Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Zrównoważona produkcja roślinna

Sylabus przedmiotu Nawożenie roślin uprawnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nawożenie roślin uprawnych
Specjalność Zrównoważona produkcja roślinna
Jednostka prowadząca Inni
Nauczyciel odpowiedzialny Svetla Kostadinova <bulgaria@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 24 1,50,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 20 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe zagadnienia z gleboznawstwa, ogólnej uprawy roślin, fizjologii roślin i chemii rolnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z naukowymi podstawami odżywiania i nawożenia roślin rolniczych, warzywnych i roślin sadowniczych wieloletnich. Zapoznanie studentów ze sposobami i środkami oddziaływania chemicznego na żyzność gleby i bilans składników pokarmowych w roślinach rolniczych.
C-2Zapoznanie studentów z prawidłowościami w procesach oddziaływania nawozy/gleba/roślina.
C-3Zapoznanie studentów ze sposobami ochrony środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniem nawozami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowa charakterystyka przemysłowych nawozów mineralnych, nawozów organicznych i organiczno-mineralnych, polepszaczy gleby i biostymulatorów. Wymagania odnośnie pakowania i etykietowania różnych produktów nawozowych na terytorium państw Unii Europejskiej.4
T-A-2Określanie wymagań nawozowych roślin mikroelementami na podstawie analizy gleby. Kryterium oceny.2
T-A-3Określanie wymagań nawozowych roślin makroelementami na podstawie analizy gleby. Kryterium oceny.2
T-A-4Określanie wymagań nawozowych metalami w postaci mikroelementów na podstawie analizy gleby i roślin. Kryterium oceny.3
T-A-5Metody biologiczne określania potrzeb nawozowych roślinна а/ polowe doświadczenie nawozowe; б/ doświadczenia wazonowe.2
T-A-6Systemy nawożenia i plan rozmieszczenia nawozów w płodozmianie.2
T-A-7Efektywność agronomiczna, ekonomiczna i energetyczna nawozów azotowych, fosforowych, potasowych i wieloskładnikowych.3
T-A-8Zastosowanie współczesnych technologii informatycznych w celu pozyskiwania informacji naukowej, praktycznej i biznesowej z zakresu informacji o nawozach i nawożeniu.2
20
wykłady
T-W-1Produkcja i stosowanie nawozów mineralnych na świecie i w krajach Unii Europejskiej.1
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka nawozów. Konwencjonalne (standardowe) nawozy jednoskładnikowe. Nawozy kompleksowe i wieloskładnikowe. Nawozy o zwiększonej skuteczności (nawozy o spowolnionym i kontrolowanym uwalnianiu składników, nawozy azotowe i wieloskładnikowe stabilizowane; inhibitory nitryfikacji i ureazy).2
T-W-3Nawożenie roślin zbożowych – pszenica, jęczmień, kukurydza, ryż. Właściwości sposobu odżywiania roślin zbożowych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska.4
T-W-4Nawożenie roślin motylkowych nasiennych – fasola, groch, soczewica. Właściwości sposobu odżywiania roślin motylkowych nasiennych, wynoszenie w wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska.2
T-W-5Nawożenie roślin oleistych – słonecznik, rzepak, orzech ziemny. – слънчоглед, рапица, фъстъци. Właściwości sposobu odżywiania słonecznika, rzepaku i orzecha ziemnego, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska. Wpływ nawożenia na jakość roślin oleistych.2
T-W-6Nawożenie roślin olejkowych Kazanlyszka róża, lawenda, mięta. Właściwości sposobu odżywiania roślin olejkowych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska.2
T-W-7Nawożenie warzyw w uprawie polowej i pod osłonami – pomidor, papryka, oberżyna, ogórek, arbuz, melon, kapusta, cebula, marchew. Właściwości sposobu odżywiania roślin warzywnych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy.2
T-W-8Nawożenie roślin ozdobnych – rośliny cebulowe (tulipan, narcyz), jednoroczne rośliny ozdobne (aster, goździk), rośliny szklarniowe (chryzantema, gerbera, orchidea). Właściwości sposobu odżywiania roślin ozdobnych, różnicowanie dawek nawozowych w zależności od sposobu uprawy.2
T-W-9Nawożenie wieloletnich roślin sadowniczych – jabłoń, grusza, brzoskwinia, morela, czereśnia. Właściwości sposobu odżywiania wieloletnich roślin sadowniczych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy.2
T-W-10Nawożenie odmian deserowych i winnych winorośli. Właśiwości sposobu odżywiania odmian deserowych i winnych winorośli, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy.1
T-W-11Nawożenie podstawowych roślin pastewnych – lucerna, koniczyna, łąki i pastwiska.1
T-W-12Efektywność nawożenia – efektywność biologiczna, ekonomiczna, energetyczna. Podstawowe czynniki zwiększania agrotechnicznej efektywności nawożenia.2
T-W-13Organizacja nawożenia. System nawożenia. Plan nawożenia roślin uprawnych. Normy nawozów. Dawka nawożenia. Terminy nawożenia. Sposób nawożenia.1
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1konsultacje związane z tematyką ćwiczeń6
A-A-2przygotowanie pracy kontrolnej6
A-A-3opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń6
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-5uczestnictwo w zajęciach20
46
wykłady
A-W-1konsultacje związane z tematyką wykładów.5
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-3Studiowanie literuatury uzupełniającej wiedzę zdobytą w czasie wykładów.6
A-W-4uczestnictwo w zajęciach24
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy z wykorzystaniem technii multimedialnych
M-2pokaz - prezentacja nawozów stosowanych do nawożenia roślin uprawnych
M-3zakładanie doświadczeń nawozowych - olowych i wazonowych
M-4dyskusja związana z tematyką ćwiczeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena formująca: zaangażowanie studenta w dyskusję
S-4Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-6Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D09-zpr_W01
Student opanował naukowe podstawy odżywiania i nawożenia roślin. Zna prawidłowości w procesach oddziaływania nawozy/gleba/roślina.
ZPR_2A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-6
ZPR_2A_D09-zpr_W02
Student ma wiedzę na temat sposobów odżywiania poszczególnych grup roślin uprawnych - rolniczych, warzywnych, sadowniczych i specjalnych.
ZPR_2A_W01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D09-zpr_U01
Student określa wymagania nawozowe poszczególnych roślin uprawnych. Z wykorzystaniem metod biologicznych określa potrzeby nawozowe.
ZPR_2A_U03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-3, M-4S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZPR_2A_D09-zpr_K01
Świadomie ocenia ryzyko wykonywanej działalności i potrafi ocenić ryzyko wykonywanej działalności.
ZPR_2A_K03, ZPR_2A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D09-zpr_W01
Student opanował naukowe podstawy odżywiania i nawożenia roślin. Zna prawidłowości w procesach oddziaływania nawozy/gleba/roślina.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat naukowych podstaw odżywiania i nawożenia roślin oraz prawidłowości w procesach oddziaływania nawozy/gleba/roślina.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZPR_2A_D09-zpr_W02
Student ma wiedzę na temat sposobów odżywiania poszczególnych grup roślin uprawnych - rolniczych, warzywnych, sadowniczych i specjalnych.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę na temat zasad nawożenia podstawowych roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D09-zpr_U01
Student określa wymagania nawozowe poszczególnych roślin uprawnych. Z wykorzystaniem metod biologicznych określa potrzeby nawozowe.
2,0
3,0Student właściweie określa wymagania nawozowe podstawowych gatunków roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZPR_2A_D09-zpr_K01
Świadomie ocenia ryzyko wykonywanej działalności i potrafi ocenić ryzyko wykonywanej działalności.
2,0
3,0Student jest świadomy ryzyka wykonywanej działalności i właściwie ocenia ryzyko swojej działalności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. .Gorbanov St., Torene na zemedelskite kulturi., Izd. Videnov., Sofia, 2010
  2. Kostadinova S., Spravocnik za torene s mikroelementi., Izd. Enjovce, Sofia, 2011
  3. Nikolova M., Jordanova A., Spravocnik za torene., Izd. Videnov i sin, Sofia, 2000
  4. Nikolova M., Kaliyat – hranitelen element za dobiv i kacestvo., Mezdunaroden Kaliev Institut, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kerin V., Berova M., Listno hranene pri rasteniyata., Izd. Videnovi i sin, Sofia, 2008
  2. Kostadinova S., Torene s povisena efektivnost., Izd. Enjovce, Sofia, 2011
  3. Cerling E., Diagnostika mineralnoe pitanie rastenij., Izd. Kolos, Moskwa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowa charakterystyka przemysłowych nawozów mineralnych, nawozów organicznych i organiczno-mineralnych, polepszaczy gleby i biostymulatorów. Wymagania odnośnie pakowania i etykietowania różnych produktów nawozowych na terytorium państw Unii Europejskiej.4
T-A-2Określanie wymagań nawozowych roślin mikroelementami na podstawie analizy gleby. Kryterium oceny.2
T-A-3Określanie wymagań nawozowych roślin makroelementami na podstawie analizy gleby. Kryterium oceny.2
T-A-4Określanie wymagań nawozowych metalami w postaci mikroelementów na podstawie analizy gleby i roślin. Kryterium oceny.3
T-A-5Metody biologiczne określania potrzeb nawozowych roślinна а/ polowe doświadczenie nawozowe; б/ doświadczenia wazonowe.2
T-A-6Systemy nawożenia i plan rozmieszczenia nawozów w płodozmianie.2
T-A-7Efektywność agronomiczna, ekonomiczna i energetyczna nawozów azotowych, fosforowych, potasowych i wieloskładnikowych.3
T-A-8Zastosowanie współczesnych technologii informatycznych w celu pozyskiwania informacji naukowej, praktycznej i biznesowej z zakresu informacji o nawozach i nawożeniu.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Produkcja i stosowanie nawozów mineralnych na świecie i w krajach Unii Europejskiej.1
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka nawozów. Konwencjonalne (standardowe) nawozy jednoskładnikowe. Nawozy kompleksowe i wieloskładnikowe. Nawozy o zwiększonej skuteczności (nawozy o spowolnionym i kontrolowanym uwalnianiu składników, nawozy azotowe i wieloskładnikowe stabilizowane; inhibitory nitryfikacji i ureazy).2
T-W-3Nawożenie roślin zbożowych – pszenica, jęczmień, kukurydza, ryż. Właściwości sposobu odżywiania roślin zbożowych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska.4
T-W-4Nawożenie roślin motylkowych nasiennych – fasola, groch, soczewica. Właściwości sposobu odżywiania roślin motylkowych nasiennych, wynoszenie w wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska.2
T-W-5Nawożenie roślin oleistych – słonecznik, rzepak, orzech ziemny. – слънчоглед, рапица, фъстъци. Właściwości sposobu odżywiania słonecznika, rzepaku i orzecha ziemnego, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska. Wpływ nawożenia na jakość roślin oleistych.2
T-W-6Nawożenie roślin olejkowych Kazanlyszka róża, lawenda, mięta. Właściwości sposobu odżywiania roślin olejkowych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska.2
T-W-7Nawożenie warzyw w uprawie polowej i pod osłonami – pomidor, papryka, oberżyna, ogórek, arbuz, melon, kapusta, cebula, marchew. Właściwości sposobu odżywiania roślin warzywnych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy.2
T-W-8Nawożenie roślin ozdobnych – rośliny cebulowe (tulipan, narcyz), jednoroczne rośliny ozdobne (aster, goździk), rośliny szklarniowe (chryzantema, gerbera, orchidea). Właściwości sposobu odżywiania roślin ozdobnych, różnicowanie dawek nawozowych w zależności od sposobu uprawy.2
T-W-9Nawożenie wieloletnich roślin sadowniczych – jabłoń, grusza, brzoskwinia, morela, czereśnia. Właściwości sposobu odżywiania wieloletnich roślin sadowniczych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy.2
T-W-10Nawożenie odmian deserowych i winnych winorośli. Właśiwości sposobu odżywiania odmian deserowych i winnych winorośli, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy.1
T-W-11Nawożenie podstawowych roślin pastewnych – lucerna, koniczyna, łąki i pastwiska.1
T-W-12Efektywność nawożenia – efektywność biologiczna, ekonomiczna, energetyczna. Podstawowe czynniki zwiększania agrotechnicznej efektywności nawożenia.2
T-W-13Organizacja nawożenia. System nawożenia. Plan nawożenia roślin uprawnych. Normy nawozów. Dawka nawożenia. Terminy nawożenia. Sposób nawożenia.1
24

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1konsultacje związane z tematyką ćwiczeń6
A-A-2przygotowanie pracy kontrolnej6
A-A-3opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń6
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
A-A-5uczestnictwo w zajęciach20
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1konsultacje związane z tematyką wykładów.5
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-3Studiowanie literuatury uzupełniającej wiedzę zdobytą w czasie wykładów.6
A-W-4uczestnictwo w zajęciach24
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D09-zpr_W01Student opanował naukowe podstawy odżywiania i nawożenia roślin. Zna prawidłowości w procesach oddziaływania nawozy/gleba/roślina.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W01posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z naukowymi podstawami odżywiania i nawożenia roślin rolniczych, warzywnych i roślin sadowniczych wieloletnich. Zapoznanie studentów ze sposobami i środkami oddziaływania chemicznego na żyzność gleby i bilans składników pokarmowych w roślinach rolniczych.
C-2Zapoznanie studentów z prawidłowościami w procesach oddziaływania nawozy/gleba/roślina.
Treści programoweT-W-1Produkcja i stosowanie nawozów mineralnych na świecie i w krajach Unii Europejskiej.
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka nawozów. Konwencjonalne (standardowe) nawozy jednoskładnikowe. Nawozy kompleksowe i wieloskładnikowe. Nawozy o zwiększonej skuteczności (nawozy o spowolnionym i kontrolowanym uwalnianiu składników, nawozy azotowe i wieloskładnikowe stabilizowane; inhibitory nitryfikacji i ureazy).
T-A-6Systemy nawożenia i plan rozmieszczenia nawozów w płodozmianie.
T-A-7Efektywność agronomiczna, ekonomiczna i energetyczna nawozów azotowych, fosforowych, potasowych i wieloskładnikowych.
T-A-8Zastosowanie współczesnych technologii informatycznych w celu pozyskiwania informacji naukowej, praktycznej i biznesowej z zakresu informacji o nawozach i nawożeniu.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem technii multimedialnych
M-3zakładanie doświadczeń nawozowych - olowych i wazonowych
M-4dyskusja związana z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-6Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat naukowych podstaw odżywiania i nawożenia roślin oraz prawidłowości w procesach oddziaływania nawozy/gleba/roślina.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D09-zpr_W02Student ma wiedzę na temat sposobów odżywiania poszczególnych grup roślin uprawnych - rolniczych, warzywnych, sadowniczych i specjalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_W01posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z naukowymi podstawami odżywiania i nawożenia roślin rolniczych, warzywnych i roślin sadowniczych wieloletnich. Zapoznanie studentów ze sposobami i środkami oddziaływania chemicznego na żyzność gleby i bilans składników pokarmowych w roślinach rolniczych.
Treści programoweT-W-3Nawożenie roślin zbożowych – pszenica, jęczmień, kukurydza, ryż. Właściwości sposobu odżywiania roślin zbożowych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska.
T-W-4Nawożenie roślin motylkowych nasiennych – fasola, groch, soczewica. Właściwości sposobu odżywiania roślin motylkowych nasiennych, wynoszenie w wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska.
T-W-5Nawożenie roślin oleistych – słonecznik, rzepak, orzech ziemny. – слънчоглед, рапица, фъстъци. Właściwości sposobu odżywiania słonecznika, rzepaku i orzecha ziemnego, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska. Wpływ nawożenia na jakość roślin oleistych.
T-W-6Nawożenie roślin olejkowych Kazanlyszka róża, lawenda, mięta. Właściwości sposobu odżywiania roślin olejkowych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska.
T-W-7Nawożenie warzyw w uprawie polowej i pod osłonami – pomidor, papryka, oberżyna, ogórek, arbuz, melon, kapusta, cebula, marchew. Właściwości sposobu odżywiania roślin warzywnych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy.
T-W-8Nawożenie roślin ozdobnych – rośliny cebulowe (tulipan, narcyz), jednoroczne rośliny ozdobne (aster, goździk), rośliny szklarniowe (chryzantema, gerbera, orchidea). Właściwości sposobu odżywiania roślin ozdobnych, różnicowanie dawek nawozowych w zależności od sposobu uprawy.
T-W-9Nawożenie wieloletnich roślin sadowniczych – jabłoń, grusza, brzoskwinia, morela, czereśnia. Właściwości sposobu odżywiania wieloletnich roślin sadowniczych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy.
T-W-10Nawożenie odmian deserowych i winnych winorośli. Właśiwości sposobu odżywiania odmian deserowych i winnych winorośli, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy.
T-W-11Nawożenie podstawowych roślin pastewnych – lucerna, koniczyna, łąki i pastwiska.
T-W-12Efektywność nawożenia – efektywność biologiczna, ekonomiczna, energetyczna. Podstawowe czynniki zwiększania agrotechnicznej efektywności nawożenia.
T-W-13Organizacja nawożenia. System nawożenia. Plan nawożenia roślin uprawnych. Normy nawozów. Dawka nawożenia. Terminy nawożenia. Sposób nawożenia.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem technii multimedialnych
M-2pokaz - prezentacja nawozów stosowanych do nawożenia roślin uprawnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test
S-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-6Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę na temat zasad nawożenia podstawowych roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D09-zpr_U01Student określa wymagania nawozowe poszczególnych roślin uprawnych. Z wykorzystaniem metod biologicznych określa potrzeby nawozowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_U03posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z naukowymi podstawami odżywiania i nawożenia roślin rolniczych, warzywnych i roślin sadowniczych wieloletnich. Zapoznanie studentów ze sposobami i środkami oddziaływania chemicznego na żyzność gleby i bilans składników pokarmowych w roślinach rolniczych.
Treści programoweT-A-1Podstawowa charakterystyka przemysłowych nawozów mineralnych, nawozów organicznych i organiczno-mineralnych, polepszaczy gleby i biostymulatorów. Wymagania odnośnie pakowania i etykietowania różnych produktów nawozowych na terytorium państw Unii Europejskiej.
T-A-2Określanie wymagań nawozowych roślin mikroelementami na podstawie analizy gleby. Kryterium oceny.
T-A-3Określanie wymagań nawozowych roślin makroelementami na podstawie analizy gleby. Kryterium oceny.
T-A-4Określanie wymagań nawozowych metalami w postaci mikroelementów na podstawie analizy gleby i roślin. Kryterium oceny.
T-A-5Metody biologiczne określania potrzeb nawozowych roślinна а/ polowe doświadczenie nawozowe; б/ doświadczenia wazonowe.
T-A-6Systemy nawożenia i plan rozmieszczenia nawozów w płodozmianie.
Metody nauczaniaM-2pokaz - prezentacja nawozów stosowanych do nawożenia roślin uprawnych
M-3zakładanie doświadczeń nawozowych - olowych i wazonowych
M-4dyskusja związana z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-4Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student właściweie określa wymagania nawozowe podstawowych gatunków roślin uprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZPR_2A_D09-zpr_K01Świadomie ocenia ryzyko wykonywanej działalności i potrafi ocenić ryzyko wykonywanej działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZPR_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
ZPR_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z naukowymi podstawami odżywiania i nawożenia roślin rolniczych, warzywnych i roślin sadowniczych wieloletnich. Zapoznanie studentów ze sposobami i środkami oddziaływania chemicznego na żyzność gleby i bilans składników pokarmowych w roślinach rolniczych.
Treści programoweT-W-1Produkcja i stosowanie nawozów mineralnych na świecie i w krajach Unii Europejskiej.
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka nawozów. Konwencjonalne (standardowe) nawozy jednoskładnikowe. Nawozy kompleksowe i wieloskładnikowe. Nawozy o zwiększonej skuteczności (nawozy o spowolnionym i kontrolowanym uwalnianiu składników, nawozy azotowe i wieloskładnikowe stabilizowane; inhibitory nitryfikacji i ureazy).
T-W-3Nawożenie roślin zbożowych – pszenica, jęczmień, kukurydza, ryż. Właściwości sposobu odżywiania roślin zbożowych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska.
T-W-4Nawożenie roślin motylkowych nasiennych – fasola, groch, soczewica. Właściwości sposobu odżywiania roślin motylkowych nasiennych, wynoszenie w wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska.
T-W-5Nawożenie roślin oleistych – słonecznik, rzepak, orzech ziemny. – слънчоглед, рапица, фъстъци. Właściwości sposobu odżywiania słonecznika, rzepaku i orzecha ziemnego, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska. Wpływ nawożenia na jakość roślin oleistych.
T-W-6Nawożenie roślin olejkowych Kazanlyszka róża, lawenda, mięta. Właściwości sposobu odżywiania roślin olejkowych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i warunków środowiska.
T-W-7Nawożenie warzyw w uprawie polowej i pod osłonami – pomidor, papryka, oberżyna, ogórek, arbuz, melon, kapusta, cebula, marchew. Właściwości sposobu odżywiania roślin warzywnych, wynoszenie i wykorzystanie składników pokarmowych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy.
T-W-8Nawożenie roślin ozdobnych – rośliny cebulowe (tulipan, narcyz), jednoroczne rośliny ozdobne (aster, goździk), rośliny szklarniowe (chryzantema, gerbera, orchidea). Właściwości sposobu odżywiania roślin ozdobnych, różnicowanie dawek nawozowych w zależności od sposobu uprawy.
T-W-9Nawożenie wieloletnich roślin sadowniczych – jabłoń, grusza, brzoskwinia, morela, czereśnia. Właściwości sposobu odżywiania wieloletnich roślin sadowniczych, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy.
T-W-10Nawożenie odmian deserowych i winnych winorośli. Właśiwości sposobu odżywiania odmian deserowych i winnych winorośli, różnicowanie normy nawozów w zależności od wielkości plonu i sposobu uprawy.
T-W-11Nawożenie podstawowych roślin pastewnych – lucerna, koniczyna, łąki i pastwiska.
T-W-12Efektywność nawożenia – efektywność biologiczna, ekonomiczna, energetyczna. Podstawowe czynniki zwiększania agrotechnicznej efektywności nawożenia.
T-W-13Organizacja nawożenia. System nawożenia. Plan nawożenia roślin uprawnych. Normy nawozów. Dawka nawożenia. Terminy nawożenia. Sposób nawożenia.
T-A-2Określanie wymagań nawozowych roślin mikroelementami na podstawie analizy gleby. Kryterium oceny.
T-A-3Określanie wymagań nawozowych roślin makroelementami na podstawie analizy gleby. Kryterium oceny.
T-A-4Określanie wymagań nawozowych metalami w postaci mikroelementów na podstawie analizy gleby i roślin. Kryterium oceny.
T-A-5Metody biologiczne określania potrzeb nawozowych roślinна а/ polowe doświadczenie nawozowe; б/ doświadczenia wazonowe.
T-A-6Systemy nawożenia i plan rozmieszczenia nawozów w płodozmianie.
T-A-7Efektywność agronomiczna, ekonomiczna i energetyczna nawozów azotowych, fosforowych, potasowych i wieloskładnikowych.
T-A-8Zastosowanie współczesnych technologii informatycznych w celu pozyskiwania informacji naukowej, praktycznej i biznesowej z zakresu informacji o nawozach i nawożeniu.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy z wykorzystaniem technii multimedialnych
M-2pokaz - prezentacja nawozów stosowanych do nawożenia roślin uprawnych
M-3zakładanie doświadczeń nawozowych - olowych i wazonowych
M-4dyskusja związana z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy kontrolnej
S-3Ocena formująca: zaangażowanie studenta w dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy ryzyka wykonywanej działalności i właściwie ocenia ryzyko swojej działalności.
3,5
4,0
4,5
5,0