Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Teledetekcja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teledetekcja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z zakresu agronomii, fizyki, matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami stosowanymi w teledetekcji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykonanie komputerowej analizy obrazu z wykorzystaniem kamer FireWire. Modyfikowanie algorytmów widzenia maszynowego. Skanowanie 3D metodą laserową. Skanowanie 3D z zachowaniem tekstury powierzchni. Wykorzystanie sensorów wielozakresowych do teledetekcji w świetle widzialnym i NIR. Przykłady zastosowania teledetekcji do oceny procesów realizowanych przez urządzenia OZE. Monitorowanie zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy. Ocena potrzeb nawozowych biomasy uprawianej na cele energetyczne. Automatyczna identyfikacja zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej.9
9
wykłady
T-W-1Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów:. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie i przedstawienie referatu15
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
M-3Wykłady - prezentacje multimedialne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena referatu i wystąpienia
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O16-1_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji szaty roślinnej i gleby
OZE_1A_W10, OZE_1A_W22C-1T-W-1, T-A-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O16-1_U01
Potrafi ocenić potrzeby monitorowania zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy, potrzeb nawozowych upraw polowych oraz identyfikacji zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej.
OZE_1A_U03, OZE_1A_U15C-1T-W-1, T-A-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O16-1_K01
aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią teledetekcji
OZE_1A_K02C-1T-W-1, T-A-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O16-1_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji szaty roślinnej i gleby
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji szaty roślinnej i gleby
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O16-1_U01
Potrafi ocenić potrzeby monitorowania zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy, potrzeb nawozowych upraw polowych oraz identyfikacji zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej.
2,0
3,0Ma minimalne umiejętności niezbędne do oceny potrzeb upraw polowych odnośnie nawożenia, pielęgnacji mechanicznej i ichrony chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O16-1_K01
aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią teledetekcji
2,0
3,0Student wykazuje minimalnie aktywną i kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów związanych z technologia teledetekcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Adamczyk J., Będkowski K., Metody cyfrowe w teledetekcji., SGGW, Warszawa., 2005
  2. iołkosz A., Olędzki J.R., Trafas K., Ćwiczenia z teledetekcji środowiska., PWN, Warszawa, 1999
  3. Sanecki J., Teledetekcja, pozyskiwanie danych, WNT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Barwicki J., Kontrola zasiewów polowych z przeznaczeniem na pasze z wykorzystaniem systemów satelitarnych, zdjęć lotniczych i teledetekcji, ITP, Falenty, 2011, Materiały XVII Międzynarodowej Konferencji Naukowej. Warszawa, 20–22 września 2011.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykonanie komputerowej analizy obrazu z wykorzystaniem kamer FireWire. Modyfikowanie algorytmów widzenia maszynowego. Skanowanie 3D metodą laserową. Skanowanie 3D z zachowaniem tekstury powierzchni. Wykorzystanie sensorów wielozakresowych do teledetekcji w świetle widzialnym i NIR. Przykłady zastosowania teledetekcji do oceny procesów realizowanych przez urządzenia OZE. Monitorowanie zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy. Ocena potrzeb nawozowych biomasy uprawianej na cele energetyczne. Automatyczna identyfikacja zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów:. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D.9
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie i przedstawienie referatu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O16-1_W01Student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji szaty roślinnej i gleby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W10ma uporządkowaną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, obejmującą podstawy technik informatycznych, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafikę menadżerską/prezentacyjną, usługi w sieciach informatycznych, wyszukiwanie i przetwarzanie danych, komputerowe systemy wspomagania decyzji, niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych w działalności zawodowej;
OZE_1A_W22ma wiedzę w zakresie eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w procesach pozyskiwania i wykorzystywania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie i recykling, a także systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn, przydatną do planowania i nadzorowania systemów użytkowania i utrzymania maszyn w dobrym stanie technicznym;
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami stosowanymi w teledetekcji
Treści programoweT-W-1Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów:. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D.
T-A-1Wykonanie komputerowej analizy obrazu z wykorzystaniem kamer FireWire. Modyfikowanie algorytmów widzenia maszynowego. Skanowanie 3D metodą laserową. Skanowanie 3D z zachowaniem tekstury powierzchni. Wykorzystanie sensorów wielozakresowych do teledetekcji w świetle widzialnym i NIR. Przykłady zastosowania teledetekcji do oceny procesów realizowanych przez urządzenia OZE. Monitorowanie zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy. Ocena potrzeb nawozowych biomasy uprawianej na cele energetyczne. Automatyczna identyfikacja zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej.
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
M-3Wykłady - prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji szaty roślinnej i gleby
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O16-1_U01Potrafi ocenić potrzeby monitorowania zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy, potrzeb nawozowych upraw polowych oraz identyfikacji zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U03posługuje się nowoczesnymi technologiami informatycznymi w obszarze studiowanego kierunku;
OZE_1A_U15orientuje się w zakresie form biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne, a także technologii i maszyny stosowanych przy pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej oraz wykazuje znajomość sposobów, metod, systemów i urządzeń stosowanych przy przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne oraz sposobów zastosowania powstałego biopaliwa (stałego, ciekłego i gazowego) i wykorzystywanych przy tym urządzeń;
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami stosowanymi w teledetekcji
Treści programoweT-W-1Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów:. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D.
T-A-1Wykonanie komputerowej analizy obrazu z wykorzystaniem kamer FireWire. Modyfikowanie algorytmów widzenia maszynowego. Skanowanie 3D metodą laserową. Skanowanie 3D z zachowaniem tekstury powierzchni. Wykorzystanie sensorów wielozakresowych do teledetekcji w świetle widzialnym i NIR. Przykłady zastosowania teledetekcji do oceny procesów realizowanych przez urządzenia OZE. Monitorowanie zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy. Ocena potrzeb nawozowych biomasy uprawianej na cele energetyczne. Automatyczna identyfikacja zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej.
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
M-3Wykłady - prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma minimalne umiejętności niezbędne do oceny potrzeb upraw polowych odnośnie nawożenia, pielęgnacji mechanicznej i ichrony chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O16-1_K01aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią teledetekcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami stosowanymi w teledetekcji
Treści programoweT-W-1Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów:. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D.
T-A-1Wykonanie komputerowej analizy obrazu z wykorzystaniem kamer FireWire. Modyfikowanie algorytmów widzenia maszynowego. Skanowanie 3D metodą laserową. Skanowanie 3D z zachowaniem tekstury powierzchni. Wykorzystanie sensorów wielozakresowych do teledetekcji w świetle widzialnym i NIR. Przykłady zastosowania teledetekcji do oceny procesów realizowanych przez urządzenia OZE. Monitorowanie zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy. Ocena potrzeb nawozowych biomasy uprawianej na cele energetyczne. Automatyczna identyfikacja zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej.
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
M-3Wykłady - prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje minimalnie aktywną i kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów związanych z technologia teledetekcji.
3,5
4,0
4,5
5,0