Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Genetyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw botaniki i cytologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmienności biologicznej w obrębie organizmów żywych oraz jej znaczenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezalezne dziedziczenie dwóch par alleli. | 2 |
T-A-2 | Struktura genetyczna populacji organizmów samopłodnych i obcopłodnych. Zastosowanie wzoru Hardy'ego-Weinberga | 2 |
T-A-3 | Podstawy dziedziczenia cech ilościowych. Sprawdzian zaliczeniowy | 2 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Obserwacje mikroskopowe chromosomów - wykonanie preparatów ze stożków wzrostu korzenia | 2 |
T-L-2 | Wyposażenie laboratorium genetyki molekularnej. Izolacja DNA. | 3 |
T-L-3 | Podstawy metody PCR: projektowanie starterów, przygotowanie mieszaniny reakcyjnej, programowanie termocyklera | 3 |
T-L-4 | Elektroforeza produktów PCR | 2 |
T-L-5 | Sekwencjonowanie DNA metodą Sangera. Sprawdzian zaliczeniowy | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cytologiczne podstawy rozmnażania bezpłciowego i płciowego. Chromosomy, genomy, kariotypy. Cytologiczne i genetyczne następstwa mitozy i mejozy. | 2 |
T-W-2 | Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par alleli. | 2 |
T-W-3 | Rekombinacja genów i cech. Zmienność rekombinacyjna i jej znaczenie. | 1 |
T-W-4 | Fenotypowe efekty współdziałania nieallelicznych genów. Plejotropia. | 1 |
T-W-5 | Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią. | 1 |
T-W-6 | Dziedziczenie genów sprzężonych. | 1 |
T-W-7 | Zmienność struktury genomu. Zmiany w liczbie i strukturze chromosomów oraz ich następstwa fenotypowe. | 2 |
T-W-8 | Mutacje genów - pierwotne źródło dziedzicznej zmienności biologicznej. Fenotypowe następstwa mutacji. Znaczenie ewolucyjne mutacji. Indukowanie mutacji. | 2 |
T-W-9 | Dziedziczenie genów w populacjach panmiktycznych. Genetyczne następstwa kojarzeń krewniaczych. | 2 |
T-W-10 | Kwasy nukleinowe jako molekularne nośniki informacji genetycznej. Kod genetyczny i biosynteza białek. | 2 |
T-W-11 | Regulacja ekspresji genów u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych. | 1 |
T-W-12 | Markery molekularne i ich wykorzystanie. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 6 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. Rozwiązywanie zadań. | 24 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 12 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 48 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury związanej z przedmiotem | 42 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B09_W01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w produkcji rolniczej | OS_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B09_U01 Potrafi wyjaśniać rezutaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców | OS_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B09_K01 Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki | OS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B09_W01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w produkcji rolniczej | 2,0 | Nie zna podstawowych mechanizmów dziedziczenia cech |
3,0 | Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu podstawowym | |
3,5 | Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu wyższym niż podstawowy | |
4,0 | Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu dobrym | |
4,5 | Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu wyższym niż dobry | |
5,0 | Zna mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i zwierząt wykorzystywanych w praktyce rolniczej w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B09_U01 Potrafi wyjaśniać rezutaty krzyżowań i interpretować występowanie zmienności fenotypowej w kolejnych pokoleniach mieszańców | 2,0 | Nie potrafi interpretować rezultatów krzyżowań genetycznych |
3,0 | Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu podstawowym | |
3,5 | Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż podstawowy | |
4,0 | Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu dobrym | |
4,5 | Potrafi interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych w stopniu wyższym niż dobry | |
5,0 | Potrafi bardzo dobrze interpretować rezultaty krzyżowań genetycznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B09_K01 Ma świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki | 2,0 | Nie wykazuje potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki |
3,0 | Ma znikomą świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej | |
3,5 | Ma podstawową świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej | |
4,0 | Ma ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej | |
4,5 | Ma dobrze ugruntowaną świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej | |
5,0 | Ma głęboką świadomość znaczenia ciągłego uzupełniania wiedzy z zakresu genetyki dla efektywności produkcji rolniczej |
Literatura podstawowa
- Tarkowski Cz., Genetyka, Hodowla Roślin i Nasiennictwo, PWN, Warszawa, 1984, 3
- Gajewski W., Genetyka Ogólna i Molekularna, PWN, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- Winter P.C., Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka – Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2000, 1