Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Kartowanie krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz biotopów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kartowanie krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz biotopów
Specjalność Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 6 0,50,62zaliczenie
laboratoriaL4 6 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem zajęć student powinien posiadać ugruntowaną wiedzę z zakresu wykorzystania systemów GIS, podstawy klimatologii i meteorologii oraz ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami kartowania i modelowania krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz kartowania biotopów
C-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu wykorzystywania systemów komputerowych do modelowania i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń oraz kartowania biotopów
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu podejmowania samodzielnych decyzji w ramach wykonywania opracowań wymaganych prawem z zakresu kartowania krytycznych ładunków i biotopów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oprogramowanie wykorzystywane w kartowaniu krytycznych ładunków. Kartowanie emisji hałasu.1
T-L-2Samodzielne skartowanie krytycznych ładunków we wskazanym przykładie inwestycyjnym2
T-L-3Obliczanie wskaźników emisji substancji zanieczyszczających do powietrza z procesów energetycznego spalania paliw2
T-L-4Oprogramowanie oraz materiały kartograficzne wykorzystywane w kartowaniu biotopów1
6
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.2
T-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.1
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń1
T-W-4Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń1
T-W-5Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział stsudenta w ćwiczeniach labolatoryjnych10
A-L-2Przygotowanie studenta do zaliczenia praktycznego części labolatoryjnej5
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez studenta5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujące wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D07-oz_W01
Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej bedzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne
OS_2A_W01, OS_2A_W02, OS_2A_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D07-oz_U01
Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nabędzie umiejętność wykorzystywania systemów informatycznych w kartowaniu krytycznych ładunków zanieczyszczeń oraz biotopów
OS_2A_U01, OS_2A_U06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D07-oz_K01
W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K04, OS_2A_K05C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3M-2, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D07-oz_W01
Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej bedzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne
2,0student nie zna podstawowych procesów powodujących rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
3,0student słabo zna procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
3,5student zna ale nie interpretuje procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
4,0student dobrze zna procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
4,5student zna prawie wszystkie procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
5,0student zna interpretuje oraz wyciąga samodzielnie wnioski z analizy procesów powodujących rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D07-oz_U01
Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nabędzie umiejętność wykorzystywania systemów informatycznych w kartowaniu krytycznych ładunków zanieczyszczeń oraz biotopów
2,0student nie posiada umiejętności wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie wykonać zadań
3,0student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie zadawalająco wykonać zadania
3,5student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie w stopniu podstawowym wykonać zadania
4,0student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
4,5student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
5,0student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać wszystkie zadania bez zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D07-oz_K01
W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska.
2,0student nie jest w stanie ocenić skutków środowiskowych emisji oraz nie jest w stanie sformułować prawidłowych decyzji
3,0student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć zadowalającą decyzję co do postępowania ograniczającego
3,5student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć decyzję co do postępowania ograniczającego
4,0student potrafi w stopniu odpowiednim ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
4,5student potrafi w sposób dojrzały ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
5,0student potrafi w sposób ponadprzeciętny ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć właściwą decyzję co do postępowania ograniczającego

Literatura podstawowa

  1. Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  2. Sejm RP, USTAWA z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. (Dz. U. z dnia 20 czerwca 2001 r. z późn. zm.), 2001

Literatura dodatkowa

  1. Ministerstwo Środowiska, Wskazówki metodyczne dotyczące modelowania matematycznego w systemie zarządzania jakością powietrza, 2003
  2. Komisja Europejska, DYREKTYWA 2001/81/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, str. 22), 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oprogramowanie wykorzystywane w kartowaniu krytycznych ładunków. Kartowanie emisji hałasu.1
T-L-2Samodzielne skartowanie krytycznych ładunków we wskazanym przykładie inwestycyjnym2
T-L-3Obliczanie wskaźników emisji substancji zanieczyszczających do powietrza z procesów energetycznego spalania paliw2
T-L-4Oprogramowanie oraz materiały kartograficzne wykorzystywane w kartowaniu biotopów1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.2
T-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.1
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń1
T-W-4Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń1
T-W-5Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział stsudenta w ćwiczeniach labolatoryjnych10
A-L-2Przygotowanie studenta do zaliczenia praktycznego części labolatoryjnej5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez studenta5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D07-oz_W01Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej bedzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
OS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
OS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami kartowania i modelowania krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz kartowania biotopów
C-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu wykorzystywania systemów komputerowych do modelowania i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń oraz kartowania biotopów
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu podejmowania samodzielnych decyzji w ramach wykonywania opracowań wymaganych prawem z zakresu kartowania krytycznych ładunków i biotopów
Treści programoweT-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-4Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-5Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska
T-L-2Samodzielne skartowanie krytycznych ładunków we wskazanym przykładie inwestycyjnym
T-L-3Obliczanie wskaźników emisji substancji zanieczyszczających do powietrza z procesów energetycznego spalania paliw
T-L-4Oprogramowanie oraz materiały kartograficzne wykorzystywane w kartowaniu biotopów
T-L-1Oprogramowanie wykorzystywane w kartowaniu krytycznych ładunków. Kartowanie emisji hałasu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujące wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych procesów powodujących rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
3,0student słabo zna procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
3,5student zna ale nie interpretuje procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
4,0student dobrze zna procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
4,5student zna prawie wszystkie procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
5,0student zna interpretuje oraz wyciąga samodzielnie wnioski z analizy procesów powodujących rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D07-oz_U01Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nabędzie umiejętność wykorzystywania systemów informatycznych w kartowaniu krytycznych ładunków zanieczyszczeń oraz biotopów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami kartowania i modelowania krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz kartowania biotopów
C-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu wykorzystywania systemów komputerowych do modelowania i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń oraz kartowania biotopów
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu podejmowania samodzielnych decyzji w ramach wykonywania opracowań wymaganych prawem z zakresu kartowania krytycznych ładunków i biotopów
Treści programoweT-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-4Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-5Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujące wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie wykonać zadań
3,0student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie zadawalająco wykonać zadania
3,5student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie w stopniu podstawowym wykonać zadania
4,0student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
4,5student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań
5,0student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać wszystkie zadania bez zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D07-oz_K01W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-2Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu wykorzystywania systemów komputerowych do modelowania i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń oraz kartowania biotopów
Treści programoweT-W-2Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania.
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-4Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń
T-W-5Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska
T-L-3Obliczanie wskaźników emisji substancji zanieczyszczających do powietrza z procesów energetycznego spalania paliw
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest w stanie ocenić skutków środowiskowych emisji oraz nie jest w stanie sformułować prawidłowych decyzji
3,0student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć zadowalającą decyzję co do postępowania ograniczającego
3,5student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć decyzję co do postępowania ograniczającego
4,0student potrafi w stopniu odpowiednim ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
4,5student potrafi w sposób dojrzały ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego
5,0student potrafi w sposób ponadprzeciętny ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć właściwą decyzję co do postępowania ograniczającego