Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Zdrowy tryb życia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zdrowy tryb życia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość ogólnych zasad żywienia. |
W-2 | Znajomość podstawowych surowców i produktów pochodzenia roślinnego. |
W-3 | Znajomość pojęć związanych ze "sposobem zdrowego trybu życia". |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wyrobienie nawyku zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w aktywnym spędzaniu czasu. |
C-2 | Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia. |
C-3 | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu spełniania potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.n | 2 |
T-A-2 | Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych. | 1 |
T-A-3 | Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii. | 2 |
T-A-4 | Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności. | 3 |
T-A-5 | Polis, psyche i soma - ogólne zasady, którymi należy się kierować przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI - Body Mass Index). | 2 |
T-A-6 | Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzględniającego prawidłowe łączenie potraw. | 2 |
T-A-7 | Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobów ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci. | 2 |
T-A-8 | Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego, masaż - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | czytanie wskazanej literatury | 6 |
A-A-3 | analiza informacji zawartych na opakowaniach produktów żywnościowych | 4 |
A-A-4 | przygotowanie do dyskusji tematycznych | 9 |
A-A-5 | konsultacje | 2 |
A-A-6 | przygotowanie do testu zaliczającego tematykę ćwiczeń | 12 |
A-A-7 | przygotowanie prezentacji multimedialnych | 11 |
A-A-8 | uczestnictwo w proponowanych ćwiczeniach fizycznych | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-3 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń |
M-4 | Metody praktyczne - pokaz |
M-5 | Metoda aktywizująca - ćwiczenia fizyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w wykład konwersatoryjny |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji |
S-4 | Ocena formująca: Sprawdzian w formie testu |
S-5 | Ocena formująca: Zaangażowanie podczas zajęć aktywizująych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_A9_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej bedzie znał podstawowy skład roślinny produktów spożywczych i będzie w stanie prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowieniej diety | — | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-6 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
OG_1A_A9_W02 Student zna właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego. | — | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_A9_U01 Student praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogordniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu | — | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-5 |
OG_1A_A9_U02 Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywnosći. | — | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-4 |
OG_1A_A9_U03 Student będzie potrafił połączyć rekreacyjne spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu. | — | — | — | C-3 | T-A-7, T-A-8 | M-4, M-5 | S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_A9_K01 Student ma świadomość znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu. | — | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-2, M-3 | S-2, S-5 |
OG_1A_A9_K02 Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu. | — | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_A9_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej bedzie znał podstawowy skład roślinny produktów spożywczych i będzie w stanie prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowieniej diety | 2,0 | |
3,0 | Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_A9_W02 Student zna właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_A9_U01 Student praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogordniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu | 2,0 | |
3,0 | Student ma ogólne pojęcie odnośnie kształtowania zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzeniu czasu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_A9_U02 Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywnosći. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie skonstruować codzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_A9_U03 Student będzie potrafił połączyć rekreacyjne spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne, wdraża je jako spędzenie wolnego czasu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_A9_K01 Student ma świadomość znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_A9_K02 Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym posiada świadomość łaczenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 2004
- Hewson M.L., Horticulture as therapy. A practical guide to using horticulture as therapeutic tool., HTM, 2004
- Jędrzejko K., Kowalczyk B., Bacler B., Rośliny kosmetyczne., TEKST, Bydgoszcz, 2007
- Keville K., Zielona apteka. Rośliny, które leczą i zapobiegają., Świat Książki, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Brud Wł., Konopacka I., Tajemnice aromaterapii., Pachnąca Apteka, 1998