Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Hydrochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona i kształtowanie środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Hydrochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu chemii na poziomie akademickim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z analizą chemiczną wskaźników jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
C-2Dostarczenie podstawowych informacji o źródłach zanieczyszczenia wód i przekazanie wiedzy umożliwiającej ocenę zależności pomiędzy występującymi w wodach rozpuszczonymi substancjami chemicznymi.
C-3Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1WODA W PRZYRODZIE - Chemiczne własności wody - Budowa cząsteczki wody. Fizyczne własności wody – osobliwości wody.3
T-K-2Zasoby wodne CHEMIZM I SKŁAD WÓD POWIERZCHNIOWYCH, PODZIEMNYCH I MORSKICH- Czynniki kształtujące skład wody.4
T-K-3Podstawowe wskaźniki jakości wody, zanieczyszczenia wód, samooczyszczanie wód. Metody ocena jakości i stanu ekologicznego wód5
T-K-4Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na cele bytowe. Metody rekultywacji i uzdatniania wód2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-K-2Samodzielne opanowanie materiału7
A-K-3Bieżąca analiza ustaw i rozporządzeń dotyczących studiowanej tematyki.3
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie konwersatoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3-_C03-2_W01
Znajomość składu chemicznego zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych i morskich.
OKS_3-_W01C-1, C-2T-K-1, T-K-2M-1, M-2S-1
OKS_3-_C03-2_W02
Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.Znajomość wszystkich procesów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
OKS_3-_W05C-3T-K-3, T-K-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3-_C03-2_U01
Opanowanie umiejętności zastosowania odpowiednich procesów jednostkowych do uzdatniania wody
OKS_3-_U01C-3T-K-3, T-K-4M-1, M-2S-1
OKS_3-_C03-2_U02
Opanowanie umiejętności stosowania najnowszych rozwiązań technologicznych w procesach uzdatniania wody
OKS_3-_U09C-3T-K-3, T-K-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3-_C03-2_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody
OKS_3-_K01C-2T-K-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3-_C03-2_W01
Znajomość składu chemicznego zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych i morskich.
2,0
3,0Studen zna w stopniu dostatecznym chemizm zanieczyszczeń występujących w wodach oraz posiada umiejętność zastosowania odpowiednich procesów jednostkowych w uzdatnianiu wody
3,5
4,0
4,5
5,0
OKS_3-_C03-2_W02
Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.Znajomość wszystkich procesów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada znajomośc jednostkowych procesów stosowanych w uzdatnianiu wody
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3-_C03-2_U01
Opanowanie umiejętności zastosowania odpowiednich procesów jednostkowych do uzdatniania wody
2,0
3,0Umiejętność zastosowania poszczegółnych procesów jednostkowych w uzdatnianiu wody opanowana w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
OKS_3-_C03-2_U02
Opanowanie umiejętności stosowania najnowszych rozwiązań technologicznych w procesach uzdatniania wody
2,0
3,0Student zna podstawy technologii najnowszych metod stosowanych podczas uzdatniania wody.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3-_C03-2_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność oceny stanu zanieczyszczenia środowiska odnośnie wód.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowal A.L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2011, 5
  2. Gibczyńska M., Hydrochemia, ZUT, Szczecin, 2013, 1
  3. Aktualne rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie klasyfikacji i monitoringu wód powierzchniowych i podziemnych, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2011
  2. Adamski W., Modelowanie systemów oczyszczania wód, PWN, Warszawa, 2002, 1

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1WODA W PRZYRODZIE - Chemiczne własności wody - Budowa cząsteczki wody. Fizyczne własności wody – osobliwości wody.3
T-K-2Zasoby wodne CHEMIZM I SKŁAD WÓD POWIERZCHNIOWYCH, PODZIEMNYCH I MORSKICH- Czynniki kształtujące skład wody.4
T-K-3Podstawowe wskaźniki jakości wody, zanieczyszczenia wód, samooczyszczanie wód. Metody ocena jakości i stanu ekologicznego wód5
T-K-4Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na cele bytowe. Metody rekultywacji i uzdatniania wód2
14

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-K-2Samodzielne opanowanie materiału7
A-K-3Bieżąca analiza ustaw i rozporządzeń dotyczących studiowanej tematyki.3
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C03-2_W01Znajomość składu chemicznego zanieczyszczeń wód powierzchniowych, podziemnych i morskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z analizą chemiczną wskaźników jakości wód powierzchniowych i podziemnych.
C-2Dostarczenie podstawowych informacji o źródłach zanieczyszczenia wód i przekazanie wiedzy umożliwiającej ocenę zależności pomiędzy występującymi w wodach rozpuszczonymi substancjami chemicznymi.
Treści programoweT-K-1WODA W PRZYRODZIE - Chemiczne własności wody - Budowa cząsteczki wody. Fizyczne własności wody – osobliwości wody.
T-K-2Zasoby wodne CHEMIZM I SKŁAD WÓD POWIERZCHNIOWYCH, PODZIEMNYCH I MORSKICH- Czynniki kształtujące skład wody.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie konwersatoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen zna w stopniu dostatecznym chemizm zanieczyszczeń występujących w wodach oraz posiada umiejętność zastosowania odpowiednich procesów jednostkowych w uzdatnianiu wody
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C03-2_W02Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.Znajomość wszystkich procesów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
Treści programoweT-K-3Podstawowe wskaźniki jakości wody, zanieczyszczenia wód, samooczyszczanie wód. Metody ocena jakości i stanu ekologicznego wód
T-K-4Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na cele bytowe. Metody rekultywacji i uzdatniania wód
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie konwersatoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada znajomośc jednostkowych procesów stosowanych w uzdatnianiu wody
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C03-2_U01Opanowanie umiejętności zastosowania odpowiednich procesów jednostkowych do uzdatniania wody
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_U01Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na formułowanie nowych myśli i koncepcji.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
Treści programoweT-K-3Podstawowe wskaźniki jakości wody, zanieczyszczenia wód, samooczyszczanie wód. Metody ocena jakości i stanu ekologicznego wód
T-K-4Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na cele bytowe. Metody rekultywacji i uzdatniania wód
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie konwersatoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność zastosowania poszczegółnych procesów jednostkowych w uzdatnianiu wody opanowana w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C03-2_U02Opanowanie umiejętności stosowania najnowszych rozwiązań technologicznych w procesach uzdatniania wody
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_U09Analizuje najnowszą literaturę przedmiotu, krajową i światową oraz wykorzystuje ją do prowadzenia badań i interpretacji wyników.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
Treści programoweT-K-3Podstawowe wskaźniki jakości wody, zanieczyszczenia wód, samooczyszczanie wód. Metody ocena jakości i stanu ekologicznego wód
T-K-4Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na cele bytowe. Metody rekultywacji i uzdatniania wód
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie konwersatoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy technologii najnowszych metod stosowanych podczas uzdatniania wody.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C03-2_K01Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-2Dostarczenie podstawowych informacji o źródłach zanieczyszczenia wód i przekazanie wiedzy umożliwiającej ocenę zależności pomiędzy występującymi w wodach rozpuszczonymi substancjami chemicznymi.
Treści programoweT-K-1WODA W PRZYRODZIE - Chemiczne własności wody - Budowa cząsteczki wody. Fizyczne własności wody – osobliwości wody.
Metody nauczaniaM-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie konwersatoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętność oceny stanu zanieczyszczenia środowiska odnośnie wód.
3,5
4,0
4,5
5,0