Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Podstawy chemometrii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona i kształtowanie środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy chemometrii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii, biologii i matematyki na poziomie akademickim, podstawowa znajomość programu Excel i Statistica

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami uzyskania użytecznych informacji z wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
C-2Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zastosowaniami algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji, określenia ewentualnych podobieństw, różnic oraz zależności między badanymi parametrami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Wprowadzenie do chemometrii: charakterystyka przedmiotu, zakres badan i zastosowan, podstawowe zagadnienia. Planowanie pomiarów: optymalnosc planu, model liniowy, plany czynnikowe.2
T-K-2Statystyka opisowa, regresja liniowa i wielokrotna.4
T-K-3Analiza podobienstw: autoskalowanie zmiennych, transformacja zmiennych, analiza wiazkowa, Metody z wykorzystaniem macierzy odległosci.4
T-K-4Projekty obliczeniowe demonstrujace praktyczne wykorzystanie wybranych metod chemometrycznych w interpretacji wielowymiarowych danych pomiarowych4
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo studenta w cwiczeniach14
A-K-2Przygotowanie sprawozdań8
A-K-3Utrwalanie przerobionego matriału6
A-K-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2metoda programowana/z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocenianie sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: wynik testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3-_C03-1_W01
Student zna możliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i wskazania zależności między badanymi parametrami.
OKS_3-_W04, OKS_3-_W01, OKS_3-_W05C-1, C-2T-K-2, T-K-1, T-K-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3-_C03-1_U01
Student posługuje się wybranymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych
OKS_3-_U09C-2T-K-2, T-K-4, T-K-1, T-K-3M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3-_C03-1_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy i samodoskonalenia w metodach interpretacji wielowymiarowych danych monitoringu środowiska.
OKS_3-_K01C-1T-K-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3-_C03-1_W01
Student zna możliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i wskazania zależności między badanymi parametrami.
2,0Student nie zna możliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
3,0Student zna tylko pojedyncze mozliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
3,5Student zna część mozliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
4,0Student zna wiekszość mozliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
4,5Student zna prawie wszystkie możliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
5,0Student zna wszystkie możliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3-_C03-1_U01
Student posługuje się wybranymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych
2,0Student nie posługuje się wybranymi metodami chemometrycznymi do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
3,0Student posługuje się tylko jedna z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
3,5Student posługuje się więcej niż jedną z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
4,0Student posługuje się połową z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
4,5Student posługuje się większością z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
5,0Student posługuje się wszystkimi z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3-_C03-1_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy i samodoskonalenia w metodach interpretacji wielowymiarowych danych monitoringu środowiska.
2,0
3,0Student jest w małym stopniu świadomy potrzeby uzupełniania wiedzy i samodoskonalenia w interpretacji wielowymiarowych danych monitoringu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jan Mazerski, Podstawy chemometrii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2000
  2. Richard G. Brereton, Chemometrics: data analysis for the laboratory and chemical plant, Wiley, 2003

Literatura dodatkowa

  1. D. Zuby i A. Parczewskiego, Chemometria w analityce - wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, warszaw, 2008

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Wprowadzenie do chemometrii: charakterystyka przedmiotu, zakres badan i zastosowan, podstawowe zagadnienia. Planowanie pomiarów: optymalnosc planu, model liniowy, plany czynnikowe.2
T-K-2Statystyka opisowa, regresja liniowa i wielokrotna.4
T-K-3Analiza podobienstw: autoskalowanie zmiennych, transformacja zmiennych, analiza wiazkowa, Metody z wykorzystaniem macierzy odległosci.4
T-K-4Projekty obliczeniowe demonstrujace praktyczne wykorzystanie wybranych metod chemometrycznych w interpretacji wielowymiarowych danych pomiarowych4
14

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo studenta w cwiczeniach14
A-K-2Przygotowanie sprawozdań8
A-K-3Utrwalanie przerobionego matriału6
A-K-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C03-1_W01Student zna możliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i wskazania zależności między badanymi parametrami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_W04Ma pogłębioną wiedzę z zakresu doświadczalnictwa rolniczego i stosowania metod statystycznych dla oceny wyników badań i obserwacji odnoszących się do nauk rolniczych.
OKS_3-_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
OKS_3-_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami uzyskania użytecznych informacji z wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
C-2Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zastosowaniami algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji, określenia ewentualnych podobieństw, różnic oraz zależności między badanymi parametrami
Treści programoweT-K-2Statystyka opisowa, regresja liniowa i wielokrotna.
T-K-1Wprowadzenie do chemometrii: charakterystyka przedmiotu, zakres badan i zastosowan, podstawowe zagadnienia. Planowanie pomiarów: optymalnosc planu, model liniowy, plany czynnikowe.
T-K-3Analiza podobienstw: autoskalowanie zmiennych, transformacja zmiennych, analiza wiazkowa, Metody z wykorzystaniem macierzy odległosci.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2metoda programowana/z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wynik testu
S-1Ocena formująca: ocenianie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna możliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
3,0Student zna tylko pojedyncze mozliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
3,5Student zna część mozliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
4,0Student zna wiekszość mozliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
4,5Student zna prawie wszystkie możliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
5,0Student zna wszystkie możliwosci zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C03-1_U01Student posługuje się wybranymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_U09Analizuje najnowszą literaturę przedmiotu, krajową i światową oraz wykorzystuje ją do prowadzenia badań i interpretacji wyników.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zastosowaniami algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji, określenia ewentualnych podobieństw, różnic oraz zależności między badanymi parametrami
Treści programoweT-K-2Statystyka opisowa, regresja liniowa i wielokrotna.
T-K-4Projekty obliczeniowe demonstrujace praktyczne wykorzystanie wybranych metod chemometrycznych w interpretacji wielowymiarowych danych pomiarowych
T-K-1Wprowadzenie do chemometrii: charakterystyka przedmiotu, zakres badan i zastosowan, podstawowe zagadnienia. Planowanie pomiarów: optymalnosc planu, model liniowy, plany czynnikowe.
T-K-3Analiza podobienstw: autoskalowanie zmiennych, transformacja zmiennych, analiza wiazkowa, Metody z wykorzystaniem macierzy odległosci.
Metody nauczaniaM-2metoda programowana/z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocenianie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posługuje się wybranymi metodami chemometrycznymi do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
3,0Student posługuje się tylko jedna z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
3,5Student posługuje się więcej niż jedną z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
4,0Student posługuje się połową z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
4,5Student posługuje się większością z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
5,0Student posługuje się wszystkimi z wybranych metod chemometrycznych do oceny zagrożeń środowiska na podstawie wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C03-1_K01Student ma świadomość potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy i samodoskonalenia w metodach interpretacji wielowymiarowych danych monitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami uzyskania użytecznych informacji z wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych.
Treści programoweT-K-4Projekty obliczeniowe demonstrujace praktyczne wykorzystanie wybranych metod chemometrycznych w interpretacji wielowymiarowych danych pomiarowych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2metoda programowana/z użyciem komputera
M-3metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wynik testu
S-1Ocena formująca: ocenianie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w małym stopniu świadomy potrzeby uzupełniania wiedzy i samodoskonalenia w interpretacji wielowymiarowych danych monitoringu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0