Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
Sylabus przedmiotu Psychologiczne uwarunkowania projektowania przestrzeni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologiczne uwarunkowania projektowania przestrzeni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z podstaw projektowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Związki architektury i psychologii. Metody badań środowiskowych. | 2 |
T-W-2 | Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych. | 1 |
T-W-3 | Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne). | 1 |
T-W-4 | Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci. | 1 |
T-W-5 | Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią | 1 |
T-W-6 | Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo. | 1 |
T-W-7 | Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie pracy semestralnej | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład terenowy |
M-3 | analiza przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_A16_W01 Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka. | GP2_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_A16_U01 Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat. | GP2_2A_U06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_A16_K01 Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie. | GP2_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_A16_W01 Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka w podstawowym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_A16_U01 Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat. | 2,0 | |
3,0 | Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w podstawowym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_A16_K01 Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bańka A., Społeczna psychologia środowiskowa, Scholar, Warszawa, 2002
- Bell P. E. i inni, Psychologia środowiskowa, Wyd. Psychologiczne, Gdańska, 2004
- Hall E., Ukryty wymiar, PIW, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Czałczyńska-Podolska, . The impact of playground spatial features on children's play and activity forms: An evaluation of contemporary playgrounds' play and social value., J. Env. Psychol., 2014, 38, 6, str. 132-142