Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja gleb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i rekultywacja gleb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>, Marta Wojcieszczuk <Marta.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>, Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 8 1,00,25zaliczenie
wykładyW7 12 2,00,50egzamin
laboratoriaL7 12 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o glebach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS.1
T-A-2Zmiany w powierzchni gruntów (zdegradowanych i zdewastowanych) wymagajacych rekultywacji i zagospodarowania ma podstawie danych statystycznych. Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych.2
T-A-3Rozpoznawanie technik fitoremediacji. Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi według obowiązujących przepisów prawnych i zaleceń naukowych.2
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną.2
T-A-5Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina.1
8
laboratoria
T-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych (ustalenie formy i obliczenie dawki nawozu wapniowego).2
T-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia naukowe i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia.3
T-L-3Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych.7
12
wykłady
T-W-1Wprowadzernie do zagadnień przedmiotu - objaśnienie pojęć związanych z merytoryką przedmiotu. Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce.1
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne.1
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu.1
T-W-4Zasolenie gruntów - przyczyny, skutki, zabiegi rekultywacyjne. Oczyszczanie i remediacja gruntów - wprowadzenie do zagadnień: rodzaje substancji zanieczyszczających grunty, prawna konieczność oczyszczenia gruntów, techniki oczyszczania "in situ" i "ex situ". Techniki fitoremediacji.2
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi.2
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych.1
T-W-7Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu. Ochrona gruntów zagrożonych erozją wodną.2
T-W-8Fazy rekultywacji gruntów bezglebowych.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.8
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.14
30
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.12
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach laboratoryjnych.6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.12
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.12
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych, w tym zapoznanie się z literaturą specjalistyczną.28
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów (egzaminu).20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C25_W01
W zakresie wiedzy student nabył teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gruntów
OS_1A_W09C-3, C-1, C-4, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7M-1, M-3, M-4, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C25_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji
OS_1A_U09C-3, C-4, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-3, M-4, M-6, M-5, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C25_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska, w tym zdrowiem zwierząt i ludzi
OS_1A_K03C-3, C-1, C-4, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-3, M-4, M-6, M-5, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C25_W01
W zakresie wiedzy student nabył teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gruntów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C25_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby ochrony i rekultywacji gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C25_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska, w tym zdrowiem zwierząt i ludzi
2,0
3,0Student wykazuje się dostateczną sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karczewska A., Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydaw. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2008
  2. Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydaw. Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1996
  3. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, Wydaw. Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS.1
T-A-2Zmiany w powierzchni gruntów (zdegradowanych i zdewastowanych) wymagajacych rekultywacji i zagospodarowania ma podstawie danych statystycznych. Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych.2
T-A-3Rozpoznawanie technik fitoremediacji. Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi według obowiązujących przepisów prawnych i zaleceń naukowych.2
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną.2
T-A-5Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina.1
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych (ustalenie formy i obliczenie dawki nawozu wapniowego).2
T-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia naukowe i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia.3
T-L-3Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych.7
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzernie do zagadnień przedmiotu - objaśnienie pojęć związanych z merytoryką przedmiotu. Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce.1
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne.1
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu.1
T-W-4Zasolenie gruntów - przyczyny, skutki, zabiegi rekultywacyjne. Oczyszczanie i remediacja gruntów - wprowadzenie do zagadnień: rodzaje substancji zanieczyszczających grunty, prawna konieczność oczyszczenia gruntów, techniki oczyszczania "in situ" i "ex situ". Techniki fitoremediacji.2
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi.2
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych.1
T-W-7Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu. Ochrona gruntów zagrożonych erozją wodną.2
T-W-8Fazy rekultywacji gruntów bezglebowych.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.8
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.12
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach laboratoryjnych.6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.12
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych, w tym zapoznanie się z literaturą specjalistyczną.28
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów (egzaminu).20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C25_W01W zakresie wiedzy student nabył teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gruntów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
Treści programoweT-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS.
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną.
T-A-5Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina.
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych.
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu.
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne.
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi.
T-W-7Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu. Ochrona gruntów zagrożonych erozją wodną.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C25_U01W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
Treści programoweT-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS.
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną.
T-A-5Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina.
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych.
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu.
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne.
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi.
T-W-7Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu. Ochrona gruntów zagrożonych erozją wodną.
T-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych (ustalenie formy i obliczenie dawki nawozu wapniowego).
T-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia naukowe i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia.
T-L-3Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby ochrony i rekultywacji gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C25_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska, w tym zdrowiem zwierząt i ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
Treści programoweT-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS.
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną.
T-A-5Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina.
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych.
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu.
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne.
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi.
T-W-7Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu. Ochrona gruntów zagrożonych erozją wodną.
T-W-1Wprowadzernie do zagadnień przedmiotu - objaśnienie pojęć związanych z merytoryką przedmiotu. Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce.
T-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych (ustalenie formy i obliczenie dawki nawozu wapniowego).
T-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia naukowe i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia.
T-L-3Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się dostateczną sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0