Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,25zaliczenie
wykładyW3 30 1,00,25egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,25zaliczenie
zajęcia terenoweT3 5 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, biochemii oraz mikrobiologii gleb.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów skał i gleb z uwzglednieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejetności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szata roślinną.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
C-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Struktura gleb i jej wpływ na właściwości wodno-powietrzne gleb.2
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.3
T-A-3Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych3
T-A-4Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.2
10
laboratoria
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.2
T-L-2Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.2
T-L-3Oznaczanie zawartości próchnicy w glebie.2
T-L-4Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.2
T-L-5Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego2
T-L-6Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.2
T-L-7Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.3
15
zajęcia terenowe
T-T-1Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie.5
5
wykłady
T-W-1Właściwości fizyczne gleb i ich związek z produktywnością.2
T-W-2Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.2
T-W-3Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.2
T-W-4Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.2
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.2
T-W-7Budowa i cechy morfologiczne gleb.2
T-W-8Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.10
T-W-9Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.4
T-W-10Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w laboratoriach.10
A-A-2Konsultacje.10
A-A-3Praca własna.10
30
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury specjalistycznej.10
A-L-3Praca własna.15
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń.20
60
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach terenowych5
A-T-2przygotowanie do zajęć w terenie15
A-T-3konsultacje10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07B_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W11C-1, C-2T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-T-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07B_U01
Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
OS_1A_U01, OS_1A_U05C-3T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2M-4, M-3S-1, S-2
OS_1A_C07B_U02
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
OS_1A_U05C-3, C-4T-A-1, T-A-4, T-A-3M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07B_K01
Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
OS_1A_K02C-4, C-2T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-4, M-3S-1
OS_1A_C07B_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
OS_1A_K02C-3, C-4, C-2T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07B_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07B_U01
Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
2,0
3,0Student posiada umiejetności w stopniu podstawowym interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu zadawalajacym korzystać z systemów oceny wartości gleb.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C07B_U02
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07B_K01
Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
2,0
3,050% wymaganej trści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C07B_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1999, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  2. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, brak

Literatura dodatkowa

  1. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., gleboznawstwo z elementami geologii., AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Struktura gleb i jej wpływ na właściwości wodno-powietrzne gleb.2
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.3
T-A-3Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych3
T-A-4Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.2
T-L-2Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.2
T-L-3Oznaczanie zawartości próchnicy w glebie.2
T-L-4Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.2
T-L-5Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego2
T-L-6Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.2
T-L-7Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.3
15

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości fizyczne gleb i ich związek z produktywnością.2
T-W-2Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.2
T-W-3Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.2
T-W-4Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.2
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.2
T-W-7Budowa i cechy morfologiczne gleb.2
T-W-8Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.10
T-W-9Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.4
T-W-10Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w laboratoriach.10
A-A-2Konsultacje.10
A-A-3Praca własna.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury specjalistycznej.10
A-L-3Praca własna.15
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach terenowych5
A-T-2przygotowanie do zajęć w terenie15
A-T-3konsultacje10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07B_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów skał i gleb z uwzglednieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejetności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szata roślinną.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
Treści programoweT-L-4Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.
T-L-2Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.
T-L-3Oznaczanie zawartości próchnicy w glebie.
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.
T-L-7Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.
T-W-9Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-W-7Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-8Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.
T-T-1Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07B_U01Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
Treści programoweT-L-4Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.
T-L-2Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.
T-L-3Oznaczanie zawartości próchnicy w glebie.
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.
T-L-7Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.
T-L-5Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego
T-L-6Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.
T-W-9Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-W-10Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.
T-W-7Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-3Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.
T-W-8Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.
T-W-4Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.
T-W-1Właściwości fizyczne gleb i ich związek z produktywnością.
T-W-2Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
T-A-1Struktura gleb i jej wpływ na właściwości wodno-powietrzne gleb.
T-A-4Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-A-3Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejetności w stopniu podstawowym interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu zadawalajacym korzystać z systemów oceny wartości gleb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07B_U02Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
Treści programoweT-A-1Struktura gleb i jej wpływ na właściwości wodno-powietrzne gleb.
T-A-4Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-A-3Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07B_K01Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
Treści programoweT-W-9Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-W-10Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.
T-W-3Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.
T-W-8Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.
T-W-4Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.
T-A-1Struktura gleb i jej wpływ na właściwości wodno-powietrzne gleb.
T-A-4Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-A-3Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej trści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07B_K02Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
Treści programoweT-L-4Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.
T-L-2Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.
T-L-3Oznaczanie zawartości próchnicy w glebie.
T-A-1Struktura gleb i jej wpływ na właściwości wodno-powietrzne gleb.
T-A-4Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-A-3Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0