Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geologia i gleboznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb |
W-2 | Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb |
C-3 | Poznanie sposobow wyceny wartości gleb |
C-4 | Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną. | 1 |
T-L-2 | Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb i sporządzaniu podłoży ogrodniczych. | 1 |
T-L-3 | Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną. | 1 |
T-L-4 | Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego. | 2 |
T-L-5 | Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym. | 1 |
T-L-6 | Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych. | 2 |
T-L-7 | Podział podłoży ogrodniczych. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych | 1 |
T-W-2 | Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb. | 1 |
T-W-3 | Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza. | 2 |
T-W-4 | Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze. | 2 |
T-W-5 | Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb | 1 |
T-W-6 | Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność | 1 |
T-W-7 | Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb | 2 |
T-W-8 | Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością | 2 |
T-W-9 | Budowa i morfologia gleb | 2 |
T-W-10 | Systematyka gleb Polski | 2 |
T-W-11 | Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb. | 1 |
T-W-12 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | konsultacje | 10 |
A-L-3 | praca własna | 20 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczeń cząstkowych | 20 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | ucestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | konsultacje | 10 |
A-W-3 | praca własna | 20 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny |
M-2 | labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna |
M-3 | Wykład -metoda podająca |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C03_W01 Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym | OG_1A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_C03_W02 Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb. | OG_1A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | — | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C03_U01 Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty | OG_1A_U02, OG_1A_U11 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
OG_1A_C03_U02 Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb | OG_1A_U02, OG_1A_U11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | — | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C03_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa | OG_1A_K01 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_C03_K02 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad | OG_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | — | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C03_W01 Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym | 2,0 | |
3,0 | 50% wymaganych treści zestawu pytań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C03_W02 Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb. | 2,0 | |
3,0 | 50% wymaganej treści zestawu pytań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C03_U01 Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty | 2,0 | |
3,0 | 50% wymaganych treści zestawu pytań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C03_U02 Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb | 2,0 | |
3,0 | 50% wymaganych treści zestawu pytań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C03_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość rozwoju gleboznawstwa i znaczenia gleby w środowisku oraz produkcji rolniczej jednak rzadko z własnej inicjatywy podejmuje aktywnie uzupełnienie wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C03_K02 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad | 2,0 | |
3,0 | 50% wymaganych treści zestawu pytań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
- Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
- Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Pozna, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
Literatura dodatkowa
- Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, Brak
- Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
- Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
- ryszard Turski,Anna Słotwińska-Jurkiewicz, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Ronicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, Brak