Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Maszyny i technologie do upraw roślin energetycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszyny i technologie do upraw roślin energetycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z uprawy roślin energetycznych i grafiki inżynierskiej 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i trwałe opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości związanych z maszynami i technologiami upraw roślin energetycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, wozy asenizacyjne. Siewniki i sadzarki. Opryskiwacze ciśnieniowe. | 10 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie przez studenta projektu technologii uprawy wybranej rośliny energetycznej pod kątem doboru, opłacalności i wykorzystania maszyn. | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki uniwersalne i precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do rozsad i wierzby. Pielniki rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze - rodzaje elementów roboczych do opryskiwania. | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do zajęc | 23 |
A-A-2 | Uczestniczenie w zajęciach | 10 |
33 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 8 |
A-P-2 | Praca nad projektem | 19 |
27 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury | 23 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe - pokaz |
M-3 | Metoda praktyczna - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena zawartości merytorycznej i jakości wykonania projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C13_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu budowy i zasady działania maszyn do uprawy roli, siewu i sadzenia oraz pielęgnowania i nawożenia roślin energetycznych. | OZE_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C13_U01 Potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej. | OZE_1A_U15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C13_K01 Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym; | OZE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C13_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu budowy i zasady działania maszyn do uprawy roli, siewu i sadzenia oraz pielęgnowania i nawożenia roślin energetycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C13_U01 Potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności w doborze i użytkowaniu maszyn i urządzeń. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C13_K01 Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym; | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejetności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Józef Kuczewski, Budowa i regulacja maszyn rolniczych, PWN, 1992
- Bogdan Kościk, Rośliny energetyczne, Wydawnictwo AR w Lublinie, Lublin, 2003
- Stefan Szczukowski i in., Technologie energii odnawialnej „Wieloletnie rośliny energetyczne” (Monografia), MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Worona M., Dawidowski J.B, Maszyny rolnicze cz.1, AR Szczecin, Szczecin, 1999