Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy rolnictwa precyzyjnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy rolnictwa precyzyjnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość budowy, eksploatacji i regulacji maszyn rolniczych oraz technologii produkcji biomasy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i nabycie umiejętności doboru maszyn, narzędzi, urządzeń technicznych oraz realizacji procesów technologicznych i informatycznych w rolnictwie precyzyjnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obsługa urządzeń GPS. Wyznaczanie współrzędnych w terenie. Wprowadzanie granic pól do systemów aplikacyjnych. Obsługa urządzeń technicznych przeznaczonych do sporządzania map uzyskiwanych plonów, zmienności i zasobności gleby oraz zapotrzebowania roślin na nawozy i środki ochrony roślin. Sporządzanie aplikacji wykonawczych do zmiennego dawkowania nawozów oraz środków ochrony roślin. Wykorzystanie dokumentacji gromadzonej w systemach informatycznych maszyn polowych do realizacji procesów roboczych w kolejnych sezonach agrotechnicznych. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy lokalizacji przestrzennej. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji oraz ich wykorzystanie w rolnictwie. Urządzenia stosowane w technologiach rolnictwa precyzyjnego. Budowa i zasada działania ISOBUS. Prowadzenie równoległe maszynowych agregatów polowych. Automatyzacja procesów roboczych w maszynach do uprawy gleby, nawożenia, ochrony chemicznej, pielęgnacji mechanicznej oraz zbioru. Programy do obsługi rolnictwa precyzyjnego. Algorytmy stosowane w projektowaniu procesów wykonawczych. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca projektowa | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O15-1_W01 Ma podstawową wiedzę o realizacji procesów technologicznych w rolnictwie precyzyjnym. | OZE_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O15-1_U01 Potrafi dobierać maszyny i urządzenia techniczne do technologii rolnictwa precyzyjnego w produkcji polowej. | OZE_1A_U15 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O15-1_K01 Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności oraż ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej. | OZE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O15-1_W01 Ma podstawową wiedzę o realizacji procesów technologicznych w rolnictwie precyzyjnym. | 2,0 | |
3,0 | Ma minimalny zasób wiedzy dotyczącej rolnictwa precyzyjnego w produkcji polowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O15-1_U01 Potrafi dobierać maszyny i urządzenia techniczne do technologii rolnictwa precyzyjnego w produkcji polowej. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawowe umiejętności doboru najprostszych urzadzeń technicznych do technologii rolnictwa precyzyjnego w produkcji polowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O15-1_K01 Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności oraż ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji lecz stosuje je sporadycznie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gozdowski Dariusz, Samborski Stanisław, Sioma Sławomir, Rolnictwo precyzyjne, SGGW, Warszawa, 2007
- Januszewski J., Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, PWN, Warszawa, 2010
- Lamparski J., NAVSTAR GPS od teorii do praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001
Literatura dodatkowa
- Juliszewski T., Kurpaska S., Współczesna inżynieria rolnicza - badania i zastosowanie., PTIR, Kraków, 2011, Rozdział "Rolnictwo precyzyjne', str 65-86