Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Zagrożenia fizyczne w środowisku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia fizyczne w środowisku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,33zaliczenie
wykładyW2 10 0,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki, ochrony przyrody na poziomie studiów pierwszego stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
C-2Kształtowanie umiejętności obserwacji i interpretacji wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena wpływu wybranych czynników fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie. Prezentacja multimedialna.10
10
wykłady
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Zagrożenia związane z oddziaływaniem infra- i ultradźwięków.2
T-W-2Zagrożenia związane z hałasem. Ocena szkodliwości działania hałasu w środowisku. Ochrona przed hałasem.2
T-W-3Pola elektromagnetyczne PEM w środowisku. Zagrożenia związane z działaniem stałyych i wolnozmiennych pól elektrycznych, magnetycznych oraz pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości. Zasady ochrony przed promieniowaniem elektromagnetycznym.2
T-W-4Wpływ promieniowania niejonizującego na środowisko. Podstawowe reakcje fotochemiczne. Zagrozenia ze strony promieniowania UV-Vis-IR. Pozytywne oddziaływanie UV-Vis-IR.2
T-W-5Promieniowanie jonizujące. Podstawowe wielkości stosowane w dozymetrii. Efekty napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji.4
A-A-3Udział w konsultacjach.1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury3
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne - praca samodzielna i w grupach
M-3Dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów - test
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej studentów
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C07_W01
Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku. Opisuje i wyjaśnia zjawiska fizyczne związane z oddziaływaniem czynników fizycznych na śroodwisko.
OS_2A_W01C-1T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C07_U01
Student potrafi ocenić zagrożeniamia fizyczne w środowisku. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
OS_2A_U01, OS_2A_U05C-2T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-2, M-3, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C07_K01
Student jest świadomy zagrożeń fizycznych występujących w środowisku. Czuje potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie.
OS_2A_K01C-1, C-2T-A-1M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C07_W01
Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku. Opisuje i wyjaśnia zjawiska fizyczne związane z oddziaływaniem czynników fizycznych na śroodwisko.
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
4,0Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C07_U01
Student potrafi ocenić zagrożeniamia fizyczne w środowisku. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C07_K01
Student jest świadomy zagrożeń fizycznych występujących w środowisku. Czuje potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie.
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. Jaroszyk F. (red.), Biofizyka – podręcznik dla studentów, Warszawa, 2006
  2. Śliwińska E., Środowisko fizyczne człowieka, Wrocław, 2005
  3. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  4. Bieszczeda S., Sobota J. (red.), Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo- rolniczego., Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1998, wyd. 2

Literatura dodatkowa

  1. Hewit P. G., Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2010
  2. Ozimek E., Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne, PWN, Warszawa, Poznań, 2002
  3. Hrynkiewicz A. (red.), Człowiek i promieniowanie jonizujące, PWN, Warszawa, 2001
  4. Latanowicz L., Latosińska J., Promieniowanie UV a środowisko, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena wpływu wybranych czynników fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie. Prezentacja multimedialna.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Zagrożenia związane z oddziaływaniem infra- i ultradźwięków.2
T-W-2Zagrożenia związane z hałasem. Ocena szkodliwości działania hałasu w środowisku. Ochrona przed hałasem.2
T-W-3Pola elektromagnetyczne PEM w środowisku. Zagrożenia związane z działaniem stałyych i wolnozmiennych pól elektrycznych, magnetycznych oraz pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości. Zasady ochrony przed promieniowaniem elektromagnetycznym.2
T-W-4Wpływ promieniowania niejonizującego na środowisko. Podstawowe reakcje fotochemiczne. Zagrozenia ze strony promieniowania UV-Vis-IR. Pozytywne oddziaływanie UV-Vis-IR.2
T-W-5Promieniowanie jonizujące. Podstawowe wielkości stosowane w dozymetrii. Efekty napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji.4
A-A-3Udział w konsultacjach.1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury3
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C07_W01Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku. Opisuje i wyjaśnia zjawiska fizyczne związane z oddziaływaniem czynników fizycznych na śroodwisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
Treści programoweT-W-2Zagrożenia związane z hałasem. Ocena szkodliwości działania hałasu w środowisku. Ochrona przed hałasem.
T-W-5Promieniowanie jonizujące. Podstawowe wielkości stosowane w dozymetrii. Efekty napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym.
T-W-3Pola elektromagnetyczne PEM w środowisku. Zagrożenia związane z działaniem stałyych i wolnozmiennych pól elektrycznych, magnetycznych oraz pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości. Zasady ochrony przed promieniowaniem elektromagnetycznym.
T-W-4Wpływ promieniowania niejonizującego na środowisko. Podstawowe reakcje fotochemiczne. Zagrozenia ze strony promieniowania UV-Vis-IR. Pozytywne oddziaływanie UV-Vis-IR.
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Zagrożenia związane z oddziaływaniem infra- i ultradźwięków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
4,0Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C07_U01Student potrafi ocenić zagrożeniamia fizyczne w środowisku. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności obserwacji i interpretacji wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym.
Treści programoweT-W-2Zagrożenia związane z hałasem. Ocena szkodliwości działania hałasu w środowisku. Ochrona przed hałasem.
T-W-5Promieniowanie jonizujące. Podstawowe wielkości stosowane w dozymetrii. Efekty napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym.
T-W-3Pola elektromagnetyczne PEM w środowisku. Zagrożenia związane z działaniem stałyych i wolnozmiennych pól elektrycznych, magnetycznych oraz pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości. Zasady ochrony przed promieniowaniem elektromagnetycznym.
T-W-4Wpływ promieniowania niejonizującego na środowisko. Podstawowe reakcje fotochemiczne. Zagrozenia ze strony promieniowania UV-Vis-IR. Pozytywne oddziaływanie UV-Vis-IR.
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Zagrożenia związane z oddziaływaniem infra- i ultradźwięków.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne - praca samodzielna i w grupach
M-3Dyskusja
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej studentów
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C07_K01Student jest świadomy zagrożeń fizycznych występujących w środowisku. Czuje potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
C-2Kształtowanie umiejętności obserwacji i interpretacji wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym.
Treści programoweT-A-1Ocena wpływu wybranych czynników fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie. Prezentacja multimedialna.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne - praca samodzielna i w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej studentów
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.