Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Zrównoważona produkcja roślinna

Sylabus przedmiotu Anatomia i fizjologia nasion:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Anatomia i fizjologia nasion
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Uniwersytet Rolniczy w Plovdiv, Bułgaria
Nauczyciel odpowiedzialny Ana Nikolova <bulgaria@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Malgorzata Berova <bulgaria@zut.edu.pl>, Andon Vasilev <bulgaria@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 1,00,47zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,53zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z botaniki i fizjologii roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy odnośnie formowania, budowy, i sposobów kiełkowania nasion - szczegółowe omówienie różnych rodzajów spoczynku nasion, przyczyn, które je determinują, czynników ekologicznych i fizjologicznych niezbędnych do przerywania spoczynku nasion.
C-2Pogłębienie wiedzy z dziedziny anatomii i fizjologii nasion w celu lepszego zrozumienia przez studentów strategii reprodukcyjnej roślin i ich możliwości adaptacyjnych do warunków środowiska naturalnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kwiat i owoc. Budowa kwiatu i owocu.2
T-L-2Budowa nasion. Budowa i rodzaje nasion.1
T-L-3Budowa nasion.Typy nasion w zależności od budowy morfologicznej zarodków.1
T-L-4Spoczynek fizjologiczny nasion.Struktury anatomiczne przy spoczynku fizycznym i mechanicznym nasion.2
T-L-5Żywotność nasion. Badanie żywotności nasion.1
T-L-6Kiełkowanie nasion.Rodzaje kiełkowania nasion.1
T-L-7Oddychanie nasion. Metody określania intensywności oddychania.1
T-L-8Intensywność oddychania. Wpływ czynników ekologicznych na intensywność oddychania nasion.1
T-L-9Zmiany fizjologiczne i uszkodzenia przy przechowywaniu nasion roślin zbożowych.2
T-L-10Zmiany fizjologiczne i uszkodzenia przy przechowywaniu nasion roślin motylkowych nasiennych i roślin specjalnych.1
T-L-11Problemy przerastania nasion. Odchylenia od normalnego przerastania w zależności od przynależności rodzajowej, dojrzałości, wieku, stopnia starzenia, pogorszenie jakości i degradacja nasion o różnym składzie chemicznym.1
14
wykłady
T-W-1Powstawanie nasion. Budowa kwiatów. Zapłodnienie podwójne. Formowanie nasion.2
T-W-2Struktura nasion. Części nasienia i rodzaje nasion.1
T-W-3Skład chemiczny nasion. Kumulacja i przekształcanie materiałów zapasowych w nasionach.1
T-W-4Kompleks hormonalny w nasionach. Fitohormony w czasie formowania nasion i w okresie pozbiorczym.1
T-W-5Zmiany podczas przechowywania nasion. Procesy fizjologiczne i biochemiczne zachodzące w nasionach podczas przechowywania.1
T-W-6Żywotność nasion. Wpływ czynników ekologicznych na żywotność nasion.2
T-W-7Spoczynek fizjologiczny nasion. Charakterystyka, przyczyny i sposoby przerywania.2
T-W-8Spoczynek fizyczny i morfologiczny. Charakterystyka, przyczyny i sposoby przerywania.2
T-W-9Stałe banki nasion. Powietrzne i glebowe banki nasion.2
T-W-10Kiełkowanie nasion. Rodzaje kiełkowania i budowa młodych siewek.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1przygotowanie do ćwiczeń4
A-L-2przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń4
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej i do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń4
A-L-5uczestnictwo w zajęciach14
30
wykłady
A-W-1konsultacje związane z tematyką wykładów4
A-W-2przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3studiowanie fachowej literatury4
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy.
M-2Metoda praktyczna - praca z materiałem roślinnym i nasiennym.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżące sprawdzanie wiedzy- test
S-2Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_O01-A-zpr_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat formowania, budowy, i sposobów kiełkowania nasion, rodzajów spoczynku nasion, przyczyn, które je determinują, czynników ekologicznych i fizjologicznych niezbędnych do przerywania spoczynku nasion.
ZPR_2A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ZPR_2A_O01-A-zpr_W02
Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian zachodzących w nasionach w okresie ich kiełkowania, przechowywania i spoczynku. Zna czynniki ekologiczne wpływające na żywotność nasion.
ZPR_2A_W07C-2T-W-5, T-W-6, T-W-9M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_O01-A-zpr_U01
Student posiada umiejętność prawidłowej oceny budowy kwiatów, owoców i nasion.Potrafi wskazać typy nasion w zależności od budowy morfologicznej zarodków.
ZPR_2A_U04C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-1, S-2
ZPR_2A_O01-A-zpr_U02
Student posiada umiejętnośc praktycznej oceny wartości siewnej nasion.
ZPR_2A_U04C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_O01-A-zpr_K01
Student ma świadomośc ważności jakości nasion w uzyskiwaniu wysokich plonów roślin uprawnych.
ZPR_2A_K04C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_O01-A-zpr_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat formowania, budowy, i sposobów kiełkowania nasion, rodzajów spoczynku nasion, przyczyn, które je determinują, czynników ekologicznych i fizjologicznych niezbędnych do przerywania spoczynku nasion.
2,0
3,0Student na poziomie podstawowym opanował wymaganą wiedzę na temat formowania, budowy i kiełkowania nasion, rodzajów spoczynku nasion i czynników niezbędnych do przerywania spoczynku nasion.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_O01-A-zpr_W02
Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian zachodzących w nasionach w okresie ich kiełkowania, przechowywania i spoczynku. Zna czynniki ekologiczne wpływające na żywotność nasion.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat zmian zachodzących w nasionach w różnych okresach ich życia. Zna i opisuje czynniki ekologiczne wpływające na żywotność nasion.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_O01-A-zpr_U01
Student posiada umiejętność prawidłowej oceny budowy kwiatów, owoców i nasion.Potrafi wskazać typy nasion w zależności od budowy morfologicznej zarodków.
2,0
3,0Student posiadł umiejętność oceny budowy kwiatów owoców i nasion w stopniu podstawowym. Potrafi wskazać typy nasion w zależności od budowy morfologicznej zarodków najważniejszych roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_O01-A-zpr_U02
Student posiada umiejętnośc praktycznej oceny wartości siewnej nasion.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiadł umiejętność oceny wartości siewnej nasion.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_O01-A-zpr_K01
Student ma świadomośc ważności jakości nasion w uzyskiwaniu wysokich plonów roślin uprawnych.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę z wpływu jakości materiału siewnego na wielkość uzyskiwanych plonów roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 1.Terzijski D., Popova M., Czeszmedzijev I., Anatomiya i morfologiya na rastenyata., Akademicno izdatelstvo na AU-Plovdiv, Plovdiv, 2012
  2. Nikolova D., Anatomiya i morfologia na rastenyata, Plovdiv., 1995
  3. Georgiev G., Cakalova E., Anatomiya i morfologiya na rasteniyata, Nauka i izkustvo, Sofia, 1986
  4. Vasileva A., Boronin N., Elenevskij A., Serebyakov T., Anatomiya i morfologia pastenij, Prosvestenie, 1978
  5. Baskin, C., J. M. Baskin, Seeds, Academic Press, California, 1998
  6. Bewley J.D., M. Black, Physiology and Biochemistry of seeds. Viability, Dormancy, and Environmental control, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Bewley J. D., M. Black, Seeds Physiology of Development and Germination, Plenum press, 1994
  2. Benech-Аrnold R., R. Sanchez, Seed physiology, applications to agriculture, 2004
  3. Evert R.F., Esau’s plant anatomy, John Wiley &Sons, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kwiat i owoc. Budowa kwiatu i owocu.2
T-L-2Budowa nasion. Budowa i rodzaje nasion.1
T-L-3Budowa nasion.Typy nasion w zależności od budowy morfologicznej zarodków.1
T-L-4Spoczynek fizjologiczny nasion.Struktury anatomiczne przy spoczynku fizycznym i mechanicznym nasion.2
T-L-5Żywotność nasion. Badanie żywotności nasion.1
T-L-6Kiełkowanie nasion.Rodzaje kiełkowania nasion.1
T-L-7Oddychanie nasion. Metody określania intensywności oddychania.1
T-L-8Intensywność oddychania. Wpływ czynników ekologicznych na intensywność oddychania nasion.1
T-L-9Zmiany fizjologiczne i uszkodzenia przy przechowywaniu nasion roślin zbożowych.2
T-L-10Zmiany fizjologiczne i uszkodzenia przy przechowywaniu nasion roślin motylkowych nasiennych i roślin specjalnych.1
T-L-11Problemy przerastania nasion. Odchylenia od normalnego przerastania w zależności od przynależności rodzajowej, dojrzałości, wieku, stopnia starzenia, pogorszenie jakości i degradacja nasion o różnym składzie chemicznym.1
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstawanie nasion. Budowa kwiatów. Zapłodnienie podwójne. Formowanie nasion.2
T-W-2Struktura nasion. Części nasienia i rodzaje nasion.1
T-W-3Skład chemiczny nasion. Kumulacja i przekształcanie materiałów zapasowych w nasionach.1
T-W-4Kompleks hormonalny w nasionach. Fitohormony w czasie formowania nasion i w okresie pozbiorczym.1
T-W-5Zmiany podczas przechowywania nasion. Procesy fizjologiczne i biochemiczne zachodzące w nasionach podczas przechowywania.1
T-W-6Żywotność nasion. Wpływ czynników ekologicznych na żywotność nasion.2
T-W-7Spoczynek fizjologiczny nasion. Charakterystyka, przyczyny i sposoby przerywania.2
T-W-8Spoczynek fizyczny i morfologiczny. Charakterystyka, przyczyny i sposoby przerywania.2
T-W-9Stałe banki nasion. Powietrzne i glebowe banki nasion.2
T-W-10Kiełkowanie nasion. Rodzaje kiełkowania i budowa młodych siewek.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie do ćwiczeń4
A-L-2przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń4
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej i do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń4
A-L-5uczestnictwo w zajęciach14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1konsultacje związane z tematyką wykładów4
A-W-2przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3studiowanie fachowej literatury4
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O01-A-zpr_W01Student posiada pogłębioną wiedzę na temat formowania, budowy, i sposobów kiełkowania nasion, rodzajów spoczynku nasion, przyczyn, które je determinują, czynników ekologicznych i fizjologicznych niezbędnych do przerywania spoczynku nasion.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W07posiada wiedzę z zakresu wymagań jakościowych (fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych) dla owoców, nasion, warzyw, roślin ozdobnych i leczniczych oraz funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy odnośnie formowania, budowy, i sposobów kiełkowania nasion - szczegółowe omówienie różnych rodzajów spoczynku nasion, przyczyn, które je determinują, czynników ekologicznych i fizjologicznych niezbędnych do przerywania spoczynku nasion.
C-2Pogłębienie wiedzy z dziedziny anatomii i fizjologii nasion w celu lepszego zrozumienia przez studentów strategii reprodukcyjnej roślin i ich możliwości adaptacyjnych do warunków środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-1Powstawanie nasion. Budowa kwiatów. Zapłodnienie podwójne. Formowanie nasion.
T-W-2Struktura nasion. Części nasienia i rodzaje nasion.
T-W-3Skład chemiczny nasion. Kumulacja i przekształcanie materiałów zapasowych w nasionach.
T-W-4Kompleks hormonalny w nasionach. Fitohormony w czasie formowania nasion i w okresie pozbiorczym.
T-W-7Spoczynek fizjologiczny nasion. Charakterystyka, przyczyny i sposoby przerywania.
T-W-8Spoczynek fizyczny i morfologiczny. Charakterystyka, przyczyny i sposoby przerywania.
T-W-10Kiełkowanie nasion. Rodzaje kiełkowania i budowa młodych siewek.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy.
M-2Metoda praktyczna - praca z materiałem roślinnym i nasiennym.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżące sprawdzanie wiedzy- test
S-2Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na poziomie podstawowym opanował wymaganą wiedzę na temat formowania, budowy i kiełkowania nasion, rodzajów spoczynku nasion i czynników niezbędnych do przerywania spoczynku nasion.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O01-A-zpr_W02Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian zachodzących w nasionach w okresie ich kiełkowania, przechowywania i spoczynku. Zna czynniki ekologiczne wpływające na żywotność nasion.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W07posiada wiedzę z zakresu wymagań jakościowych (fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych) dla owoców, nasion, warzyw, roślin ozdobnych i leczniczych oraz funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Pogłębienie wiedzy z dziedziny anatomii i fizjologii nasion w celu lepszego zrozumienia przez studentów strategii reprodukcyjnej roślin i ich możliwości adaptacyjnych do warunków środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-5Zmiany podczas przechowywania nasion. Procesy fizjologiczne i biochemiczne zachodzące w nasionach podczas przechowywania.
T-W-6Żywotność nasion. Wpływ czynników ekologicznych na żywotność nasion.
T-W-9Stałe banki nasion. Powietrzne i glebowe banki nasion.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżące sprawdzanie wiedzy- test
S-2Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat zmian zachodzących w nasionach w różnych okresach ich życia. Zna i opisuje czynniki ekologiczne wpływające na żywotność nasion.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O01-A-zpr_U01Student posiada umiejętność prawidłowej oceny budowy kwiatów, owoców i nasion.Potrafi wskazać typy nasion w zależności od budowy morfologicznej zarodków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U04potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu zaistniałych problemów przy planowaniu i realizacji produkcji ogrodniczej
Cel przedmiotuC-2Pogłębienie wiedzy z dziedziny anatomii i fizjologii nasion w celu lepszego zrozumienia przez studentów strategii reprodukcyjnej roślin i ich możliwości adaptacyjnych do warunków środowiska naturalnego.
Treści programoweT-L-1Kwiat i owoc. Budowa kwiatu i owocu.
T-L-2Budowa nasion. Budowa i rodzaje nasion.
T-L-3Budowa nasion.Typy nasion w zależności od budowy morfologicznej zarodków.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - praca z materiałem roślinnym i nasiennym.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżące sprawdzanie wiedzy- test
S-2Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadł umiejętność oceny budowy kwiatów owoców i nasion w stopniu podstawowym. Potrafi wskazać typy nasion w zależności od budowy morfologicznej zarodków najważniejszych roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O01-A-zpr_U02Student posiada umiejętnośc praktycznej oceny wartości siewnej nasion.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U04potrafi krytycznie ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu zaistniałych problemów przy planowaniu i realizacji produkcji ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy odnośnie formowania, budowy, i sposobów kiełkowania nasion - szczegółowe omówienie różnych rodzajów spoczynku nasion, przyczyn, które je determinują, czynników ekologicznych i fizjologicznych niezbędnych do przerywania spoczynku nasion.
C-2Pogłębienie wiedzy z dziedziny anatomii i fizjologii nasion w celu lepszego zrozumienia przez studentów strategii reprodukcyjnej roślin i ich możliwości adaptacyjnych do warunków środowiska naturalnego.
Treści programoweT-L-4Spoczynek fizjologiczny nasion.Struktury anatomiczne przy spoczynku fizycznym i mechanicznym nasion.
T-L-5Żywotność nasion. Badanie żywotności nasion.
T-L-6Kiełkowanie nasion.Rodzaje kiełkowania nasion.
T-L-7Oddychanie nasion. Metody określania intensywności oddychania.
T-L-8Intensywność oddychania. Wpływ czynników ekologicznych na intensywność oddychania nasion.
T-L-9Zmiany fizjologiczne i uszkodzenia przy przechowywaniu nasion roślin zbożowych.
T-L-10Zmiany fizjologiczne i uszkodzenia przy przechowywaniu nasion roślin motylkowych nasiennych i roślin specjalnych.
T-L-11Problemy przerastania nasion. Odchylenia od normalnego przerastania w zależności od przynależności rodzajowej, dojrzałości, wieku, stopnia starzenia, pogorszenie jakości i degradacja nasion o różnym składzie chemicznym.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - praca z materiałem roślinnym i nasiennym.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżące sprawdzanie wiedzy- test
S-2Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym posiadł umiejętność oceny wartości siewnej nasion.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_O01-A-zpr_K01Student ma świadomośc ważności jakości nasion w uzyskiwaniu wysokich plonów roślin uprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy odnośnie formowania, budowy, i sposobów kiełkowania nasion - szczegółowe omówienie różnych rodzajów spoczynku nasion, przyczyn, które je determinują, czynników ekologicznych i fizjologicznych niezbędnych do przerywania spoczynku nasion.
C-2Pogłębienie wiedzy z dziedziny anatomii i fizjologii nasion w celu lepszego zrozumienia przez studentów strategii reprodukcyjnej roślin i ich możliwości adaptacyjnych do warunków środowiska naturalnego.
Treści programoweT-L-4Spoczynek fizjologiczny nasion.Struktury anatomiczne przy spoczynku fizycznym i mechanicznym nasion.
T-L-5Żywotność nasion. Badanie żywotności nasion.
T-L-6Kiełkowanie nasion.Rodzaje kiełkowania nasion.
T-L-7Oddychanie nasion. Metody określania intensywności oddychania.
T-L-8Intensywność oddychania. Wpływ czynników ekologicznych na intensywność oddychania nasion.
T-L-9Zmiany fizjologiczne i uszkodzenia przy przechowywaniu nasion roślin zbożowych.
T-L-10Zmiany fizjologiczne i uszkodzenia przy przechowywaniu nasion roślin motylkowych nasiennych i roślin specjalnych.
T-L-11Problemy przerastania nasion. Odchylenia od normalnego przerastania w zależności od przynależności rodzajowej, dojrzałości, wieku, stopnia starzenia, pogorszenie jakości i degradacja nasion o różnym składzie chemicznym.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - praca z materiałem roślinnym i nasiennym.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżące sprawdzanie wiedzy- test
S-2Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę z wpływu jakości materiału siewnego na wielkość uzyskiwanych plonów roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0