Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Nowoczesne trendy w opakowalnictwie żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Opakowania żywności | ||
Przedmiot | Nowoczesne trendy w opakowalnictwie żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w surowcach i produktach żywnościowych |
W-2 | Student zna zagadnienia z zakresu przechowalnictwa produktów żywnościowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z funkcjami opakowań, ich rodzajami i wymaganiami stawianymi opakowaniom żywności |
C-2 | Ukształtowanie w studentach umiejętności doboru odpowiedniego opakowania do danego rodzaju produktu żywnościowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Systemy pakowania żywności (systemy jedno- i wielofunkcyjne oraz systemy specyficzne) | 3 |
T-A-2 | Ocena wpływu opakowania na jakość i trwałość produktu | 3 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka opakowań przeznaczonych do przechowywania żywności oraz stosowanych w obrocie owocami, warzywami oraz przetworami owocowo-warzywnymi | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka folii opakowaniowych | 1 |
T-W-3 | Opakowania aktywne i inteligentne | 1 |
T-W-4 | Opakowania ekologiczne oraz przeznaczone do żywności ekologicznej | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę wykładów | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O12-O2_W01 Student posiada wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz materiałach opakowaniowych | OG_1A_W19 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O12-O2_U01 Student potrafi ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami | OG_1A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O12-O2_K01 Student ma świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska | OG_1A_K03, OG_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O12-O2_W01 Student posiada wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz materiałach opakowaniowych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych |
3,0 | Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych | |
3,5 | Student posiada w stopniu zadowalającym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych | |
4,0 | Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych | |
4,5 | Student posiada w stopniu ponad dobrym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych | |
5,0 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę o funkcjach opakowań, ich rodzajach i przeznaczeniu oraz o materiałach opakowaniowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O12-O2_U01 Student potrafi ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami | 2,0 | Student nie potrafi ocenić jakości opakowań i ich zgodności z obowiązującymi standardami |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym ocenić jakość opakowań i ich zgodność z obowiązującymi standardami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O12-O2_K01 Student ma świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska | 2,0 | Student nie ma świadomości roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska |
3,0 | Student ma w stopniu podstawowym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska | |
3,5 | Student ma w stopniu zadowalającym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska | |
4,0 | Student ma w stopniu dobrym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska | |
4,5 | Student ma w stopniu ponad dobrym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska | |
5,0 | Student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość roli opakowania dla bezpieczeństwa użytkownika i środowiska |
Literatura podstawowa
- Adamczyk W., Ekologiczne problemy jakości wyrobów, Wydaw. Naukowe PTTŻ, Kraków, 2002
- Czerniawski B., Michniewicz J., Opakowania żywności, AGRO Food Technology, Czeladź, 1998
- Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M., Współczesne opakowania, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Technologii Żywności, Kraków, 2003
Literatura dodatkowa
- Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M., Postęp techniczny w opakowalnictwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2003