Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia i gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,00,60zaliczenie
laboratoriaL2 9 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, biochemii oraz mikrobiologii gleb.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów skał i gleb z uwzglednieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejetności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szata roślinną.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
C-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb1
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-6Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną.2
9
wykłady
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.1
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów3
T-W-3Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.1
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.3
T-W-6Skały metamorficzne-podział, właściwości1
T-W-7Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).1
T-W-8Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.1
T-W-9Surowce mineralne Polski.1
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.2
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.9
A-L-2Konsultacje.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.20
A-L-4Przygotowanie do zajęć11
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.18
A-W-2Praca własna.15
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W11C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07_U01
Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
OS_1A_U01, OS_1A_U05C-3T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11M-3, M-4S-1, S-2
OS_1A_C07_U02
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
OS_1A_U05C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07_K01
Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
OS_1A_K02C-4, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-11M-3, M-4S-1
OS_1A_C07_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
OS_1A_K02C-3, C-4, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07_U01
Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
2,0
3,0Student posiada umiejetności w stopniu podstawowym interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu zadawalajacym korzystać z systemów oceny wartości gleb.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C07_U02
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07_K01
Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
2,0
3,050% wymaganej trści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C07_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1999, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  2. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, brak

Literatura dodatkowa

  1. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., gleboznawstwo z elementami geologii., AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb1
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-6Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.1
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów3
T-W-3Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.1
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.3
T-W-6Skały metamorficzne-podział, właściwości1
T-W-7Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).1
T-W-8Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.1
T-W-9Surowce mineralne Polski.1
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.2
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.9
A-L-2Konsultacje.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.20
A-L-4Przygotowanie do zajęć11
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.18
A-W-2Praca własna.15
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Cel przedmiotuC-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów skał i gleb z uwzglednieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejetności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szata roślinną.
Treści programoweT-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07_U01Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
Treści programoweT-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejetności w stopniu podstawowym interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu zadawalajacym korzystać z systemów oceny wartości gleb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07_U02Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
Treści programoweT-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07_K01Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
Treści programoweT-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej trści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07_K02Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
Treści programoweT-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0