Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Zrównoważona produkcja roślinna
Sylabus przedmiotu Odżywianie dolistne roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Odżywianie dolistne roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Inni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Malgorzata Berova <bulgaria@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Svetla Kostadinova <bulgaria@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe pojęcia z fizjologii roślin i chemii rolnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zapoznaje się metabolizmem i efektem fizjologicznym podstawowych grup fitochormonów oraz możliwością stosowania ich egzogennych analogów w celu zwiększania wielkości i jakości produkcji rolniczej. |
C-2 | Student zapoznaje się z możliwościami pozakorzeniowego /dolistnego/ nawożenia w celu regulowania odżywiania roślin, zapobiegania zaburzeniom patologicznym spowodowanych niedoborem lub nadmiarem składników odżywczych, uzyskiwania działania leczniczego, regulowania wielkości i jakości plonu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Stymulujące i hamujące działanie kwasu indolooctowego /IAA/ na wzrost korzeni w zależności od zastosowanego stężenia. Ukorzenianie sadzonek. | 1 |
T-A-2 | Hamowanie procesu kiełkowania bulw ziemniaka. Przerywanie spoczynku bulw ziemniaka za pomocą substancji chemicznych. Przerywanie spoczynku nasion poprzez usuwanie inhibitorów. | 1 |
T-A-3 | Wykorzystanie regulatorów wzrostu w celu zwiększanie wartości siewnej nasion roślin warzywnych. | 1 |
T-A-4 | Przeciwstawny wpływ kwasu giberylinowego i retardantu paclobutrazol na wzrost roślin. | 1 |
T-A-5 | Wpływ kinetyny na zawartość chlorofilu w odciętych liściach. | 1 |
T-A-6 | Analiza porównawcza wpływu kwasu abscysynowego i kwasu indolooctowego na odpadanie ogonków liściowych. | 1 |
T-A-7 | Ocena działania chwastobójczego substancji chemicznych. | 1 |
T-A-8 | Paclobutrazol jako antidotum na stres wodny. | 1 |
T-A-9 | Kwas giberelinowy ( GА3) jako antidotum na stres spowodowany zasoleniem. | 1 |
T-A-10 | Poliamid DETA (dietylenotriamina) jako antidotum na stres po zastosowaniu herbicydów. | 1 |
T-A-11 | Fitohormony i syntetyczne regulatory wzrostu jako antidotum lub protektor różnych rodzajów stresu. | 2 |
T-A-12 | Rola nawożenia dolistnego w zwiększaniu plonu podstawowych grup roślin uprawnych – rośliny rolnicze, warzywne, sadownicze, dekoracyjne, winorośl. | 3 |
T-A-13 | Rola nawożenia dolistnego w zwiększaniu jakości podstawowych grup roślin uprawnych - rośliny rolnicze, warzywne, sadownicze, dekoracyjne, winorośl. | 2 |
T-A-14 | Wymagania odnośnie opakowania, transportu, przechowywania i mieszania nawozów organicznych i mineralnych. | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fitohormony – zawartość i transport w roślinie. Spektrum działania biologicznego. Auksyny (wydłużanie komórek, fototropizm, geotropizm, dominacja wierzchołkowa, tworzenie korzeni, wytwarzanie etylenu, przerzedzanie kwiatów i zawiązków). Giberyliny (wzrost całych roślin, różnicowanie płci, formowanie organów reproduktywnych - partenokarpia regulacja procesów spoczynku). Cytokininy (morfogeneza, dominacja wierzchołkowa, regulacja procesów starzenia). | 1 |
T-W-2 | Kwas abscysynowy (wzrost i morfogeneza, ruch aparatów szparkowych, regulacja procesów spoczynku, regulacja procesów opadania owoców i liści, udział w mechanizmach stresu). Etylen (wzrost i morfogeneza, regulacja procesów opadania owoców i liści, przyspieszanie dojrzewania owoców), etylen i stres u roślin. | 2 |
T-W-3 | Inne związki endogenne i aktywność hormonalna Poliamidy (wpływ na procesy wzrostu, tworzenie się korzeni, kwitnienie, wpływ na procesy starzenia, funkcja protektorów stresu). Brasinosteroidy (wydłużanie komórek, dominacja wierzchołkowa, regulacja procesów opadania owoców i liści). | 2 |
T-W-4 | Kwas jaśminowy i jasmonidy (inhibicja wzrostu, regulacja procesów opadania liści, wpływ na aparaty szparkowe, zwiększanie odporności roślin na czynniki biotyczne). Kwas salicylowy i salicylany (wpływ na wzrost roślin, allelopatia, wpływ na kwitnienie, regulacja intensywności transpiracji przez aparaty szparkowe), kwas salicylowy i odporność roślin na choroby. | 2 |
T-W-5 | Syntetyczne regulatory wzrostu i ich zastosowanie w praktyce. Syntetyczne stymulatory (syntetyczne regulatory z grupy auksyn, giberylin, cytokinin, brasinosteroidów). Syntetyczne inhibitory (preparaty wydzielające etylen). | 1 |
T-W-6 | Retardanty i inne syntetyczne regulatory wzrostu (chloromekwat, chlorydy, preparaty triazolowe, hydrazyd maleinowy. | 2 |
T-W-7 | Wnikanie składników mineralnych do roślin. Efektywność i korzyści wynikające z nawożenia dolistnego. | 2 |
T-W-8 | Wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na wnikanie składników mineralnych przez liście. | 2 |
T-W-9 | Objamy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u podstawowych roślin rolniczych /kukurydza, pszenica, rośliny dyniowate, pomidor, fasola, ziemniak, jabłoń, winorośl/. Objawy, przyczyny i sposób przezwyciężania. | 2 |
T-W-10 | Warunki stosowania nawożenia pozakorzeniowego roślin rolniczych, korzyści i wady nawożenia dolistnego. Klasyfikacja i podstawowe właściwości produktów nawozowych przeznaczonych do nawożenia dolistnego. | 2 |
T-W-11 | Jednoskładnikowe nawozy dolistne zawierające makro- i mikroelementy – właściwości i zastosowanie. | 2 |
T-W-12 | Złożone/kompleksowe nawozy dolistne – właściwości i zastosowanie. | 2 |
T-W-13 | Ustawodawstwo europejskie odnośnie produktów nawozowych do nawożenia dolistnego. | 2 |
24 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | przygotowanie pracy kontrolnej | 8 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 8 |
A-A-3 | konsultacje związane z przygotowaniem pracy kontrolnej | 4 |
A-A-4 | studiowanie literatury uzupełniającej | 6 |
A-A-5 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | konsultacje związane z tematyką wykładów | 8 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-3 | studiowanie wskazanej literatury uzupełniającej | 4 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 24 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy z wykorzystaniem precentacji multimedialnej |
M-2 | ćwiczenia - prowadzenie obserwacji roślin, zakładanie doświadczeń |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | przygotowanie pracy kontrolnej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena bieżąca - test |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej |
S-3 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D10-zpr_W01 Student ma poszerzoną wiedzę na temat metabolizmu i efektu fizjologicznego podstawowych grup fitochormonów oraz możliwości stosowania ich egzogennych analogów w celu zwiększania wielkości i jakości produkcji roślinnej. | ZPR_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZPR_2A_D10-zpr_W02 Student zna objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u roślin uprawnych, zasady nawożenia dolistnego roślin. | ZPR_2A_W11 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-3 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D10-zpr_U01 Student diagnozuje objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u roślin uprawnych. Opracowuje plan ich przezwyciężania za pomocą nawożenia dolistnego i regulatorów wzrostu. | ZPR_2A_U01 | — | — | C-2 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
ZPR_2A_D10-zpr_U02 Student przeprowadza badania z wykorzystaniem aparatury pomiarowej w celu określenia wpływu nawozów dolistnych i regulatorów wzrostu na procesy gizjologiczne zachodzące w roślinach. | ZPR_2A_U01 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZPR_2A_D10-zpr_K01 Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić wpływ stosowania nawozów dolistnych i regulatorów wzrostu na środowisko naturalne. | ZPR_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-A-12, T-A-13, T-A-14 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D10-zpr_W01 Student ma poszerzoną wiedzę na temat metabolizmu i efektu fizjologicznego podstawowych grup fitochormonów oraz możliwości stosowania ich egzogennych analogów w celu zwiększania wielkości i jakości produkcji roślinnej. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowymprzyswoił wiedzę na temat metabolizmu i efektu fizjologicznegodziałania podstawowych fitochormonów i ich syntetycznych analogów w celu zwiększenia wielkości i jakości plonów roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZPR_2A_D10-zpr_W02 Student zna objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u roślin uprawnych, zasady nawożenia dolistnego roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student zna objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników odżywczych u podstawowych roślin uprawnych oraz podstawowe zasady nawożenia dolistnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D10-zpr_U01 Student diagnozuje objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u roślin uprawnych. Opracowuje plan ich przezwyciężania za pomocą nawożenia dolistnego i regulatorów wzrostu. | 2,0 | |
3,0 | Student diagnozuje objawy niedoboru i/lub nadmiaru składników mineralnych u roślin najważniejszych roślin rolniczych, sadowniczych, warzywnych , ozdobnych i winorośli. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZPR_2A_D10-zpr_U02 Student przeprowadza badania z wykorzystaniem aparatury pomiarowej w celu określenia wpływu nawozów dolistnych i regulatorów wzrostu na procesy gizjologiczne zachodzące w roślinach. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował umiejętność prowadzenia badań w celu określenia wpływu nawozów dolistnych i regulatorów wzrostu na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZPR_2A_D10-zpr_K01 Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić wpływ stosowania nawozów dolistnych i regulatorów wzrostu na środowisko naturalne. | 2,0 | |
3,0 | Student właściwie ocenia wpływ nawożenia dolistnego i regulatorów wzrostu na środowisko naturalne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Amarjit S. Basra, Plant growth regulators in agriculture and horticulture, Food Products, The Haworth Press Inc., 2000
Literatura dodatkowa
- Arteca R., Plant growth substances – Principles and applications, Chapman& Hall, New York, 1996
- Karssen T., Progress in Plant Growth Regulation., 1992
- Morre T., Biochemistry and Physiology of Plant Hormones, 1989
- Nickell L., Plant growth regulators – Agricultural Uses., Springer-verlag Berlin Heidelberg New York, 2011