Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Renaturyzacja wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Renaturyzacja wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 1,00,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z biologii i chemii z zakresu I i II roku studiów licencjackich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Identyfikowanie przyczyn degradacji zasobów wodnych.
C-2Ocena celowości i zakresu prac poprawiających stan środowiska wodnego z uwzględnieniem potrzeb przyrodniczych oraz ograniczeń gospodarczych.
C-3Racjonalizacja planowanych przedsięwzięć odnowy środowiska wodnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wpływ roślinności na hydrauliczne skutki renaturyzacji wód.1
T-A-2Renaturyzacja rzek w Polsce omówienie zagadnienia na wybranych przykładach.2
T-A-3Renaturyzacja sieci hydrograficznej terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego.1
T-A-4Renaturyzacja rzek na świecie.3
T-A-5Rekultywacja jeziora Głębokiego.2
9
wykłady
T-W-1Przyczyny utraty naturalności rzek.1
T-W-2Regulacja rzek w Polsce.1
T-W-3Działania techniczne realizowane w procesie renaturyzacji wód.5
T-W-4Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód.1
T-W-5Rola roślin w przywracaniu naturalności rzek. Fitobariery w rekultywacji zbiorników wodnych.1
T-W-6Rekultywacja zbiorników wodnych.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.9
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.12
A-A-3Udział w konsultacjach.2
A-A-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej o renaturyzacji rzek lub rekultywacji zbiorników.3
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.14
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-4Udział w konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza przyczyn utraty naturalności rzek i metody działań renaturazycjych oraz analiza przyczyn degradacji zbiorników wodnych i metody ich rekultywacji).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielnie prezentacji multimedialnej o działaniach renaturazycjych prowadzonych na wybranych odcinkach rzecznych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C31_W01
Student ma wiedzę w zakresie kształtowania potencjału przyrody w ramach ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
OS_1A_W07, OS_1A_W08, OS_1A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C31_U01
Student ma umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
OS_1A_U04, OS_1A_U05, OS_1A_U06, OS_1A_U07C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C31_K01
Student potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
OS_1A_K05C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-2M-1, M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C31_W01
Student ma wiedzę w zakresie kształtowania potencjału przyrody w ramach ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
2,0
3,0Student ma niewielką wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C31_U01
Student ma umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
2,0
3,0Student ma niewielką umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C31_K01
Student potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Żelazo, Podstawy renaturyzacji rzek., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
  2. J. Wierzbicki, Przyrodnicze, gospodarcze i hydrotechniczne przesłanki regulacji rzek., Oficyna Wydawnicza „Sadyba”, Warszawa, 2003
  3. A.i Derwich, I. Mróz, BÓBR EUROPEJSKI CASTOR FIBER L. 1758 JAKO CZYNNIK WSPOMAGAJĄCY RENATURYZACJĘ SIEDLISK NAD GÓRNYM SANEM, Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej R. 10. Zeszyt 2 (18): 173-183, 2008

Literatura dodatkowa

  1. A. Górniak, Ekosystem zbiornika Siemianówka w latach 1990-2004 i jego rekultywacji., Uniwersytet w Białymstoku, Zakład Hydrobiologii, Białystok, 2006
  2. Gałczyńska M., Buśko M., Stan zbiorników wodnych w Polsce oraz potencjalne i stosowane metody ich ochrony i rekultywacji, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie 3/2016 s. 129-135., 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wpływ roślinności na hydrauliczne skutki renaturyzacji wód.1
T-A-2Renaturyzacja rzek w Polsce omówienie zagadnienia na wybranych przykładach.2
T-A-3Renaturyzacja sieci hydrograficznej terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego.1
T-A-4Renaturyzacja rzek na świecie.3
T-A-5Rekultywacja jeziora Głębokiego.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przyczyny utraty naturalności rzek.1
T-W-2Regulacja rzek w Polsce.1
T-W-3Działania techniczne realizowane w procesie renaturyzacji wód.5
T-W-4Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód.1
T-W-5Rola roślin w przywracaniu naturalności rzek. Fitobariery w rekultywacji zbiorników wodnych.1
T-W-6Rekultywacja zbiorników wodnych.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.9
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.12
A-A-3Udział w konsultacjach.2
A-A-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej o renaturyzacji rzek lub rekultywacji zbiorników.3
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.14
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-4Udział w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C31_W01Student ma wiedzę w zakresie kształtowania potencjału przyrody w ramach ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Cel przedmiotuC-1Identyfikowanie przyczyn degradacji zasobów wodnych.
C-2Ocena celowości i zakresu prac poprawiających stan środowiska wodnego z uwzględnieniem potrzeb przyrodniczych oraz ograniczeń gospodarczych.
Treści programoweT-W-1Przyczyny utraty naturalności rzek.
T-W-2Regulacja rzek w Polsce.
T-W-3Działania techniczne realizowane w procesie renaturyzacji wód.
T-W-4Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód.
T-W-6Rekultywacja zbiorników wodnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C31_U01Student ma umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U07Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej.
Cel przedmiotuC-2Ocena celowości i zakresu prac poprawiających stan środowiska wodnego z uwzględnieniem potrzeb przyrodniczych oraz ograniczeń gospodarczych.
C-3Racjonalizacja planowanych przedsięwzięć odnowy środowiska wodnego.
Treści programoweT-W-1Przyczyny utraty naturalności rzek.
T-W-2Regulacja rzek w Polsce.
T-W-3Działania techniczne realizowane w procesie renaturyzacji wód.
T-W-4Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód.
T-W-5Rola roślin w przywracaniu naturalności rzek. Fitobariery w rekultywacji zbiorników wodnych.
T-W-6Rekultywacja zbiorników wodnych.
T-A-1Wpływ roślinności na hydrauliczne skutki renaturyzacji wód.
T-A-2Renaturyzacja rzek w Polsce omówienie zagadnienia na wybranych przykładach.
T-A-3Renaturyzacja sieci hydrograficznej terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego.
T-A-4Renaturyzacja rzek na świecie.
T-A-5Rekultywacja jeziora Głębokiego.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (analiza przyczyn utraty naturalności rzek i metody działań renaturazycjych oraz analiza przyczyn degradacji zbiorników wodnych i metody ich rekultywacji).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielnie prezentacji multimedialnej o działaniach renaturazycjych prowadzonych na wybranych odcinkach rzecznych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C31_K01Student potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Cel przedmiotuC-1Identyfikowanie przyczyn degradacji zasobów wodnych.
C-2Ocena celowości i zakresu prac poprawiających stan środowiska wodnego z uwzględnieniem potrzeb przyrodniczych oraz ograniczeń gospodarczych.
Treści programoweT-W-2Regulacja rzek w Polsce.
T-W-4Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód.
T-W-5Rola roślin w przywracaniu naturalności rzek. Fitobariery w rekultywacji zbiorników wodnych.
T-A-2Renaturyzacja rzek w Polsce omówienie zagadnienia na wybranych przykładach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metody problemowe (analiza przyczyn utraty naturalności rzek i metody działań renaturazycjych oraz analiza przyczyn degradacji zbiorników wodnych i metody ich rekultywacji).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0