Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Zrównoważona produkcja roślinna
Sylabus przedmiotu Odżywianie mineralne w rolnictwie organicznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Odżywianie mineralne w rolnictwie organicznym | ||
Specjalność | Zrównoważona produkcja roślinna | ||
Jednostka prowadząca | Inni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ivan Manolov <bulgaria@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student jest zapoznany z podstawowymi zagadnieniami z zakresu gleboznawstwa, mikrobiologii, fizjologii roślin i chemii rolnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego. |
C-2 | Zapoznanie studentów z czynnikami, które mają wpływ na żyzność gleby w warunkach rolnictwa ekologicznego. |
C-3 | Wskazanie środków pozwalających na zachowanie żyzności gleby. |
C-4 | Zapoznanie z zasadami prawidłowego nawożenia mineralnego roślin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Strategia zachowania żyzności gleby w gospodarstwie mieszanym. | 2 |
T-A-2 | Strategia zachowania żyzności gleby w gospodarstwie ekologicznym. | 2 |
T-A-3 | Mity na temat jakości żywności przemysłowej i ekologicznej. | 3 |
T-A-4 | Pestycydy, rośliny GMO i ich oddziaływanie na środowisko naturalne i zdrowie człowieka. | 3 |
T-A-5 | Zarządzanie żyznością gleby w gospodarstwie ekologicznym (ćwiczenia terenowe w gospodarstwie ekologicznym). | 5 |
T-A-6 | Zarządzanie żyznością gleby w gospodarstwie biodynamicznym (ćwiczenia terenowe w gospodarstwie biodynamicznym). | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rolnictwo ekologiczne. Historia i perspektywy rozwoju. Czym jest rolnictwo ekologiczne? Podstawowe zasady systemów upraw integrowanych. Różnica między produktami z upraw ekologicznych i konwencjonalnych. Przejście od produkcji konwencjonalnej do ekologicznej. Certyfikacja w rolnictwie organicznym. | 2 |
T-W-2 | Żyzność gleby. Podstawowe czynniki sprzyjające rozwojowi rolnictwa ekologicznego. Bioróżnorodność, a rolnictwo ekologiczne. Zmiany w glebie w rolnictwie konwencjonalnym. Wpływ rolnictwa ekologicznego na procesy erozji gleby. Gleba jako twór żywy. Przepływ pokarmowy i energetyczny w glebie. Życie biologiczne w glebie. Dżdżownice – ważny czynnik żyzności gleby. Wpływ innych organizmów glebowych na żyzność gleby. | 4 |
T-W-3 | Odżywianie mineralne roślin. Wpływ właściwości fizycznych i chemicznych gleby na odżywianie roślin. Rola substancji organicznej w odżywianiu roślin. Znaczenie aktywności biologicznej gleby w odżywianiu mineralnym roślin. Znaczenie systemu korzeniowego dla wzrostu roślin. Znaczenie roślin motylkowych, łąk i pastwisk w odżywianiu roślin. | 3 |
T-W-4 | Składniki pokarmowe roślin. Azot – obieg azotu,straty azotu, źródła azotu. Fosfor – straty fosforu, żródła fosforu. Potas – straty potasu, źródła potasu. | 2 |
T-W-5 | Nawozy organiczne.Obornik. Skład i rodzaje obornika. Zmiany składu chemicznego obornika w czasie jego fermentacji. Obornik półpłynny i płynny. Komposty. Termin stosowania nawozów organicznych. | 3 |
T-W-6 | Ściółkowanie. Cel ściółkowania. Materiały wykorzystywane do ściółkowania. Zastosowanie ściółkowania. | 3 |
T-W-7 | Nawożenie zielone i rośliny okrywowe. Rośliny stosowane w nawożeniu zielonym i jako rośliny okrywowe. Agrotechnika roślin stosowanych w nawożeniu zielonym. Wpływ nawożenia zielonego na właściwości gleby. Nawożenie zielone, a zwalczanie chorób i szkodników. | 3 |
T-W-8 | Biohumus z dżdżownic kalifornijskich - skład, produkcja, astosowanie. Krajowa produkcja biohumusu. | 2 |
T-W-9 | Nawozy. Nawozy i środki poprawiające jakość gleby dopuszczone do stosowania w uprawach ekologicznych roślin. | 2 |
24 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | opracowanie pracy kontrolnej | 6 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 8 |
A-A-3 | konsultacje związane z tematyką ćwiczeń | 6 |
A-A-4 | studiowanie literatury uzupełniającej | 4 |
A-A-5 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | konsultacje związane z tematyką wykładów | 6 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-3 | studiowanie literatury uzupełniającej | 6 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 24 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady – standardowe wykłady z prezentowanym bogatym materiałem poglądowym (zdjęcia i filmy video). |
M-2 | ćwiczenia – przeprowadzane w działających gospodarstwach ekologicznych i biodynamicznych. |
M-3 | dyskusja dydaktyczna – prowadzona między studentami i nauczycielem po wcześniejszym przygotowaniu się studentów na zadany temat. |
M-4 | opracowanie pracy kontrolnej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej |
S-2 | Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie do ćwiczeń i zaangażowanie studenta w dyskusję. |
S-3 | Ocena formująca: sparwdzian pisemny obejmujący tematykę ćwiczeń. |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D11-zpr_W01 Student ma wiedzę na temat zasad funkcjonowania gospodarstw konwencjonalnych i ekologicznych oraz wpływu podstawowych czynników sprzyjającychrozwojowi rolnictwa ekologicznego na podstawowe parametry żyzności gleby. | ZPR_2A_W03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZPR_2A_D11-zpr_W02 Student ma pogłębioną wiedzę na temat odżywiania mineralnego roślin w gospodarstwie integrowanym nawozów mineralnych oraz organicznych w nim stosowanych. | ZPR_2A_W03, ZPR_2A_W11 | — | — | C-3, C-4 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D11-zpr_U01 Student potrafi opracować strategię zachowania żyzności gleby w różnych typach gospodarstw. W oparciu o pogłębioną wiedzę z zakresu odżywiania roślin opracowuje programy nawożenia w gospodarstwie integrowanym. | ZPR_2A_U01 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
ZPR_2A_D11-zpr_U02 Student potrafi wskazać szkodliwe oddziaływanie stosowanych w ochronie roślin pestycydów na stan środowiskd naturalnego. | ZPR_2A_U01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-3, T-A-4 | M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D11-zpr_K01 Student ma świadomośc znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów roślin uprawnych wysokiej jakości, właściwie ocenia ryzyko stosowania nawozów i środków ochrony roślin na stan środowiska naturalnego. | ZPR_2A_K03, ZPR_2A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D11-zpr_W01 Student ma wiedzę na temat zasad funkcjonowania gospodarstw konwencjonalnych i ekologicznych oraz wpływu podstawowych czynników sprzyjającychrozwojowi rolnictwa ekologicznego na podstawowe parametry żyzności gleby. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę odnośnie zasad funkcjonowania gospodarstw konwencjonalnych i ekologicznyh oraz wpływu czynników sprzyjających rozwojowi gospodarstw ekologicznych i mających wpływ na zachowanie żyzności gleby. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZPR_2A_D11-zpr_W02 Student ma pogłębioną wiedzę na temat odżywiania mineralnego roślin w gospodarstwie integrowanym nawozów mineralnych oraz organicznych w nim stosowanych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat odżywiania roślin. Potrafi wymienić podstawowe nawozy mineralne i organiczne stosowane w integrowanej produkcji roślin uprawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D11-zpr_U01 Student potrafi opracować strategię zachowania żyzności gleby w różnych typach gospodarstw. W oparciu o pogłębioną wiedzę z zakresu odżywiania roślin opracowuje programy nawożenia w gospodarstwie integrowanym. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawy zmierzające do zachowania żyzności gleby w różnych gospodarstwach. Opracowuje programy nawożenia w gospodarstwie integrowanym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZPR_2A_D11-zpr_U02 Student potrafi wskazać szkodliwe oddziaływanie stosowanych w ochronie roślin pestycydów na stan środowiskd naturalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student logicznie ocenia szkodliwe oddziaływanie stosowanych w ochronie roślin pestycydów na stan środowiska naturalnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D11-zpr_K01 Student ma świadomośc znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów roślin uprawnych wysokiej jakości, właściwie ocenia ryzyko stosowania nawozów i środków ochrony roślin na stan środowiska naturalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za środowisko naturalne przy stosowaniu nawożenia w uprawie roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Karov St., Vavedenie v biologiczno zemedelie i vazmoznosti za razvitie v Bulgaria. Sbornik Lekcii. PHARE Proekt № EU/AR/301/91. Agroekologicen centyr, VSI – Plovdiv, Plovdiv, 1998
- Каrov S., Andreev R., Rastitelna zastita na pridvorna biologiczna i integrirana gradina., Plovdiv, 2000
- Red. Yancheva Ch., Naracnik po biologicno zemedelie., Plovdiv, 2008
- Red. Yancheva Ch. i Manolov I., Ocnovi na organicznoto zemedelie., Izdatelstvo ET „Vasil Petrov, Plovdiv, 2003
- Erksen S., B. Hansen, K. Schmidt, K. Suhr, Organic farming, Published by Organic Agricultural college at Kaloe, Denmark, 2003
- Lampkin N., Organic farming, Published by Farming Press Miller Freeman House, 1999
- Sarapatka B., J. Urban et al., Organic Agriculture, Published by IAEI, Prague, 2009
Literatura dodatkowa
- Brajkov D., Karov S., Trifonov A., Manolov I., Andreev R., Biologiczno proizvodstvo na grozde., Plovdiv, 2006
- Red. Karov St., Prehod kam biologiczno zemedelie. Naracznik na biologiczniya fermer., Plovdiv.
- Nikolova S., Yanakieva I., Manolov I., Petrova S., Ralev A., Ivanov I., Andreev R., ). V polza na zemedelskite proizvoditeli i okolnata sreda. Prakticzesko rakovodstvo., Sofia, 2008