Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Sylabus przedmiotu Rekultywacja gruntów glebowych i bezglebowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rekultywacja gruntów glebowych i bezglebowych | ||
Specjalność | Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>, Marta Wojcieszczuk <Marta.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>, Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>, Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje o właściwościach gleb i gruntów oraz o środowisku i jego ochronie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie studentowi potrzeby rekultywacji gruntów |
C-2 | Zapoznanie studenta z prawnymi uregulowaniami dotyczącymi rekultywacji gruntów |
C-3 | Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów |
C-4 | Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru sposobu rekultywacji gruntów glebowych (zdegradowanych) i bezglebowych (zdewastowanych) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena stopnia fizycznego zdegradowania gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów naprawczych | 1 |
T-A-2 | Grunty nadmiernie zakwaszone i zalkalizowane - ocena wartości pH gruntów w aspekcie ich użytkowania. Dobranie zabiegów regulujących odczyn w kierunku optymalnego | 1 |
T-A-3 | Zapoznanie z metodą oceny potencjalnego zagrożenia gruntów erozją wodną i stopnia ich zerodowania (zdegradowania). Planowanie zabiegów rekultywacyjnych w zależności od stopnia zagrożenia gruntów erozją | 1 |
T-A-4 | Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i obowiązujące regulacje prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i sposobu użytkowania | 2 |
T-A-5 | Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów obszarów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja oraz rekultywacja gruntów. Funkcje gleb i gruntów w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji gruntów w Polsce oraz obowiązujace w tym zakresie uregulowania prawne. Degradacja fizyczna gruntów i zabiegi rekultywacyjne | 1 |
T-W-2 | Degradacja chemiczna gruntów w postaci niewłaściwego odczynu i nadmiernego zasolenia. Dobór zabiegów rekultywacyjnych | 1 |
T-W-3 | Problem erozji wodnej i wietrznej gruntów - przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz zabiegi przeciwerozyjne i naprawcze | 1 |
T-W-4 | Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich i związków organicznych, w tym ropopochodnych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy bio- i fitoremediacji w oczyszczaniu gruntów | 2 |
T-W-5 | Rekultywacja gruntów bezglebowych - przesłanki, fazy i etapy. Przebieg prac rekultywacyjnych na obszarach po eksploatacji kopalin, pracach budowlanych i składowaniu odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 6 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń audytoryjnych | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 6 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedilane z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne |
M-5 | Praca w grupach |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D02-rek_W01 W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy rekultywacji gruntów, tj. posiada wiedzę umożliwiającą określenie rodzaju i stopnia zdegradowania gruntów oraz zaplanowania dla nich odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych | OS_2A_W02 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D02-rek_U01 W zakresie umiejętności student potrafi określić rodzaj i stopień zdegradowania gruntów oraz dobrać dla nich odpowiednie zabiegi rekultywacyjne | OS_2A_U05 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D02-rek_K01 W zakresie kompetencji student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego | OS_2A_K04, OS_2A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D02-rek_W01 W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy rekultywacji gruntów, tj. posiada wiedzę umożliwiającą określenie rodzaju i stopnia zdegradowania gruntów oraz zaplanowania dla nich odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, tj. zna niektóre treści teoretyczne związane z degradacją i rekultywacją gruntów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D02-rek_U01 W zakresie umiejętności student potrafi określić rodzaj i stopień zdegradowania gruntów oraz dobrać dla nich odpowiednie zabiegi rekultywacyjne | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe (dostateczne) umiejętności w zakresie określonym nazwą przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D02-rek_K01 W zakresie kompetencji student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną (podstawową) odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma dostateczną świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Karczewska A., Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawn. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2008
- Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydaw. AR w Lublinie, Lublin, 1996
Literatura dodatkowa
- Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003