3. Кirol P., Ucebnik po lozarstvo. Zemizdat, Sofia, 2010
  4. Kiril P., Penkov M., Pandeliev S., Katerov K., Babrikov D., Mandzukov B., Mikrorajonirane na lozarstvo v Bulgaria, Sofia, 2010
  5. Pandeliev S., Maszeva L., Mievska C., Ivanov A., Botyanski P., Rykovodstvo za upraznieniya po lozarstvo, Zemizdat, Sofia, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Babrikov D., Brajkov D., Pandeliev S., Prognozirane na dobivite ot lozyata, VSI, Plovdiv, 1979
  2. Lilov D., Radulov L., Proizvodstvo na lozov posady cen material, Zemizdat, Sofia, 1979
  3. Magriso Ju. (Red.), Promiszleni technologii v lozarstvoto, Zemizdat, Sofia, 1979

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Agrobiologiczna charakterystyka najczęściej wykorzystywanych w praktyce podkładek winorośli. Agrobiologiczna i i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian do produkcji czerwonych win.2
T-L-2Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian do produkcji białych win, win deserowych , win musujących i destylatów winnych.2
T-L-3Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian deserowych (do spożycia w stanie surowym).2
T-L-4Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka odmian o podwyższonej odporności na choroby grzybowe i niskie temeparatury powietrza.2
T-L-5Cięcie zimowe. Zasady i reguły. Cięcie owocujące: Głowa и niski Guyot.2
T-L-6Cięcie owocujące: Mozer, Umbrella, Wysokopienny Guyot.2
T-L-7Produkcja materiału sadzeniowego winorośli. Cięcie matecznika. Szczepienie mechaniczne i stratyfikacja.1
T-L-8Tworzenie nowej winorośli.1
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do uprawy winorośli. Rozwój i rozprzestrzenienie winorośli. Cykle biologiczne i fazy fenologiczne w rozwoju winorośli.2
T-W-2Organografia winorośli. Cechy morfologiczne części roślin winorośli - korzeń, корен, łodyga, liść, pąk, kwiatostan i kwiat.1
T-W-3Wymagania winorośli odnośnie warunków środowiska zewnętrznego.1
T-W-4Technologia produkcji materiału sadzeniowego winorośli.2
T-W-5Zakładanie nowej winnicy. Wybór miejsca, termin i sposób sadzenia.1
T-W-6Cięcie winorośli. Cele i zadania cięcia. Płodność pąków i walka z biegunowością. Zależność między siłą wzrostu winorości, a plonem i jakością winogron.2
T-W-7Rodzaje cięcia i formowania. Cięcie z krótkimi i długimi ogniwami owoconośnymi.2
T-W-8Rodzaje cięcia i formowania. Cięcie z mieszanymi ogniwami owoconośnymi.1
T-W-9Cięcie zielonych latorośli i cięcia specjalne. Istota termin i sposób cięcia zielonych latorośli i cięcia specjalnego.2
T-W-10Utrzymanie gleby w winnicach.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1konsultacje związane z tematyką ćwiczeń4
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń4
A-L-3przygotowanie do zaliczenia6
A-L-4studiowanie literatury uzupełniającej2
A-L-5uczestnictwo w zajęciach14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1konsultacje związane z tematyką wykładów4
A-W-2przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia8
A-W-3studiowanie literatury uzupełniającej4
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O02-UW-zpr_W01Ma wiedzę na temat zakłądania i prowadzenia winnicy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W07posiada wiedzę z zakresu wymagań jakościowych (fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych) dla owoców, nasion, warzyw, roślin ozdobnych i leczniczych oraz funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1W czasie wykładów i ćwiczeń studenci otrzymają niezbędną wiedzę odnośnie biologii winorośli, zakładania i prowadzenia winnic.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do uprawy winorośli. Rozwój i rozprzestrzenienie winorośli. Cykle biologiczne i fazy fenologiczne w rozwoju winorośli.
T-W-2Organografia winorośli. Cechy morfologiczne części roślin winorośli - korzeń, корен, łodyga, liść, pąk, kwiatostan i kwiat.
T-W-3Wymagania winorośli odnośnie warunków środowiska zewnętrznego.
T-W-4Technologia produkcji materiału sadzeniowego winorośli.
T-W-5Zakładanie nowej winnicy. Wybór miejsca, termin i sposób sadzenia.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych
M-2ćwiczenia polowe prowadzone w winnicy uczelnianej
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła - na bieżąco sprawdzanie wiadomości uzyskanych w procesie nauczania
S-2Ocena formująca: zaangażowanie studenta w dyskusje tematyczne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę odnośnie zakładania i prowadzenia winnic.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O02-UW-zpr_W02Zna odmiany i szczepy winorośli do uparwy w konkretnych warunkach środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W07posiada wiedzę z zakresu wymagań jakościowych (fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych) dla owoców, nasion, warzyw, roślin ozdobnych i leczniczych oraz funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1W czasie wykładów i ćwiczeń studenci otrzymają niezbędną wiedzę odnośnie biologii winorośli, zakładania i prowadzenia winnic.
Treści programoweT-L-1Agrobiologiczna charakterystyka najczęściej wykorzystywanych w praktyce podkładek winorośli. Agrobiologiczna i i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian do produkcji czerwonych win.
T-L-2Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian do produkcji białych win, win deserowych , win musujących i destylatów winnych.
T-L-3Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian deserowych (do spożycia w stanie surowym).
T-L-4Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka odmian o podwyższonej odporności na choroby grzybowe i niskie temeparatury powietrza.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła - na bieżąco sprawdzanie wiadomości uzyskanych w procesie nauczania
S-2Ocena formująca: zaangażowanie studenta w dyskusje tematyczne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował wymaganą wiedzę na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O02-UW-zpr_W03Ma wiedzę na temat wpływu cięcia na jakość owoców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W07posiada wiedzę z zakresu wymagań jakościowych (fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych) dla owoców, nasion, warzyw, roślin ozdobnych i leczniczych oraz funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
ZPR_2A_W10posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji i znajomości roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami cięcia i prowadzenia winorośli.
Treści programoweT-W-6Cięcie winorośli. Cele i zadania cięcia. Płodność pąków i walka z biegunowością. Zależność między siłą wzrostu winorości, a plonem i jakością winogron.
T-W-7Rodzaje cięcia i formowania. Cięcie z krótkimi i długimi ogniwami owoconośnymi.
T-W-8Rodzaje cięcia i formowania. Cięcie z mieszanymi ogniwami owoconośnymi.
T-W-9Cięcie zielonych latorośli i cięcia specjalne. Istota termin i sposób cięcia zielonych latorośli i cięcia specjalnego.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia polowe prowadzone w winnicy uczelnianej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła - na bieżąco sprawdzanie wiadomości uzyskanych w procesie nauczania
S-2Ocena formująca: zaangażowanie studenta w dyskusje tematyczne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady cięcia i prowadzenia winorośli.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O02-UW-zpr_U01Potrafi ocenić jakość owoców i ich przydatność do produkcji win.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzenia wykonawczego i eksploatacyjnego opracowania z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
ZPR_2A_U02potrafi projektować nasadzenia ogrodnicze, z uwzględnieniem zasad integrowanej i ekologicznej produkcji oraz przedstawić projekt w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
ZPR_2A_U04potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu zaistniałych problemów przy planowaniu i realizacji produkcji ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1W czasie wykładów i ćwiczeń studenci otrzymają niezbędną wiedzę odnośnie biologii winorośli, zakładania i prowadzenia winnic.
Treści programoweT-W-3Wymagania winorośli odnośnie warunków środowiska zewnętrznego.
T-L-1Agrobiologiczna charakterystyka najczęściej wykorzystywanych w praktyce podkładek winorośli. Agrobiologiczna i i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian do produkcji czerwonych win.
T-L-2Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian do produkcji białych win, win deserowych , win musujących i destylatów winnych.
T-L-3Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian deserowych (do spożycia w stanie surowym).
T-L-4Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka odmian o podwyższonej odporności na choroby grzybowe i niskie temeparatury powietrza.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych
M-2ćwiczenia polowe prowadzone w winnicy uczelnianej
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła - na bieżąco sprawdzanie wiadomości uzyskanych w procesie nauczania
S-2Ocena formująca: zaangażowanie studenta w dyskusje tematyczne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wymaganą umiejętność.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O02-UW-zpr_U02Posiada umiejętność cięcia i formowania winorośli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzenia wykonawczego i eksploatacyjnego opracowania z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
ZPR_2A_U02potrafi projektować nasadzenia ogrodnicze, z uwzględnieniem zasad integrowanej i ekologicznej produkcji oraz przedstawić projekt w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
ZPR_2A_U04potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu zaistniałych problemów przy planowaniu i realizacji produkcji ogrodniczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami cięcia i prowadzenia winorośli.
Treści programoweT-L-5Cięcie zimowe. Zasady i reguły. Cięcie owocujące: Głowa и niski Guyot.
T-L-6Cięcie owocujące: Mozer, Umbrella, Wysokopienny Guyot.
T-L-7Produkcja materiału sadzeniowego winorośli. Cięcie matecznika. Szczepienie mechaniczne i stratyfikacja.
T-L-8Tworzenie nowej winorośli.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia polowe prowadzone w winnicy uczelnianej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła - na bieżąco sprawdzanie wiadomości uzyskanych w procesie nauczania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował cięcie i prowadzenie winorośli.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O02-UW-zpr_K01Jest zorientowany w aktualnych trendach dotyczących uprawy winorośli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K06potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z planowaniem i realizacją produkcji ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1W czasie wykładów i ćwiczeń studenci otrzymają niezbędną wiedzę odnośnie biologii winorośli, zakładania i prowadzenia winnic.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami cięcia i prowadzenia winorośli.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do uprawy winorośli. Rozwój i rozprzestrzenienie winorośli. Cykle biologiczne i fazy fenologiczne w rozwoju winorośli.
T-W-2Organografia winorośli. Cechy morfologiczne części roślin winorośli - korzeń, корен, łodyga, liść, pąk, kwiatostan i kwiat.
T-W-3Wymagania winorośli odnośnie warunków środowiska zewnętrznego.
T-W-4Technologia produkcji materiału sadzeniowego winorośli.
T-W-5Zakładanie nowej winnicy. Wybór miejsca, termin i sposób sadzenia.
T-W-6Cięcie winorośli. Cele i zadania cięcia. Płodność pąków i walka z biegunowością. Zależność między siłą wzrostu winorości, a plonem i jakością winogron.
T-W-7Rodzaje cięcia i formowania. Cięcie z krótkimi i długimi ogniwami owoconośnymi.
T-W-8Rodzaje cięcia i formowania. Cięcie z mieszanymi ogniwami owoconośnymi.
T-W-9Cięcie zielonych latorośli i cięcia specjalne. Istota termin i sposób cięcia zielonych latorośli i cięcia specjalnego.
T-W-10Utrzymanie gleby w winnicach.
T-L-1Agrobiologiczna charakterystyka najczęściej wykorzystywanych w praktyce podkładek winorośli. Agrobiologiczna i i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian do produkcji czerwonych win.
T-L-2Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian do produkcji białych win, win deserowych , win musujących i destylatów winnych.
T-L-3Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian deserowych (do spożycia w stanie surowym).
T-L-4Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka odmian o podwyższonej odporności na choroby grzybowe i niskie temeparatury powietrza.
T-L-5Cięcie zimowe. Zasady i reguły. Cięcie owocujące: Głowa и niski Guyot.
T-L-6Cięcie owocujące: Mozer, Umbrella, Wysokopienny Guyot.
T-L-7Produkcja materiału sadzeniowego winorośli. Cięcie matecznika. Szczepienie mechaniczne i stratyfikacja.
T-L-8Tworzenie nowej winorośli.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych
M-2ćwiczenia polowe prowadzone w winnicy uczelnianej
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaangażowanie studenta w dyskusje tematyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Orientuje się w aktualnych trendach dotyczących uprawy winorośli.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O02-UW-zpr_K02Potrafi zorganizować pracę w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcją ogrodniczą
Cel przedmiotuC-1W czasie wykładów i ćwiczeń studenci otrzymają niezbędną wiedzę odnośnie biologii winorośli, zakładania i prowadzenia winnic.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami cięcia i prowadzenia winorośli.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do uprawy winorośli. Rozwój i rozprzestrzenienie winorośli. Cykle biologiczne i fazy fenologiczne w rozwoju winorośli.
T-W-2Organografia winorośli. Cechy morfologiczne części roślin winorośli - korzeń, корен, łodyga, liść, pąk, kwiatostan i kwiat.
T-W-3Wymagania winorośli odnośnie warunków środowiska zewnętrznego.
T-W-4Technologia produkcji materiału sadzeniowego winorośli.
T-W-5Zakładanie nowej winnicy. Wybór miejsca, termin i sposób sadzenia.
T-W-6Cięcie winorośli. Cele i zadania cięcia. Płodność pąków i walka z biegunowością. Zależność między siłą wzrostu winorości, a plonem i jakością winogron.
T-W-7Rodzaje cięcia i formowania. Cięcie z krótkimi i długimi ogniwami owoconośnymi.
T-W-8Rodzaje cięcia i formowania. Cięcie z mieszanymi ogniwami owoconośnymi.
T-W-10Utrzymanie gleby w winnicach.
T-L-1Agrobiologiczna charakterystyka najczęściej wykorzystywanych w praktyce podkładek winorośli. Agrobiologiczna i i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian do produkcji czerwonych win.
T-L-2Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian do produkcji białych win, win deserowych , win musujących i destylatów winnych.
T-L-3Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka podstawowych odmian deserowych (do spożycia w stanie surowym).
T-L-4Agrobiologiczna i technologiczna charakterystyka odmian o podwyższonej odporności na choroby grzybowe i niskie temeparatury powietrza.
T-L-5Cięcie zimowe. Zasady i reguły. Cięcie owocujące: Głowa и niski Guyot.
T-L-6Cięcie owocujące: Mozer, Umbrella, Wysokopienny Guyot.
T-L-7Produkcja materiału sadzeniowego winorośli. Cięcie matecznika. Szczepienie mechaniczne i stratyfikacja.
T-L-8Tworzenie nowej winorośli.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych
M-2ćwiczenia polowe prowadzone w winnicy uczelnianej
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła - na bieżąco sprawdzanie wiadomości uzyskanych w procesie nauczania
S-2Ocena formująca: zaangażowanie studenta w dyskusje tematyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zorganizować pracę zespołową.
3,5
4,0
4,5
5,0