Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie i kształtowanie krajobrazu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie i kształtowanie krajobrazu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza dotycząca podstaw projektowania ze studiów i stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej klasyfikacji krajobrazów, składowych, uwarunkowań i czynników ich kształtowania oraz sposobów ocen wartości wizualnych krajobrazu i zasad jego projektowania. |
C-2 | Nabycie praktycznych umiejętności z zakresu oceny wartości wizualnych krajobrazu oraz możliwości i zasad jego projektowania. |
C-3 | Ukształtowanie postawy otwartej na współpracę i poszukującej kreatywnych rozwiązań w kształtowaniu i projektowaniu krajobrazu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Badanie i ocena wartości wizualnych krajobrazu miejskiego. Sformułowanie wniosków z badania. Graficzny zapis waloryzacji. | 9 |
9 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie projektu przekształcenia fragmentu analizowego krajobrazu. Graficzne przedstawienie proponowanych zmian w warstwie kompozycyjnej i funkcjonalnej krajobrazu. Aspekt podkreślenia tożsamości i znaczenia miejsca. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy klasyfikacji krajobrazów | 1 |
T-W-2 | Krajobraz kulturowy - elementy składowe. | 1 |
T-W-3 | Elementy kompozycji przestrzennej krajobrazu. Składowe, typy i wymiarowanie wnętrz krajobrazowych. Sekwencje wnętrz krajobrazowych. Panoramy miejskie i wnętrza urbanistyczne. | 4 |
T-W-4 | Percepcja krajobrazu, metody analiz i waloryzacji krajobrazu, oceny atrakcyjności wizualnej krajobrazu, znaczenie i rola tożsamości krajobrazu, ochrona a budowa tożsamości krajobrazu. | 4 |
T-W-5 | Potrzeby społeczne w projektowaniu krajobrazu. Studia map mentalnych. | 2 |
T-W-6 | Współczesne wyzwania w kształtowaniu i projektowaniu krajobrazów. Krajobraz w systemie prawnym. | 4 |
T-W-7 | Analizy percepcji krajobrazu. Modele preferencji. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestwnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Praca własna | 21 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | Opracowanie projektu. | 21 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 22 |
A-W-3 | Studia literatury i poszukiwanie inspiracji | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia projektowe |
M-4 | Wykład problemowy |
M-5 | Metoda przypadków |
M-6 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocenie podlega poprawność i adekwatność dokonanych analiz krajobrazu oraz trafność wywiedzionych wniosków i wytycznych dla działań projektowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocenie podlega stan wiedzy studenta z treści wykładowych przedmiotu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocenie podlega jakość, adkwatność i indywidualność zaproponowanych rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C08_W01 Student ma wiedzę z zakresu percepcji krajobrazu, metod badania wartości wizualnych i oceny atrakcyjności, w tym znaczenia tożsamości krajobrazu z uwzglądnieniem subiektywnych potrzeb człowieka. | — | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C08_U01 Student potrafi dokonać oceny wartości wizualnych krajobrazu rozpoznając poszczególne jego elementy, przyjmując adekwatną do typu krajobrazu metodę analizy następnie sporządzić propozycję projektową przekszałceń krajobrazu kulturowego w jego warstwie kompozycyjnej i funkcjonalnej wykorzystując i podkreślając tożsamość i znaczenie miejsca. | — | — | — | C-2 | T-A-1, T-P-1 | M-2, M-3, M-5, M-6 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C08_K01 Student zdobywa umiejętność pracy w zespole oraz kształtuje postawę otwartą i twóczą wobec wyzwań projektowych. | — | — | — | C-3 | T-A-1, T-P-1 | M-2, M-3, M-6 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C08_W01 Student ma wiedzę z zakresu percepcji krajobrazu, metod badania wartości wizualnych i oceny atrakcyjności, w tym znaczenia tożsamości krajobrazu z uwzglądnieniem subiektywnych potrzeb człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie percepcji krajobrazu i metod oceny jego atrakyjności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C08_U01 Student potrafi dokonać oceny wartości wizualnych krajobrazu rozpoznając poszczególne jego elementy, przyjmując adekwatną do typu krajobrazu metodę analizy następnie sporządzić propozycję projektową przekszałceń krajobrazu kulturowego w jego warstwie kompozycyjnej i funkcjonalnej wykorzystując i podkreślając tożsamość i znaczenie miejsca. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dokonać analizy i oceny wartości wizualnych krajobrazu i zaproponować dla niego poprawne rozwiązania projektowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C08_K01 Student zdobywa umiejętność pracy w zespole oraz kształtuje postawę otwartą i twóczą wobec wyzwań projektowych. | 2,0 | |
3,0 | Postawa i kompetencje społeczne efektu są realizowane w podstawowym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bogdanowski J., jednostek i wnętrz architektoniczno – krajobrazowych (JARK – WAK) w studiach i projektowaniu, Wydawnictwo Pilitechniki Krakowskiej, Kraków, 1994
- Boehm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Lynch K., Obraz miasta, Archivolta, Kraków, 2011, 1
- Wojciechowski K., Problemy percepcji i oceny estetycznej krajobrazu, UMCS, Lublin, 1987
- Richling A., Podstawy metodyczne wizualnej atrakcyjności krajobrazu, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 1992