Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Zrównoważona produkcja roślinna
Sylabus przedmiotu Anatomia i fizjologia nasion:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Anatomia i fizjologia nasion | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Uniwersytet Rolniczy w Plovdiv, Bułgaria | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ana Nikolova <bulgaria@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Malgorzata Berova <bulgaria@zut.edu.pl>, Andon Vasilev <bulgaria@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z botaniki i fizjologii roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy odnośnie formowania, budowy, i sposobów kiełkowania nasion - szczegółowe omówienie różnych rodzajów spoczynku nasion, przyczyn, które je determinują, czynników ekologicznych i fizjologicznych niezbędnych do przerywania spoczynku nasion. |
C-2 | Pogłębienie wiedzy z dziedziny anatomii i fizjologii nasion w celu lepszego zrozumienia przez studentów strategii reprodukcyjnej roślin i ich możliwości adaptacyjnych do warunków środowiska naturalnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kwiat i owoc. Budowa kwiatu i owocu. | 2 |
T-L-2 | Budowa nasion. Budowa i rodzaje nasion. | 1 |
T-L-3 | Budowa nasion.Typy nasion w zależności od budowy morfologicznej zarodków. | 1 |
T-L-4 | Spoczynek fizjologiczny nasion.Struktury anatomiczne przy spoczynku fizycznym i mechanicznym nasion. | 2 |
T-L-5 | Żywotność nasion. Badanie żywotności nasion. | 1 |
T-L-6 | Kiełkowanie nasion.Rodzaje kiełkowania nasion. | 1 |
T-L-7 | Oddychanie nasion. Metody określania intensywności oddychania. | 1 |
T-L-8 | Intensywność oddychania. Wpływ czynników ekologicznych na intensywność oddychania nasion. | 1 |
T-L-9 | Zmiany fizjologiczne i uszkodzenia przy przechowywaniu nasion roślin zbożowych. | 2 |
T-L-10 | Zmiany fizjologiczne i uszkodzenia przy przechowywaniu nasion roślin motylkowych nasiennych i roślin specjalnych. | 1 |
T-L-11 | Problemy przerastania nasion. Odchylenia od normalnego przerastania w zależności od przynależności rodzajowej, dojrzałości, wieku, stopnia starzenia, pogorszenie jakości i degradacja nasion o różnym składzie chemicznym. | 1 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstawanie nasion. Budowa kwiatów. Zapłodnienie podwójne. Formowanie nasion. | 2 |
T-W-2 | Struktura nasion. Części nasienia i rodzaje nasion. | 1 |
T-W-3 | Skład chemiczny nasion. Kumulacja i przekształcanie materiałów zapasowych w nasionach. | 1 |
T-W-4 | Kompleks hormonalny w nasionach. Fitohormony w czasie formowania nasion i w okresie pozbiorczym. | 1 |
T-W-5 | Zmiany podczas przechowywania nasion. Procesy fizjologiczne i biochemiczne zachodzące w nasionach podczas przechowywania. | 1 |
T-W-6 | Żywotność nasion. Wpływ czynników ekologicznych na żywotność nasion. | 2 |
T-W-7 | Spoczynek fizjologiczny nasion. Charakterystyka, przyczyny i sposoby przerywania. | 2 |
T-W-8 | Spoczynek fizyczny i morfologiczny. Charakterystyka, przyczyny i sposoby przerywania. | 2 |
T-W-9 | Stałe banki nasion. Powietrzne i glebowe banki nasion. | 2 |
T-W-10 | Kiełkowanie nasion. Rodzaje kiełkowania i budowa młodych siewek. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | przygotowanie do ćwiczeń | 4 |
A-L-2 | przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie pracy kontrolnej i do zaliczenia ćwiczeń | 4 |
A-L-4 | Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń | 4 |
A-L-5 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | konsultacje związane z tematyką wykładów | 4 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | studiowanie fachowej literatury | 4 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy. |
M-2 | Metoda praktyczna - praca z materiałem roślinnym i nasiennym. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżące sprawdzanie wiedzy- test |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_O01-A-zpr_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat formowania, budowy, i sposobów kiełkowania nasion, rodzajów spoczynku nasion, przyczyn, które je determinują, czynników ekologicznych i fizjologicznych niezbędnych do przerywania spoczynku nasion. | ZPR_2A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZPR_2A_O01-A-zpr_W02 Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian zachodzących w nasionach w okresie ich kiełkowania, przechowywania i spoczynku. Zna czynniki ekologiczne wpływające na żywotność nasion. | ZPR_2A_W07 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_O01-A-zpr_U01 Student posiada umiejętność prawidłowej oceny budowy kwiatów, owoców i nasion.Potrafi wskazać typy nasion w zależności od budowy morfologicznej zarodków. | ZPR_2A_U04 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZPR_2A_O01-A-zpr_U02 Student posiada umiejętnośc praktycznej oceny wartości siewnej nasion. | ZPR_2A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_O01-A-zpr_K01 Student ma świadomośc ważności jakości nasion w uzyskiwaniu wysokich plonów roślin uprawnych. | ZPR_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_O01-A-zpr_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat formowania, budowy, i sposobów kiełkowania nasion, rodzajów spoczynku nasion, przyczyn, które je determinują, czynników ekologicznych i fizjologicznych niezbędnych do przerywania spoczynku nasion. | 2,0 | |
3,0 | Student na poziomie podstawowym opanował wymaganą wiedzę na temat formowania, budowy i kiełkowania nasion, rodzajów spoczynku nasion i czynników niezbędnych do przerywania spoczynku nasion. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZPR_2A_O01-A-zpr_W02 Student ma pogłębioną wiedzę na temat zmian zachodzących w nasionach w okresie ich kiełkowania, przechowywania i spoczynku. Zna czynniki ekologiczne wpływające na żywotność nasion. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat zmian zachodzących w nasionach w różnych okresach ich życia. Zna i opisuje czynniki ekologiczne wpływające na żywotność nasion. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_O01-A-zpr_U01 Student posiada umiejętność prawidłowej oceny budowy kwiatów, owoców i nasion.Potrafi wskazać typy nasion w zależności od budowy morfologicznej zarodków. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł umiejętność oceny budowy kwiatów owoców i nasion w stopniu podstawowym. Potrafi wskazać typy nasion w zależności od budowy morfologicznej zarodków najważniejszych roślin uprawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZPR_2A_O01-A-zpr_U02 Student posiada umiejętnośc praktycznej oceny wartości siewnej nasion. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym posiadł umiejętność oceny wartości siewnej nasion. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_O01-A-zpr_K01 Student ma świadomośc ważności jakości nasion w uzyskiwaniu wysokich plonów roślin uprawnych. | 2,0 | |
3,0 | Student zdaje sobie sprawę z wpływu jakości materiału siewnego na wielkość uzyskiwanych plonów roślin uprawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- 1.Terzijski D., Popova M., Czeszmedzijev I., Anatomiya i morfologiya na rastenyata., Akademicno izdatelstvo na AU-Plovdiv, Plovdiv, 2012
- Nikolova D., Anatomiya i morfologia na rastenyata, Plovdiv., 1995
- Georgiev G., Cakalova E., Anatomiya i morfologiya na rasteniyata, Nauka i izkustvo, Sofia, 1986
- Vasileva A., Boronin N., Elenevskij A., Serebyakov T., Anatomiya i morfologia pastenij, Prosvestenie, 1978
- Baskin, C., J. M. Baskin, Seeds, Academic Press, California, 1998
- Bewley J.D., M. Black, Physiology and Biochemistry of seeds. Viability, Dormancy, and Environmental control, 1982
Literatura dodatkowa
- Bewley J. D., M. Black, Seeds Physiology of Development and Germination, Plenum press, 1994
- Benech-Аrnold R., R. Sanchez, Seed physiology, applications to agriculture, 2004
- Evert R.F., Esau’s plant anatomy, John Wiley &Sons, 2006