Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Energetyka wiatrowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyka wiatrowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 12 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 6 1,00,25zaliczenie
projektyP5 6 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki i mechaniki płynów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania energii wiatru. Zapoznanie studentów z typem, budową i zasadą działania turbiny wiatrowej
C-2Zapoznanie z zasadami planowania i konstruowania elektrowni wiatrowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z energetyką wiatrową.6
6
projekty
T-P-1Wykonanie projektu instalacji wiatrowej na wybranym terenie.6
6
wykłady
T-W-1Aeroenergetyka w Polsce i na świecie. Prędkość wiatru i jej pomiar. Rozkład czasowy zmienności wiatru. Podstawowe parametry wiatru jako zasobu energii.3
T-W-2Budowa i zasada działania elektrowni wiatrowych. Maksymalna moc idealnej turbiny wiatrowej. Rodzaje turbin wiatrowych. Generatory turbinwia trowych.4
T-W-3Małe turbiny wiatrowe - przegląd rozwiązań. Morskie farmy wiatrowe.3
T-W-4Koncepcje przyszłości energetyki wiatrowej. Wybrane aspekty ekologiczno-prawne.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowywanie się do zajęć ćwiczeniowych.8
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu.6
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia8
A-A-5udział u konsultacjach2
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach6
A-P-2Wykonanie projektu12
A-P-3Udział w konsultacjach.5
A-P-4Studiowanie literatury8
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykonanie projektu.
M-3Rozwiązywanie zagadnień problemowych i zadań rachunkowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C19_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe.
OZE_1A_W12C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C19_U01
Student potrafi wykonać obliczenia oraz zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru
OZE_1A_U14C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-P-1, T-W-4, T-A-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C19_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
OZE_1A_K01C-1T-W-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C19_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe.
2,0Nieznajomość obowiązującego materiału.
3,0Dostateczna znajomość treści programowych z zakresu omawaianych zagadnień z energetyki wiatrowej. Rozwiązuje proste zadania rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C19_U01
Student potrafi wykonać obliczenia oraz zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych. Nie potrafi zaprojektować prostej siłowni wiatrowej.
3,0W stopniu podstawowym student potrafi wykonać projekt prostej instalacji wykorzystującej energię wiatru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C19_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
2,0
3,0W stopniu podstawowym student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lubośny Z.:, Farmy wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2009
  2. Boczar T.:, Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, PAK, 2008
  3. Wolańczyk F.:, Elektrownie wiatrowe, KaBe, Krosno, 2009
  4. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2013
  5. Buczkowski R., Igliński B., Cichosz M., Technologie aeroenergetyczne, Wyd. nauk. UMK w Toruniu, Toruń, 2014
  6. Maroński R., Siłownie wiatrowe, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
  2. Flaga A., Inżynieria wiatrowa, Wyd. Arkady, Warszawa, 2009
  3. Jastrzębska G., Energia ze źródeł odnawialnych i jej wykorzystanie, Wyd. Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2017
  4. Nalepa K., Miąskowski W., Pietkiewicz P., Piechocki J., Bogacz P., Poradnik małej energetyki wiatrowej, Olsztyn, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z energetyką wiatrową.6
6

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu instalacji wiatrowej na wybranym terenie.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aeroenergetyka w Polsce i na świecie. Prędkość wiatru i jej pomiar. Rozkład czasowy zmienności wiatru. Podstawowe parametry wiatru jako zasobu energii.3
T-W-2Budowa i zasada działania elektrowni wiatrowych. Maksymalna moc idealnej turbiny wiatrowej. Rodzaje turbin wiatrowych. Generatory turbinwia trowych.4
T-W-3Małe turbiny wiatrowe - przegląd rozwiązań. Morskie farmy wiatrowe.3
T-W-4Koncepcje przyszłości energetyki wiatrowej. Wybrane aspekty ekologiczno-prawne.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowywanie się do zajęć ćwiczeniowych.8
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu.6
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia8
A-A-5udział u konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach6
A-P-2Wykonanie projektu12
A-P-3Udział w konsultacjach.5
A-P-4Studiowanie literatury8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C19_W01Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania energii wiatru. Zapoznanie studentów z typem, budową i zasadą działania turbiny wiatrowej
Treści programoweT-W-1Aeroenergetyka w Polsce i na świecie. Prędkość wiatru i jej pomiar. Rozkład czasowy zmienności wiatru. Podstawowe parametry wiatru jako zasobu energii.
T-W-4Koncepcje przyszłości energetyki wiatrowej. Wybrane aspekty ekologiczno-prawne.
T-W-2Budowa i zasada działania elektrowni wiatrowych. Maksymalna moc idealnej turbiny wiatrowej. Rodzaje turbin wiatrowych. Generatory turbinwia trowych.
T-W-3Małe turbiny wiatrowe - przegląd rozwiązań. Morskie farmy wiatrowe.
T-P-1Wykonanie projektu instalacji wiatrowej na wybranym terenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieznajomość obowiązującego materiału.
3,0Dostateczna znajomość treści programowych z zakresu omawaianych zagadnień z energetyki wiatrowej. Rozwiązuje proste zadania rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C19_U01Student potrafi wykonać obliczenia oraz zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U14orientuje się w możliwościach zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej i potrafi nadzorować systemy pozyskiwania energii słonecznej, wiatrowej, wodnej i geotermalnej, a także opracować proste takie systemy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania energii wiatru. Zapoznanie studentów z typem, budową i zasadą działania turbiny wiatrowej
C-2Zapoznanie z zasadami planowania i konstruowania elektrowni wiatrowych
Treści programoweT-W-1Aeroenergetyka w Polsce i na świecie. Prędkość wiatru i jej pomiar. Rozkład czasowy zmienności wiatru. Podstawowe parametry wiatru jako zasobu energii.
T-W-3Małe turbiny wiatrowe - przegląd rozwiązań. Morskie farmy wiatrowe.
T-W-2Budowa i zasada działania elektrowni wiatrowych. Maksymalna moc idealnej turbiny wiatrowej. Rodzaje turbin wiatrowych. Generatory turbinwia trowych.
T-P-1Wykonanie projektu instalacji wiatrowej na wybranym terenie.
T-W-4Koncepcje przyszłości energetyki wiatrowej. Wybrane aspekty ekologiczno-prawne.
T-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z energetyką wiatrową.
Metody nauczaniaM-2Wykonanie projektu.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Rozwiązywanie zagadnień problemowych i zadań rachunkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych. Nie potrafi zaprojektować prostej siłowni wiatrowej.
3,0W stopniu podstawowym student potrafi wykonać projekt prostej instalacji wykorzystującej energię wiatru.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C19_K01Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania energii wiatru. Zapoznanie studentów z typem, budową i zasadą działania turbiny wiatrowej
Treści programoweT-W-1Aeroenergetyka w Polsce i na świecie. Prędkość wiatru i jej pomiar. Rozkład czasowy zmienności wiatru. Podstawowe parametry wiatru jako zasobu energii.
Metody nauczaniaM-2Wykonanie projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu podstawowym student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0